Olja i vxl med diff

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#46 Post by Dan Winberg »

Bosse wrote:
patand wrote: Lyfter gammal tråd...

Nu skrapar min låda igen (skrapade direkt jag tog den ur garaget efter vinterstilleståndet, trots att den var knäpptyst när jag ställde undan den). Så nu tänkte jag prova Redline 75W90NS som jag läst mig fram till skall nog vara mer rätt än MTL faktiskt... får väl se om Mekonomen har NS varianten hemma. Det är INTE samma som Redline 75W90 trots snarlika namn, 75W90 skall om jag förstått rätt innehålla saker som gör att den är bra för "limited slip" och dessa prylar är borttagna ur NS varianten vilket borde ge ännu bättre friktion för synkringarna...

*hoppas* *hoppas* *hoppas*

Får se om Mekonomen har den hemma eller om man måste beställa...

Konstigt förresten att MTL funkade så bra hela förra säsongen men inte verkade gilla att stå stilla en vinter... :roll:
Talade också med Red Line representant om olja till min 968 diffbromsade låda.
Efter en del divideranden så kom han fram till att jag bör använda Red Line 75W90NS med 1 % (ca 3 cc ) tillägg av Red Line Limited Slip Friction Modifier. Har en känsla av att lådan blev något tystare.
Bosse
Har lite funderingar... vad har du för kod på din diffbroms (M-nummer)?
Det finns väl två olika typer diffar till 968 en med lamell och en ja vad det nu är... har jag fått för mig.. har du lamell?
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#47 Post by patand »

FSN wrote:Gör inte det. Mobimech rekommenderade mig att inte använda RedLine i låda med diffbroms.
Vad sjutton nudå... har varenda 924 räser diffbroms utom min! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#48 Post by Bosse »

M220
Vad jag förstår så finns det två M220 diffar till 968. Bägge är 40% limit slip typ.
En 01E 300 042 K (ZF diffbroms) och en 01E 300 042 S (Torsen diffbroms): Den första står det A framför i PET, vilket betyder "Stock to be used up"
Någon annan typ av diffbroms kan inte jag hitta i PET avsedd för 968or.
Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#49 Post by Pär Hylander »

Bosse wrote:M220
Vad jag förstår så finns det två M220 diffar till 968. Bägge är 40% limit slip typ.
En 01E 300 042 K (ZF diffbroms) och en 01E 300 042 S (Torsen diffbroms): Den första står det A framför i PET, vilket betyder "Stock to be used up"
Någon annan typ av diffbroms kan inte jag hitta i PET avsedd för 968or.
Bosse
Är det broms av torsentyp så kan man nog totalt bortse ifrån det där med friktionsmodifierare, eftersom en sådan bygger på helt andra principer än en lamelldiffbroms.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#50 Post by Utzon.se »

patand wrote:Vad sjutton nudå... har varenda 924 räser diffbroms utom min! :shock:
Inte min räser, jag har tyckt att det var för dyrt och försökt anpassa resten av bilen istället.

Det lustiga är att roadsportreglementet straffar "Traction control" med vikttillägg medan diffbroms inte ger tillägg.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#51 Post by Bosse »

Pär Hylander wrote:
Bosse wrote:M220
Vad jag förstår så finns det två M220 diffar till 968. Bägge är 40% limit slip typ.
En 01E 300 042 K (ZF diffbroms) och en 01E 300 042 S (Torsen diffbroms): Den första står det A framför i PET, vilket betyder "Stock to be used up"
Någon annan typ av diffbroms kan inte jag hitta i PET avsedd för 968or.
Bosse
Är det broms av torsentyp så kan man nog totalt bortse ifrån det där med friktionsmodifierare, eftersom en sådan bygger på helt andra principer än en lamelldiffbroms.
Som jag förstår det så är ZF och torsen bägge lamelldiffar!
I vart fall ser det så ut i PET.
ZF skall väljas vid byte och lagerförs. (byter ut Torsen)
Se bild
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#52 Post by GLind »

En gissning.

Torsen som är ett företag som tillverkar saker till drivlinor (diffar bla) har en egen typ av diff med diffbroms (sk torsen diff). Dock kan det ju vara så och som det verkar från den informationen Bosse har att de dessutom tillverkar diffar med lameller. Det verkar som att Porsche har bytt leverantör av deras diff från Torsen till ZF. Om det är samma reservdel verkar det konstigt om det är en helt annan typ av diff.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#53 Post by Pär Hylander »

Jag tror som Gustav, att det är en helt annan typ av diff. Den brukar nog kallas torque biasing eller liknande på utrikiska. Den funkar ungefär som en snäckväxel körd baklänges, så bla stigningen på snäckskruven avgör hur mycket självhämning och därmed diffbromsverkan det blir.

Ska rota fram en tråd på rejsa om det!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#54 Post by Pär Hylander »

Massor att läsa...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6207
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9220
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3241
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16209

F ö får jag hålla med Bosse, kikar man på bilden från PET så ser det onekligen ut som lamelldiffar båda två!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#55 Post by patand »

Utzon.se wrote:Inte min räser, jag har tyckt att det var för dyrt och försökt anpassa resten av bilen istället.

Det lustiga är att roadsportreglementet straffar "Traction control" med vikttillägg medan diffbroms inte ger tillägg.
Pust vilken tur... nu kan man andas ut, du är ju snabb så det räcker ändå Peter. :D

Reglementen är till för att övervinnas... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#56 Post by patand »

Appropå min skrapande 2:a... idag var jag med räser på 4-hjulsinställning. Passade då på att strosa runt under bilen när den var upphissad och kika på diverse saker... konstaterade då att det ser ut som det är lite lite oljigt runt bottenpluggen på växellådan... skulle alltså kunna vara så att nivån har sjunkigt i lådan under vinter och det är därför det skrapar... har dock inte sett någon oljepöl under bilen som jag kopplat ihop med detta.

Någon av de närmsta kvällarna får jag svar, ska hinna med kolla nivån alternativt byta växellådsoljan innan helgen är det tänkt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#57 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:F ö får jag hålla med Bosse, kikar man på bilden från PET så ser det onekligen ut som lamelldiffar båda två!
PET visar inte alltid båda alternativen. I detta fall visas bara ZF-diffbromsen och inte Torsen-diffbromsen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#58 Post by moosemats »

Menar du denna?
Castrol TAF-X 75W-90

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... 35#7113287

Jag har också fått tips om denna, just med diffbroms:
Mobilube SHC 75W-90 LS

Kajsing Racing wrote:Hej,
har precis skaffat en fabriksny diffad låda till min S2.
Fick tipset att bara åka Castrol eller Quaker State 75/90 helsyntet, då de är de anda som inte har svavel i oljan ( som förstör gulmetaller oxå).
Har funkart mkt bra nu på 2 tävlingar.
Volym 1,95 lit.
Häls,Kaj
//Mats Y
Fun is not a straight line

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]