944 turbo -86 Projekt "snabb skall bli snabbare" -SÅLD-

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

Jag har aldrig haft problem vid en vanlig besiktning med skalstol iaf. Kanske är de extra petiga vid regbesiktning? :)

Just ja: Grattis Rikard! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#32 Post by Rikard »

Erol wrote:
Rikard wrote:Dock godkändes inte min Sparcostol utan intyg men det går ju fort att slänga i originalstolen för ombesiktningen. Läste på en del inför besiktningen och hade fått uppfattningen att byte av stol var OK om den monterades i originalfästena men detta visade sig vara felaktigt.

Rikard

Vad kvävs för att få byta till skalstol enligt besiktningen?

Nu vart jag glad att jag har mina orginalstolar kvar....


/Erol
Erol

De kräver ett ECE-intyg från tillverkaren.

Här kommer en dålig bild på inredningen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#33 Post by qvisfr »

Mysigt!!!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#34 Post by Rikard »

patand wrote:Jag har aldrig haft problem vid en vanlig besiktning med skalstol iaf. Kanske är de extra petiga vid regbesiktning? :)

Just ja: Grattis Rikard! :D
Tack Patrik

Vid en vanlig kontrollbesiktning skall det inte vara några problem med skalstol. Jag har besiktigat med min de senaste tre åren.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#35 Post by qvisfr »

Hej Rikard,
o tack för senast. Dvs Gelleråsen.

Hur har det gått med bilen? Fått ordning på dörren?

Har kartläsaren anlänt?? :lol: :wink:
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#36 Post by Rikard »

qvisfr wrote:Hej Rikard,
o tack för senast. Dvs Gelleråsen.

Hur har det gått med bilen? Fått ordning på dörren?

Har kartläsaren anlänt?? :lol: :wink:
Tack själv!

Bilen står på verkstad och väntas bli klar tills såtenästräffen.

Ingen kartläsare ännu!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#37 Post by qvisfr »

Rikard wrote:
qvisfr wrote:Hej Rikard,
o tack för senast. Dvs Gelleråsen.

Hur har det gått med bilen? Fått ordning på dörren?

Har kartläsaren anlänt?? :lol: :wink:
Tack själv!

Bilen står på verkstad och väntas bli klar tills såtenästräffen.

Ingen kartläsare ännu!!!

Rikard
Ajdå, du får skicka ett "ready message"!! :lol:
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#38 Post by Rikard »

Var väldigt länge sedan jag skrev i denna tråden! Säsongen har var inte direkt något man vill minnas heller, tyvärr.
Körde sönder bilen på försäsongsträningen och när den precis hunnit bli reparerad så fick vi barn. Körde bara en gång på Kinnekulle och sedan lämnade topplockspackningen in en avskedsansökan.
Körde fyra slalomtävlingar med PCS och vann klass R i region väst.

Nu står bilen med bortplockad topp, turbo och wastegate. Toppen skall renoveras och portas, turbon skall genomgå en flow-prep och eventuellt skall wastegate byggas om. Tanken är sedan att motorn skall mappas på nytt och förhoppningsvis gå bättre än vad den gjort tidigare med mera flås längre upp i registret (vore inte fel med lite mera hästar heller).
Enda modifieringen blir byte av krängare bak till en 968 M030.

Hoppas att det blir mera körning nästa säsong!!!

God Jul till er alla!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#39 Post by Rikard »

Fick idag det tråkiga beskedet av GIK turboteknik att min turbo var kraftigt skadad. Efter samtal med Sandén så är det troligen keramikbeläggningen i avgaskanalerna som släppt och slagit sönder turbinen. När sedan turbinen gick sönder så slog den sönder huset som turbinen sitter i och det var svindyrt som reservdel. Blir att köpa en ny turbo om ingen annan har någon bra idé.

Känns tungt nu!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#40 Post by qvisfr »

Nääääeee, fy f-n va jag lider med dig!!

Åker hem på söndag, men jag kanske skulle ta med en turbo i handbaget?? ;=)
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#41 Post by DLS »

riktigt tråkigt att höra, din turbo vad väl inte så gammal har jag för mig.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#42 Post by Highway »

F-n va trist att höra Rikard man tycker ju att du haft din beskärda del av motortrubbel

hoppas det löser sig på bästa sätt :#944burn:
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#43 Post by Rikard »

DLS wrote:riktigt tråkigt att höra, din turbo vad väl inte så gammal har jag för mig.
Min turbo hade gått 2 säsonger, cirka 1700 mil.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#44 Post by anders44 »

Rikard wrote:Fick idag det tråkiga beskedet av GIK turboteknik att min turbo var kraftigt skadad. Efter samtal med Sandén så är det troligen keramikbeläggningen i avgaskanalerna som släppt och slagit sönder turbinen. När sedan turbinen gick sönder så slog den sönder huset som turbinen sitter i och det var svindyrt som reservdel. Blir att köpa en ny turbo om ingen annan har någon bra idé.

Känns tungt nu!!!

Rikard

kkk26/6 og kkk26/8 er omtrent gratis i usa, gammel drit egentlig.

kjøp heller no aftermarket bolton fra f.eks. vitesse.

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#45 Post by Rikard »

Har idag fått bekräftat att det verkligen var keramikbeläggningen i avgaskanalerna som släppt.
Blir en likadan som tidigare d.v.s. en Garrett GT2871R - var väldigt nöjd med responsen trots skadad turbo! Hur skall det då inte vara med en fullt fungerande!!!

Känns lite bättre idag! Igår var en helv.....dag. Först 4 sprutor hos sjukstugan, sedans jönk Boliden med 13% (gissa vem som har den som enda aktie?) och sedan fick jag reda på turbohaveriet.
Nu kan det inte bli värre??????

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users