Växellänkage 944 T

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Växellänkage 944 T

#1 Post by Björn Nilsson »

Tjena!

Är det någon vänlig själ som vet hur man justerar växellägena på en 944 turbolåda?

Mitt problem är att 2:an växel inte riktigt vill ligga i, när jag lagt den i växel och släpper spaken så åker den tillbaka ca 0,5-1mm. Ibland hoppar den ur vid gasuppsläpp :?

Fel i låda eller går det att justera. Lådan är genomgången för ca 10 mil sedan!

En bild på länkaget också :lol:

Image

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#2 Post by FSN »

Höjd låda eller??

Sitter lådan riktigt fast? Kanske kan vara rörelse på lådan i längsled som gör att växeln hoppar ur?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#3 Post by Björn Nilsson »

FSN wrote:Höjd låda eller??

Sitter lådan riktigt fast? Kanske kan vara rörelse på lådan i längsled som gör att växeln hoppar ur?
Jepp, lådan är höjd 37mm!

Även när bilen inte är igång så flyttar spaken sig de här 0,5 mm :( Så jag tror inte lådan rör sig.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

968EVO wrote:Jepp, lådan är höjd 37mm!
Detta kräver en förklaring... varför höjer man lådan på en banracingbil? Man vill ju ha så låg tyngdpunkt som möjligt?!

Säger inte att det är fel att höja, undrar bara vad anledningen är till att man gör det?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
968EVO wrote:Jepp, lådan är höjd 37mm!
Detta kräver en förklaring... varför höjer man lådan på en banracingbil? Man vill ju ha så låg tyngdpunkt som möjligt?!

Säger inte att det är fel att höja, undrar bara vad anledningen är till att man gör det?
Tror det är för att få vettiga drivaxelvinklar, eftersom bilen är mkt låg. I övrig så har du ju helt rätt i det med tyngdpunkten.

Undrar om det är det där speciallänkaget som spökar?? Rör det sig i sida eller framåt?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#6 Post by Björn Nilsson »

patand wrote:
968EVO wrote:Jepp, lådan är höjd 37mm!
Detta kräver en förklaring... varför höjer man lådan på en banracingbil? Man vill ju ha så låg tyngdpunkt som möjligt?!

Säger inte att det är fel att höja, undrar bara vad anledningen är till att man gör det?
Den operationen kom inte ensam :wink:

Bakvagnen är uppflyttad ca 80mm i karossen med helt nya infästningar pga att de gamla sitter i torisionsröret. Så lådan flyttades för bättre drivaxelvinklar.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

patand wrote:
968EVO wrote:Jepp, lådan är höjd 37mm!
Detta kräver en förklaring... varför höjer man lådan på en banracingbil? Man vill ju ha så låg tyngdpunkt som möjligt?!
Får jag gissar först innan Björn svarar!? ;)

Jag tror att målet är att få en så normal vinkel på drivaxlarna som möjligt och jag gissar att 968 här är rejält sänkt? Sänkt bil + höjd växellåda = drivknutar mår bra. :)

Eller är jag ute på djupt vatten o cyklar nu, Björn? :)


EDIT: Äsch, Pär hann visst före...

Mvh
Magnus

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#8 Post by Björn Nilsson »

Pär Hylander wrote:
patand wrote: Detta kräver en förklaring... varför höjer man lådan på en banracingbil? Man vill ju ha så låg tyngdpunkt som möjligt?!

Säger inte att det är fel att höja, undrar bara vad anledningen är till att man gör det?
Tror det är för att få vettiga drivaxelvinklar, eftersom bilen är mkt låg. I övrig så har du ju helt rätt i det med tyngdpunkten.

Undrar om det är det där speciallänkaget som spökar?? Rör det sig i sida eller framåt?
Här har vi en som är snabb :D

Det är i längsled men även "torrkörning" läge så känns spelet i växelspaken :roll:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#9 Post by Björn Nilsson »

Magnus K wrote:
patand wrote: Detta kräver en förklaring... varför höjer man lådan på en banracingbil? Man vill ju ha så låg tyngdpunkt som möjligt?!
Får jag gissar först innan Björn svarar!? ;)

Jag tror att målet är att få en så normal vinkel på drivaxlarna som möjligt och jag gissar att 968 här är rejält sänkt? Sänkt bil + höjd växellåda = drivknutar mår bra. :)

Eller är jag ute på djupt vatten o cyklar nu, Björn? :)


EDIT: Äsch, Pär hann visst före...

Mvh
Magnus
Men du får en guldstjärna ändå Mange! :lol:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#10 Post by Magnus K »

Är det standardlänkage i övrigt? (Förutom den extra uppåtgående böjen på ovansidan av kardan?)

Mvh
Magnus, lååångsaaam... Tack för stjärnan iaf! :D

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#11 Post by Björn Nilsson »

Magnus K wrote:Är det standardlänkage i övrigt? (Förutom den extra uppåtgående böjen på ovansidan av kardan?)

Mvh
Magnus, lååångsaaam... Tack för stjärnan iaf! :D
Har inte kollat hur det ser ut på lådan men tror att det är standard där :roll:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

968EVO wrote:Den operationen kom inte ensam :wink:

Bakvagnen är uppflyttad ca 80mm i karossen med helt nya infästningar pga att de gamla sitter i torisionsröret. Så lådan flyttades för bättre drivaxelvinklar.

/Björn
Förstod att det var något lurt... ;-)

80mm! Oj... vilket slit att bygga om hela bakvagnen... torsionsröret är helt borta antar jag och det är enbart coilover som fixar fjädringen (förutom dämparna förståss)?

Vadan detta extrema bygge? Skall den bara användas som busbil på bana eller köras i någon grym serie typ FIA GT...

Antar att det inte är bara snabba tider runt banan som driver på utan även intresse för vad man kan förändra/förbättra?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

En sista(?) fråga... när ska den sälja? ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Magnus K »

968EVO wrote:
Magnus K wrote:Är det standardlänkage i övrigt? (Förutom den extra uppåtgående böjen på ovansidan av kardan?)
Har inte kollat hur det ser ut på lådan men tror att det är standard där :roll:
I kupén då? Jag har läst att 924or m audi-låda med standard gummi-bälg över vx-spaksmekanismen kan få problem med att bälgen trycker ur växlarna? Men din 968 har kanske inte nån bälg alls? :)

/Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

968EVO wrote:[

Det är i längsled men även "torrkörning" läge så känns spelet i växelspaken :roll:

/Björn
Det är alltså ett *glapp* man känner, inte att det fjädrar?

Fast ngn enstaka mm i växelspaksknoppen är väl helt ok, jag tror inte jag kännt ngn 944 som inte har minst så mkt glapp. Menar du 1 mm på stången som går in i lådan så är det kanske inte lika normalt, dock mkt osäker.

I "kopplingskåpan" mellan transaxel och själva lådan sitter en rörbit/muff som kopplar ihop axeln från växelspaken och ing axel för växelval i lådan. Den sitter om jag minns rätt bara med en stoppskruv. Kolla så att det är spännt tillräckligt där.

På 944:or kan man justera växelspakens läge genom att spänna fast i den med olika inställning i de ovala sk flythålen mot transaxelntunneln, vet inte om det är samma lsg på 968. Men man kan ju förställa sig att om spaken är justerad så att den i princip går i ändläge på tvåans växel så kanske inte själva växeln går i riktigt, minsta lilla rörelse i lådan kan då i det läget göra att växeln hoppar ur (eller snarare dras ur). Iofs talar ju glappet emot det...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users