931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 931 -80 På väg ihop..

#466 Post by Cédric »

patand wrote:
Cédric wrote:Hisolering monteras på insidan
Men då blir den ju tyngre ju! :shock: ;)

Den lilla vikten är är ett litet pris att betala om man slipper ha en insida huv som ser ut som kriget. Min bil är så tung ändå så det gör varken till eller från :) Däremot skulle chauffören behöva lasta av ca 2-3kg, dags att vägarna sopas så jag slipper slå ihjäl mig på cykeln.. :)

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#467 Post by gegge »

Cédric wrote:Sen va de det här med hjulinställning, orkar inte hålla på med bakvagnen, det är så sjukt tråkigt och blir inte bra.
Det fixar du snabbt själv. Tog mig en förmiddag. Camber först, lite lurigt och fick anpassa efter ena sidan Blev lägst 2,25°efter att ha tryckt upp yttre armen med domkraft och sedan spänt åt. BILTEMA har ett vattenpass med vinkel och snurrklocka som är kanon, men man får rista in 0°-5° själv. Sedan Toe - lade ett laservattenpass vågrät på bromsskivan och sköt mot framdäcken så att den spårar. Blev 0° men siktade på max 15mm smalare spårvidd (motsvarar ca 4mm på hjulet). Sist eventuell höjdjustering/corner weight om cambern ställde til det.

Man behöver inte Porsches excentergrej för att ställa in TOE.

EDIT: Mellanrummet mellan Porsches och excenter hamnade fel :oops:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#468 Post by Cédric »

gegge wrote:
Cédric wrote:Sen va de det här med hjulinställning, orkar inte hålla på med bakvagnen, det är så sjukt tråkigt och blir inte bra.
Det fixar du snabbt själv. Tog mig en förmiddag. Camber först, lite lurigt och fick anpassa efter ena sidan Blev lägst 2,25°efter att ha tryckt upp yttre armen med domkraft och sedan spänt åt. BILTEMA har ett vattenpass med vinkel och snurrklocka som är kanon, men man får rista in 0°-5° själv. Sedan Toe - lade ett laservattenpass vågrät på bromsskivan och sköt mot framdäcken så att den spårar. Blev 0° men siktade på max 15mm smalare spårvidd (motsvarar ca 4mm på hjulet). Sist eventuell höjdjustering/corner weight om cambern ställde til det.

Man behöver inte Porsches excentergrej för att ställa in TOE.

EDIT: Mellanrummet mellan Porsches och excenter hamnade fel :oops:
Ja la en förmiddag på det, har dessutom verktyget. Det jobbiga är att sätta upp toemätning varje gång, och att toe och camber ändras samtidigt. Men jag kanske ska ge det ett försök till. Nu ska jag ta ledigt några dagar från skruvandet, håller på att tappa armarna snart :)

Cédric
Addict

#469 Post by Cédric »

Så nu är bilen på marken igen och första provturen är avklarad, mycket funkade bra, men en del tråkigheter. Efter lite kabeltrassel så blev allt rätt och motorn hoppasde igång. Lite nervöst att köra när allt varit isär. Bilen fick sig en snabb vända med polertrasan och med lite vpower i tanken så rullade vi ut på en tripp på 4-5 mil. Vad kan vi då konstatera efter vinters förändringar. Det som märktes först var ju att det är avsevärt behagligare med ett helt urtrampningslager, känns mer som en vanlig bil:). Nummer två på listan var ju motorfästena, klart mindre vibrationer men fortfarande lite väl tilltaget hårdhetsmässigt. Ljudbilden var ju helt annorlunda, men ljudisolering under huven och en apple racing dämpare blev det väldigt tyst och behagligt. Nästan för tyst. Men det gjorde å andra sidan motorvägstransport till mycket behagligare gren. Kan bli bra när man ska till knutstorp eller ringen :). Överlag kändes bilen mer sofistikerad, mindes inte att den var så otroligt lätt i styrningen, kanske för att det var så länge sedan jag körde den med gatdäck. I övrigt så var det riktigt jäkla kul, man inser hur kul bilen är. Provkörde en cliosport här om dagen vilket var skoj, den borde vara ungefär lika snabb. Men efter att ha kört min 931a igen så inser man hur jäkla mycket roligare min bil är :D :D :#944burn:

Nu till tråkigheterna:
Turbon, det låter riktigt illa när laddet går över 0.1-0.2 bar. Som ett gnäll eller slirande rem (se tråden i teknikdelen). Om det är hårdvarukopplat så gråter jag, känns så tungt att efter så mycket jobb behöva montera isär skiten, dessutom på plats vilket är vansinnigt bökigt. Om det nu är ett blad i kompressorn så kanske det går att sätta ihop något med hjälp av de två turbosarna jag har. Men jag bävar verkligen för ett sånt projekt. Ska ta en sista titt och se att det inte är något läckage eller packning som inte hamnat på plats. Men med tanke på ljudet så känns det inte så.

Nånting började låta vid vänstersvängar, låter som ett tickande ljud som följer hjulets hastighet. Problemet är att jag inte kan se någonting som tar emot. Kan ett hjullager låta sådär? De brukar ju vara mer vinande.

Får se om jag orkar sätta igång i garaget igen, tog ju lite musten ur mig det här turboproblemet..:(

Som ni ser nedan så fixade jag huven från att se ut som skit till att bli riktigt skaplig, monterade också porschemärket efter sisådär ett år. Packningen som följde med var ju skit så jag klippte till mig en egen i gummi och monterade märket med pl400. Hoppas det sitter kvar..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (med allt var det innebär...)

#470 Post by patand »

Grattis eller vad man ska säga...

Hoppas det löser sig enkelt och snabbt med turboproblemet!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

notetoself
Addict
Bilmodell: Porschelös

#471 Post by notetoself »

Cédric wrote: Nånting började låta vid vänstersvängar, låter som ett tickande ljud som följer hjulets hastighet. Problemet är att jag inte kan se någonting som tar emot. Kan ett hjullager låta sådär? De brukar ju vara mer vinande.
Hastighetsmätarwire? Den går väl från vänster fram...
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Cédric
Addict

#472 Post by Cédric »

notetoself wrote:
Cédric wrote: Nånting började låta vid vänstersvängar, låter som ett tickande ljud som följer hjulets hastighet. Problemet är att jag inte kan se någonting som tar emot. Kan ett hjullager låta sådär? De brukar ju vara mer vinande.
Hastighetsmätarwire? Den går väl från vänster fram...

Glömde skriva att det låter från höger bakhjul. Finns ju inget där som kan ta i, riktigt märkligt.

notetoself
Addict
Bilmodell: Porschelös

#473 Post by notetoself »

Drivknut tickar ju vid sväng innan de tar slut, fast hur det blir på en bil med lådan bak vette skam.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#474 Post by gegge »

Låter från höger bakhjul vid vänstersväng är besynnerligt :? Rent isolerat ur bakhjulets synpunkt är det ingen skillnad vänster-rakt fram-höger. Det enda jag kan tänka är ett löst lager som glappar och låter en minimalt skev bromsskiva gå emot beläggen eller löst bakhjul. Diffen kan låta men då tycker jag det borde låta även vid högersväng.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict

#475 Post by Cédric »

Har vi en förbannad jäklar tur så hittade jag eventuellt läckage idag, verkar konstigt då det var åtdraget när jag åkte första gången. Men tyvärr glömde jag nyckeln hemma så jag kan inte ens testa! Är ju instängd av bilköer så jag får vänta till ikväll innan jag hämtar den :( hoppas hoppas hoppas..och hoppas att inte turbon övervarvade...

För att tillföra någon data så var jag och grovvägde bilen på vågen i lunds industriområde, med ca 25-30 liter i tanken+verktyg+reservhjul+tjock chaufför landade vi tillsammans på 1240kg, utan mig 1180kg (mao väger jag bara 60kg, eller så har vågen taskig noggrannhet :) ). Det är väldigt tungt. Jag undrar var dom där 70-80kg gömmer sig jämfört med min andra 924 :). Nån gång framöver måste det göras nånting åt fläsket, antingen köpa bredare däck eller lätta :) Har ju tänkt göra en hållare så att det går att köra biltema 19ah batteri, där finns det en del kg att spara. 2-3kg ska sparas på chauffören, Sen börjar det blir tråkigt, vill ju inte förstöra någonting.

Vad väger era 931or enligt vågen (enligt vv ska min bil väga 1320, tjena, med magnes samuelsson i bakluckan kanske)?

Cédric
Addict

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (DET FUNKAR!!!!)

#476 Post by Cédric »

DET FUNKAR!!!!!!!!!!!!! Om ni bara anade hur lättad jag är, nu är säsongen på gång igen!!!!! :#944burn:

(det var lilla korta röret som var boven i dramat, måste ha vibrerat löst)

Nu när bilen går som den ska så fick jag äntligen känna på hur den känns med nya turbon. Kan ju säga att det märks avsevärd skillnad i botten, säker 500 varv innan laddtrycket röjer igång. Dock drar det riktigt fint ända upp till 6k varv. Planen är att köra bilen i rototest under våren för att se hur den presterar och hur stor skillnaden blir om jag råkar trimmma lite senare i år :D Hur som helst så var det vansinnigt najs att få känna röjet igen, och vilket röj :). Nu ska jag försöka mig på att fixa mina bråkande handbromsbackar, hoppas det funkar fint med bmw-varianten som nämnts här på forumet, då blir det klart billigare. Men det rasslar fint så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig hitta där..

Skit samma, nu är allt bra igen :D :D :D :D

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#477 Post by makkanftw »

Härligt! Gratulerar! :D
- Marcus

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#478 Post by Joakim.S »

Grattis!
Skönt med ett litet läckage ibland, som tididgare sagt så var det verkligen svårt att höra var det var för fel, men skönt att det var det billiga alternativet.

/Joakim

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#479 Post by patand »

Cédric wrote:Vad väger era 931or enligt vågen (enligt vv ska min bil väga 1320, tjena, med magnes samuelsson i bakluckan kanske)?
1100kg inklusive ca 1/3 tank.

Stort grattis till framgången! Visst är det fantastiskt vad bra dessa gamla bilar går! :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Re: 931 -80 Ute på väg igen! (Det funkar!!)

#480 Post by emm »

Grattis!

Håller du till i Skåne nuförtiden, isf e det dags för en fika! Pronto!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply