924 -83 | Vintersläden

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: 924 -83 | Vintersläden

#271 Post by patand »

[Bobo] wrote:Om Clark kan, så kan jag! :D
Clark beskriver proceduren för en 944:a...

Men det är nog inte omöjligt på en 924a heller. Jag hade gjort som du planerar och försökt först utan att lyfta motorn. Kan man slippa det så är det ju skönt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

makkanftw
Addict
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2

#272 Post by makkanftw »

Clarks guiden är ju för 944 men ska du ha nån chans så åker du nog på samma operation att ta med pinnbultarna ut (håll tummarna för att ingen av dem går av) :)

Bra jobbat med lackeringen och lycka till med grenrörsjobbet!
- Marcus

[Bobo]
Addict
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

#273 Post by [Bobo] »

Henka wrote:Det blir helhäftigt med den färgen. Håll dig gärna till ursprungsplanerna med gulf tycker jag så du inte ångrar nåt sedan.
Visar det sig att grenröret är sprucket så har jag ett extra åt dig.
"keep up the good work"
Tack! :D
Får se hur det ser ut med en orange fälg...
Hoppas att grenröret är friskt, men jag vet ju inte innan jag får bort det...
patand wrote:
[Bobo] wrote:Om Clark kan, så kan jag! :D
Clark beskriver proceduren för en 944:a...

Men det är nog inte omöjligt på en 924a heller. Jag hade gjort som du planerar och försökt först utan att lyfta motorn. Kan man slippa det så är det ju skönt. :)
Jag har liksom inte alternativet att lyfta motorn då jag saknar ALLT som behövs för den operationen...
Kunskap, utrustning, plats.. Det spricker på lite för många punkter.... :(

Jag har däremot bokat en dag för rostlagning av trösklarna!
Nästa söndag är det dags.. Så det ger mig 1,5 vecka på mig att få bort generator, startmotor, oljefilter och grenrör inkl. pinbultar... och förhoppningsvis montera tillbaka allt igen! :shock:

Tänkte hissa upp bilen lite fram och se vad jag når underifrån..

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Widegren
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#274 Post by Widegren »

Kul att få se bilen i verkligheten igår! Kommer nog bli riktigt snyggt med en del våtslip och polering!
Hoppas även jag att du ser till att lacka lite orange... Kommer bli döhäftigt! :#cheers:

blå/orange med svarta detaljer och lite tuffa motorsportattribut (typ Ljusbox å stänkskydd)
Så kommer jag garanterat vara avundsjuk när jag själv kommer tuffa runt i min tråkigt röda vinterholk... :D

Å du förresten, kom på att jag såg nått typ av elskåp eller nått på väggen i ditt garage...
Du har inte kollat om du kan ta ström därifrån...? :d=:
Always in the fastlane

[Bobo]
Addict

#275 Post by [Bobo] »

makkanftw wrote:Clarks guiden är ju för 944 men ska du ha nån chans så åker du nog på samma operation att ta med pinnbultarna ut (håll tummarna för att ingen av dem går av) :)

Bra jobbat med lackeringen och lycka till med grenrörsjobbet!
Tack så mycket! :D
Jo, att bultarna måste ut är jag klar över... Det finns ungeför 1cm tillgodo mot hjulhuset, så det finns inga möjligheter att få bort grenröret utan att lyfta motorn (uteslutet i mitt fall) eller att ta ur bultarna..
Du kan lita på att jag håller tummarna för att inga bultar går av! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

[Bobo]
Addict

#276 Post by [Bobo] »

Widegren wrote:Kul att få se bilen i verkligheten igår! Kommer nog bli riktigt snyggt med en del våtslip och polering!
Hoppas även jag att du ser till att lacka lite orange... Kommer bli döhäftigt! :#cheers:

blå/orange med svarta detaljer och lite tuffa motorsportattribut (typ Ljusbox å stänkskydd)
Så kommer jag garanterat vara avundsjuk när jag själv kommer tuffa runt i min tråkigt röda vinterholk... :D

Å du förresten, kom på att jag såg nått typ av elskåp eller nått på väggen i ditt garage...
Du har inte kollat om du kan ta ström därifrån...? :d=:
Tack! Som sagt, det är lite puts kvar, men det var skönt att få grunden "okayad" av någon som vet vad han snackar om. :D
Om jag får lika bra puts på min som du har på din vinterholk så får jag vara nöjd! :D

Tack för tipset om elen! Både till dig och Samuel! Tänk att jag kunde missa det en hel månad... Man kan ju tycka att jag borde sett eldosan bredvid lampan, men icke! eller.... :roll:
Informationen om att motorvärmar-el inte ingår i min garagehyra nådde tydligen inte mina vänner... :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

patand
Moderator & Raceputte

#277 Post by patand »

[Bobo] wrote:Så det ger mig 1,5 vecka på mig att få bort generator, startmotor, oljefilter och grenrör inkl. pinbultar...
generator 10 min
startmotor 10 min
oljefitler 10 min
Summa 30 min (60 min totalt med återmontering)

Ger dig 24*10,5 - 1 = 251 timmar för att montera bort och montera tillbaka grenröret. Det hinner du lätt! :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

[Bobo]
Addict

#278 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Så det ger mig 1,5 vecka på mig att få bort generator, startmotor, oljefilter och grenrör inkl. pinbultar...
generator 10 min
startmotor 10 min
oljefitler 10 min
Summa 30 min (60 min totalt med återmontering)

Ger dig 24*10,5 - 1 = 251 timmar för att montera bort och montera tillbaka grenröret. Det hinner du lätt! :mrgreen:
Jag litar på dig! :D
Ska försöka komma ihåg att klocka varje moment och se om det stämmer...
Men 251 timmar låter ju som tillräckligt... det motsvarar ju 4 personer som jobbar heltid i nästan 8 dagar med 8 pinbultar... det måste gå! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

[Bobo]
Addict

#279 Post by [Bobo] »

Dåså, då var det dags för en liten halvtidsuppdatering! :D
Generatorn plockades bort -10 min.
Oljefiltret skruvades bort - 2 min
Samtliga muttrar lossade på grenröret - 45 min! :D

Drömmen om hela bultar sprack dock redan på den första bulten på undersidan... Den var redan avdragen! :evil:
Men det gäller som jag tidigare skrivit att inte tappa moment! :D
Nu ska resterande bultar förhoppningsvis dras ut och om allt går som det ska borde grenröret vara befriat från bilen under kvällen! :D

Allt arbete har utförts uppifrån med en fast 12 nyckel och en 12 hylsa med spärrskaft.
Det finns som jag ser det ingen som helst anledning att lyfta motorn för den här operationen...

Kan även meddela att jag har lärt mig att jag blir en smula klaustrofobisk när jag ligger under en bil... Det var nytt... :?

Bilder kommer under kvällen.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

patand
Moderator & Raceputte

#280 Post by patand »

[Bobo] wrote:Generatorn plockades bort -10 min.
8)
[Bobo] wrote:Oljefiltret skruvades bort - 2 min
Jag tog till lite extra på oljefiltret, man kan ju behöva en paus... ;)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

[Bobo]
Addict

#281 Post by [Bobo] »

Ytterligare en bult avdragen... :?
Jag vet inte om det var jag som drog av den, men det känns som att det är skit samma...

Jag hade tur i oturen då samtliga muttrar var fastrostade i pinbultarna och bultarna följde med utan att behöva använda Clark-knepet...
Däremot stötte jag på ett riktigt idiotiskt problem, som till slut drev mig till vansinne och tvingade mig att åka hem en stund! :evil:
Den sista bulten som skulle ut, nummer 3 på undersidan sett framifrån,kom ut som den skulle men lyckades kilas fast mellan grenröret och hålet på grenröret, med ringnyckeln fast runt den! :?
Jag kan inte få ut den, och jag kan inte få bort min ringnyckel... Som sagt, ett riktigt idiotiskt problem som antagligen kommer skapa en jävulsk massa merarbete ...

Har några funderingar...
Behöver jag ta loss grenröret från främre avgasröret?
Kommer jag lyckas "lirka in" nya packningar i den ungefärliga centimeterstora glipan mellan topp och grenrör? Behöver ytan rengöras?

Och framförallt, kommer jag lyckas borra ut de avdragna bultarna med grenröret kvar i bilen?
Måste jag borra ut dom, eller går det att McGyver-laga det på något sätt?

Om den fastkilade pinbulten inte lossnar ikväll så får jag försöka sänka avgassystemet och försöka komma åt... Det ska gå, om det så är det sista jag gör!
Många frågor, men på det hela taget en produktiv dag med en massa nya erfarenheter! :D

Bilder kommer...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

#282 Post by fälgen »

Har pinnbultarna gått av vid toppen eller där muttern satt, dvs går det att få tag i dem med en rörtång eller liknande? Det är väl tyvärr nu det jävliga börjar, borra har du väl inte plats för?
Jag hade delat mot avgasröret och bytt packning där också. Ytan där grenrörspackningen ska vara bör skrapas så den är jämn. Där packningen var slut har det säkert blivit massa ojämnheter tex.

Snyggt jobb med lacken! Kommer på garagebesök när jag är hemma nästa gång!

[Bobo]
Addict

#283 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:Har pinnbultarna gått av vid toppen eller där muttern satt, dvs går det att få tag i dem med en rörtång eller liknande? Det är väl tyvärr nu det jävliga börjar, borra har du väl inte plats för?
Jag hade delat mot avgasröret och bytt packning där också. Ytan där grenrörspackningen ska vara bör skrapas så den är jämn. Där packningen var slut har det säkert blivit massa ojämnheter tex.

Snyggt jobb med lacken! Kommer på garagebesök när jag är hemma nästa gång!
Tack! Du är alltid välkommen att kika förbi... Ta med dig ett par handskar nästa gång! :wink:

Jag tror att det går att komma åt att borra ut dom. de sitter inte så dumt... Första och fjärde på undersidan. Hur pass de sticker ut återstår att se när jag får bort grenröret. :?
Om jag får tag i ett sånt där borrhuvud som går att vrida 90 grader, så tror jag att det ska gå att fixa utan några direkta problem...

Stötte på lite patrul när jag försökte komma åt bultarna som sitter mot avgasröret... En miljard bultar sitter den med för övrigt... Och ingen av dom går att komma ut från något håll med de verktyg jag har...
Ringnyckeln hade kanske funkat, men den kommer jag inte åt just nu... :roll:
Jag måste hitta en jättelång förlängare till mitt spärrskaft så kanske jag når upp, men det kanske är lättare att sänka avgassystemet ett par decimeter istället... :?

Några bilder, som utlovat.
IMG_3742 - Copy.JPG
IMG_3743 - Copy.JPG
IMG_3745 - Copy.JPG
IMG_3747 - Copy.JPG
IMG_3748 - Copy.JPG
Forstsättning följer...

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Bilmodell: 924

#284 Post by QV_ »

avgassystemet lossas lätast med 3/8 13mm hylsa och lång förlängare. 1/2" 13mm kommer åt 3 eller 4 av de 5 utan bekymmer och med en tunn 1/2" kan det fungera men med 3/8" får man plats utan bekymmer.

Skall du borra så ta bort grenröret, det är svårt nog ändå. Att borra ur bultar är en konst.
Själv använder jag vänstervridna borrar (kostar en 50 lapp st eller så) ifall borren fastnar och pinbulten följer med ur och inte ner som den gör med "vanliga" borrar.

Sticker pinbulten upp något så rekomenderas att svetsa dit en mutter. Dels tillför du värme och så får man något vettigt att försöka dra ut bulten med. Med tanke på hur bilden såg ut så är den nog inte utstickande....

Kolla om någoon i din bekantskap har M8 helicoil.

/Janne

[Bobo]
Addict

#285 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:avgassystemet lossas lätast med 3/8 13mm hylsa och lång förlängare. 1/2" 13mm kommer åt 3 eller 4 av de 5 utan bekymmer och med en tunn 1/2" kan det fungera men med 3/8" får man plats utan bekymmer.

Skall du borra så ta bort grenröret, det är svårt nog ändå. Att borra ur bultar är en konst.
Själv använder jag vänstervridna borrar (kostar en 50 lapp st eller så) ifall borren fastnar och pinbulten följer med ur och inte ner som den gör med "vanliga" borrar.

Sticker pinbulten upp något så rekomenderas att svetsa dit en mutter. Dels tillför du värme och så får man något vettigt att försöka dra ut bulten med. Med tanke på hur bilden såg ut så är den nog inte utstickande....

Kolla om någoon i din bekantskap har M8 helicoil.

/Janne
Jag löste den avgasrörsfrågan med exakt de grejerna innan jag ens hade läst ditt inlägg! :D
När jag väl stig där på Biltema blev det genast tydligt vad jag behövde...
Just nu försöker jag hitta en lämplig väg att trä ur grenröret ur motorrummet... :?

Tack för borrtipsen! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply