Clark beskriver proceduren för en 944:a...[Bobo] wrote:Om Clark kan, så kan jag!
Men det är nog inte omöjligt på en 924a heller. Jag hade gjort som du planerar och försökt först utan att lyfta motorn. Kan man slippa det så är det ju skönt.

Clark beskriver proceduren för en 944:a...[Bobo] wrote:Om Clark kan, så kan jag!
Tack!Henka wrote:Det blir helhäftigt med den färgen. Håll dig gärna till ursprungsplanerna med gulf tycker jag så du inte ångrar nåt sedan.
Visar det sig att grenröret är sprucket så har jag ett extra åt dig.
"keep up the good work"
Jag har liksom inte alternativet att lyfta motorn då jag saknar ALLT som behövs för den operationen...patand wrote:Clark beskriver proceduren för en 944:a...[Bobo] wrote:Om Clark kan, så kan jag!
Men det är nog inte omöjligt på en 924a heller. Jag hade gjort som du planerar och försökt först utan att lyfta motorn. Kan man slippa det så är det ju skönt.
Tack så mycket!makkanftw wrote:Clarks guiden är ju för 944 men ska du ha nån chans så åker du nog på samma operation att ta med pinnbultarna ut (håll tummarna för att ingen av dem går av)
Bra jobbat med lackeringen och lycka till med grenrörsjobbet!
Tack! Som sagt, det är lite puts kvar, men det var skönt att få grunden "okayad" av någon som vet vad han snackar om.Widegren wrote:Kul att få se bilen i verkligheten igår! Kommer nog bli riktigt snyggt med en del våtslip och polering!
Hoppas även jag att du ser till att lacka lite orange... Kommer bli döhäftigt!![]()
blå/orange med svarta detaljer och lite tuffa motorsportattribut (typ Ljusbox å stänkskydd)
Så kommer jag garanterat vara avundsjuk när jag själv kommer tuffa runt i min tråkigt röda vinterholk...![]()
Å du förresten, kom på att jag såg nått typ av elskåp eller nått på väggen i ditt garage...
Du har inte kollat om du kan ta ström därifrån...?
generator 10 min[Bobo] wrote:Så det ger mig 1,5 vecka på mig att få bort generator, startmotor, oljefilter och grenrör inkl. pinbultar...
Jag litar på dig!patand wrote:generator 10 min[Bobo] wrote:Så det ger mig 1,5 vecka på mig att få bort generator, startmotor, oljefilter och grenrör inkl. pinbultar...
startmotor 10 min
oljefitler 10 min
Summa 30 min (60 min totalt med återmontering)
Ger dig 24*10,5 - 1 = 251 timmar för att montera bort och montera tillbaka grenröret. Det hinner du lätt!
[Bobo] wrote:Generatorn plockades bort -10 min.
Jag tog till lite extra på oljefiltret, man kan ju behöva en paus...[Bobo] wrote:Oljefiltret skruvades bort - 2 min
Tack! Du är alltid välkommen att kika förbi... Ta med dig ett par handskar nästa gång!fälgen wrote:Har pinnbultarna gått av vid toppen eller där muttern satt, dvs går det att få tag i dem med en rörtång eller liknande? Det är väl tyvärr nu det jävliga börjar, borra har du väl inte plats för?
Jag hade delat mot avgasröret och bytt packning där också. Ytan där grenrörspackningen ska vara bör skrapas så den är jämn. Där packningen var slut har det säkert blivit massa ojämnheter tex.
Snyggt jobb med lacken! Kommer på garagebesök när jag är hemma nästa gång!
Jag löste den avgasrörsfrågan med exakt de grejerna innan jag ens hade läst ditt inlägg!QV_ wrote:avgassystemet lossas lätast med 3/8 13mm hylsa och lång förlängare. 1/2" 13mm kommer åt 3 eller 4 av de 5 utan bekymmer och med en tunn 1/2" kan det fungera men med 3/8" får man plats utan bekymmer.
Skall du borra så ta bort grenröret, det är svårt nog ändå. Att borra ur bultar är en konst.
Själv använder jag vänstervridna borrar (kostar en 50 lapp st eller så) ifall borren fastnar och pinbulten följer med ur och inte ner som den gör med "vanliga" borrar.
Sticker pinbulten upp något så rekomenderas att svetsa dit en mutter. Dels tillför du värme och så får man något vettigt att försöka dra ut bulten med. Med tanke på hur bilden såg ut så är den nog inte utstickande....
Kolla om någoon i din bekantskap har M8 helicoil.
/Janne
Users browsing this forum: No registered users