HANS-system på Peltorhjälm
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
HANS-system på Peltorhjälm
Undrar om någon vet om man kan eftermontera HANS-fästen på en befintlig Peltor hjälm?
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: HANS-system på Peltorhjälm
Beror på vilken Peltor hjälm det gäller. Alla HANS prylar och HANS godkända hjälmar (FIA 8858-2002) finns listade på FIAs Technical List No29.Spånet wrote:Undrar om någon vet om man kan eftermontera HANS-fästen på en befintlig Peltor hjälm?
Dom Peltorhjälmar som är godkända är G7, G77, G90. Äggskalshjälmen G6 är garanterat inte godkänd för HANS.
Eftermontage måste göras an nån aukoriserad montör, vem som kan göra det på Peltor vet jag inte.
Stand21 är certifierade att göra det på Arai hjälmar iallafall.
Börjar bli intressant med ett HANS system. Finns en helt ny "sport series" från ca 800$ i USA. Gäller bara att hitta en skapligt billig integralkruka.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Re: HANS-system på Peltorhjälm
Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.FSN wrote:Beror på vilken Peltor hjälm det gäller. Alla HANS prylar och HANS godkända hjälmar (FIA 8858-2002) finns listade på FIAs Technical List No29.Spånet wrote:Undrar om någon vet om man kan eftermontera HANS-fästen på en befintlig Peltor hjälm?
Dom Peltorhjälmar som är godkända är G7, G77, G90. Äggskalshjälmen G6 är garanterat inte godkänd för HANS.
Eftermontage måste göras an nån aukoriserad montör, vem som kan göra det på Peltor vet jag inte.
Stand21 är certifierade att göra det på Arai hjälmar iallafall.
Börjar bli intressant med ett HANS system. Finns en helt ny "sport series" från ca 800$ i USA. Gäller bara att hitta en skapligt billig integralkruka.
Har ingen stor erfarenhet av hjälmar men vad jag upplevde med integralarn var att jag "inte fick luft" eller att inandningsluften var för varm för att det skulle vara bekvämt.
Är inne på min andra hjälm bara i år så jag har ingen lust att byta igen

Jag drar i väg ett mail till Stand21 och kollar med dom.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: HANS-system på Peltorhjälm
Ja, helt säker.Spånet wrote:Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.FSN wrote: Beror på vilken Peltor hjälm det gäller. Alla HANS prylar och HANS godkända hjälmar (FIA 8858-2002) finns listade på FIAs Technical List No29.
Dom Peltorhjälmar som är godkända är G7, G77, G90. Äggskalshjälmen G6 är garanterat inte godkänd för HANS.
Eftermontage måste göras an nån aukoriserad montör, vem som kan göra det på Peltor vet jag inte.
Stand21 är certifierade att göra det på Arai hjälmar iallafall.
Börjar bli intressant med ett HANS system. Finns en helt ny "sport series" från ca 800$ i USA. Gäller bara att hitta en skapligt billig integralkruka.
Har ingen stor erfarenhet av hjälmar men vad jag upplevde med integralarn var att jag "inte fick luft" eller att inandningsluften var för varm för att det skulle vara bekvämt.
Är inne på min andra hjälm bara i år så jag har ingen lust att byta igen![]()
Jag drar i väg ett mail till Stand21 och kollar med dom.
Det finns integralhjälmar med större "glugg" tex Arai GP-5W. Jag funderar på en sådan med peak istället för visir vid körning med täckt bil. Ett annat guldalternativ är STAND21s F21DD lätt och fin men den är för dyr.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: HANS-system på Peltorhjälm
G7 är förvillande lik G6 så det var kanske en sådan du såg på mässan.Spånet wrote:Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Re: HANS-system på Peltorhjälm
Ja, det är nog tyvärr såpatand wrote:G7 är förvillande lik G6 så det var kanske en sådan du såg på mässan.Spånet wrote:Hjälmen i fråga är en "äggskalshjälm" , är du säker på att den inte går att konvertera till HANS? Har för mig att jag såg sådana på mässan i sthlm.

MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vilka hjälmar är egentligen godkända av SBF? Tycker det verkar sjukt att inte alla FIA-klassade hjälmar är ok?
Vad jag förstått finns det ingen integral som är tillåten, oavsett vikt?
Vad jag förstått finns det ingen integral som är tillåten, oavsett vikt?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Så här skriver SBF:
Hjälm
För svenska Förare/Co-drivers i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska Regler (TR) -
TR Tekniska Regler.doc - Utgåva: Februari 2007/2 Sidan 35 av 36
© 2007 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet.
Racing
Rally
Rallycross
Täckta bilar
Jethjälm
800 g
Jethjälm med intercom
950 g
Öppna bilar
Integralhjälm (juniorer och damer)
1100 g
Integralhjälm (seniorer)
1500 g
Medicinsk juniorålder: t o m 18-årsdagen.
I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom. Dessutom gäller generellt för alla sportgrenar att hjälmen ska vara godkänd enligt någon av de normer som finns angivna nedan.
Om HANS-skydd används ska hjälmen vara godkänd för detta.
Edit. Det syns bättre bå SBFs hemsida: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
Hjälm
För svenska Förare/Co-drivers i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska Regler (TR) -
TR Tekniska Regler.doc - Utgåva: Februari 2007/2 Sidan 35 av 36
© 2007 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet.
Racing
Rally
Rallycross
Täckta bilar
Jethjälm
800 g
Jethjälm med intercom
950 g
Öppna bilar
Integralhjälm (juniorer och damer)
1100 g
Integralhjälm (seniorer)
1500 g
Medicinsk juniorålder: t o m 18-årsdagen.
I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom. Dessutom gäller generellt för alla sportgrenar att hjälmen ska vara godkänd enligt någon av de normer som finns angivna nedan.
Om HANS-skydd används ska hjälmen vara godkänd för detta.
Edit. Det syns bättre bå SBFs hemsida: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
I kombination med HANS är det många integral som är godkända. Utan hans och med nationell licens är det per def. förbjudet med integral oavsett vikt som jag förstår det.gurra wrote:Vilka hjälmar är egentligen godkända av SBF? Tycker det verkar sjukt att inte alla FIA-klassade hjälmar är ok?
Vad jag förstått finns det ingen integral som är tillåten, oavsett vikt?
EDIT: I täckt bil.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]