968EVO wrote:[
Det är i längsled men även "torrkörning" läge så känns spelet i växelspaken
/Björn
Det är alltså ett *glapp* man känner, inte att det fjädrar?
Fast ngn enstaka mm i växelspaksknoppen är väl helt ok, jag tror inte jag kännt ngn 944 som inte har minst så mkt glapp. Menar du 1 mm på stången som går in i lådan så är det kanske inte lika normalt, dock mkt osäker.
I "kopplingskåpan" mellan transaxel och själva lådan sitter en rörbit/muff som kopplar ihop axeln från växelspaken och ing axel för växelval i lådan. Den sitter om jag minns rätt bara med en stoppskruv. Kolla så att det är spännt tillräckligt där.
På 944:or kan man justera växelspakens läge genom att spänna fast i den med olika inställning i de ovala sk flythålen mot transaxelntunneln, vet inte om det är samma lsg på 968. Men man kan ju förställa sig att om spaken är justerad så att den i princip går i ändläge på tvåans växel så kanske inte själva växeln går i riktigt, minsta lilla rörelse i lådan kan då i det läget göra att växeln hoppar ur (eller snarare dras ur). Iofs talar ju glappet emot det...