Nu skrapar min låda igen (skrapade direkt jag tog den ur garaget efter vinterstilleståndet, trots att den var knäpptyst när jag ställde undan den). Så nu tänkte jag prova Redline 75W90NS som jag läst mig fram till skall nog vara mer rätt än MTL faktiskt... får väl se om Mekonomen har NS varianten hemma. Det är INTE samma som Redline 75W90 trots snarlika namn, 75W90 skall om jag förstått rätt innehålla saker som gör att den är bra för "limited slip" och dessa prylar är borttagna ur NS varianten vilket borde ge ännu bättre friktion för synkringarna...
*hoppas* *hoppas* *hoppas*
Får se om Mekonomen har den hemma eller om man måste beställa...
Konstigt förresten att MTL funkade så bra hela förra säsongen men inte verkade gilla att stå stilla en vinter...
Talade också med Red Line representant om olja till min 968 diffbromsade låda.
Efter en del divideranden så kom han fram till att jag bör använda Red Line 75W90NS med 1 % (ca 3 cc ) tillägg av Red Line Limited Slip Friction Modifier. Har en känsla av att lådan blev något tystare.
Bosse
Har lite funderingar... vad har du för kod på din diffbroms (M-nummer)?
Det finns väl två olika typer diffar till 968 en med lamell och en ja vad det nu är... har jag fått för mig.. har du lamell?
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
M220
Vad jag förstår så finns det två M220 diffar till 968. Bägge är 40% limit slip typ.
En 01E 300 042 K (ZF diffbroms) och en 01E 300 042 S (Torsen diffbroms): Den första står det A framför i PET, vilket betyder "Stock to be used up"
Någon annan typ av diffbroms kan inte jag hitta i PET avsedd för 968or.
Bosse
Bosse wrote:M220
Vad jag förstår så finns det två M220 diffar till 968. Bägge är 40% limit slip typ.
En 01E 300 042 K (ZF diffbroms) och en 01E 300 042 S (Torsen diffbroms): Den första står det A framför i PET, vilket betyder "Stock to be used up"
Någon annan typ av diffbroms kan inte jag hitta i PET avsedd för 968or.
Bosse
Är det broms av torsentyp så kan man nog totalt bortse ifrån det där med friktionsmodifierare, eftersom en sådan bygger på helt andra principer än en lamelldiffbroms.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Bosse wrote:M220
Vad jag förstår så finns det två M220 diffar till 968. Bägge är 40% limit slip typ.
En 01E 300 042 K (ZF diffbroms) och en 01E 300 042 S (Torsen diffbroms): Den första står det A framför i PET, vilket betyder "Stock to be used up"
Någon annan typ av diffbroms kan inte jag hitta i PET avsedd för 968or.
Bosse
Är det broms av torsentyp så kan man nog totalt bortse ifrån det där med friktionsmodifierare, eftersom en sådan bygger på helt andra principer än en lamelldiffbroms.
Som jag förstår det så är ZF och torsen bägge lamelldiffar!
I vart fall ser det så ut i PET.
ZF skall väljas vid byte och lagerförs. (byter ut Torsen)
Se bild
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Torsen som är ett företag som tillverkar saker till drivlinor (diffar bla) har en egen typ av diff med diffbroms (sk torsen diff). Dock kan det ju vara så och som det verkar från den informationen Bosse har att de dessutom tillverkar diffar med lameller. Det verkar som att Porsche har bytt leverantör av deras diff från Torsen till ZF. Om det är samma reservdel verkar det konstigt om det är en helt annan typ av diff.
Jag tror som Gustav, att det är en helt annan typ av diff. Den brukar nog kallas torque biasing eller liknande på utrikiska. Den funkar ungefär som en snäckväxel körd baklänges, så bla stigningen på snäckskruven avgör hur mycket självhämning och därmed diffbromsverkan det blir.
Ska rota fram en tråd på rejsa om det!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Appropå min skrapande 2:a... idag var jag med räser på 4-hjulsinställning. Passade då på att strosa runt under bilen när den var upphissad och kika på diverse saker... konstaterade då att det ser ut som det är lite lite oljigt runt bottenpluggen på växellådan... skulle alltså kunna vara så att nivån har sjunkigt i lådan under vinter och det är därför det skrapar... har dock inte sett någon oljepöl under bilen som jag kopplat ihop med detta.
Någon av de närmsta kvällarna får jag svar, ska hinna med kolla nivån alternativt byta växellådsoljan innan helgen är det tänkt.
Jag har också fått tips om denna, just med diffbroms:
Mobilube SHC 75W-90 LS
Kajsing Racing wrote:Hej,
har precis skaffat en fabriksny diffad låda till min S2.
Fick tipset att bara åka Castrol eller Quaker State 75/90 helsyntet, då de är de anda som inte har svavel i oljan ( som förstör gulmetaller oxå).
Har funkart mkt bra nu på 2 tävlingar.
Volym 1,95 lit.
Häls,Kaj