951 -87 | Nahpets

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: 951 -87 | White Knight Nahpets

#166 Post by Nahpets »

Aaaah ... två långa dagar (3,5 tim vardera) i garaget!

Lite kel resulterade i borttagna bakre bromsok. Jag tackar Jula som tog ansvar och hade öppet Trettondagen. Här fick jag tag på mina bromsrörsnycklar a la Kamasa. Lite tidigare hade jag snott fästmöns diskhandskar (nja ... sanning med modifikation). På dessa klippte jag av fingrarna och trädde över bromsrören. Med ett litet drag över tillsammans med ett sött buntband tätade jag enkelt av anslutningen.
Nästa steg var inte lika lekande lätt ... demontering kolvar, men det fick jag göra hemma pga av hemtjänst.
Orsaken till detta är att kontrollera att allt ser bra ut. Innan de blästras och målas om.

I carporten satt jag med med V50n igång (inandades diesel ångor ... shit va najs ) och Biltemas 12 volts kompressor och lekte bildoktorn. Mörkt och j-gt eftersom ngt wiseazz inte monterat upp den där utelampan ...
Men vilken tur, kompressorsladden var tillräckligt lång och V50n bjöd på gott sken så nu var det upp till mig att leverera. Mina PFC belägg fick vara kvar så att kolvarna inte far iväg åt alla håll.
Med medföljande munstycke försökte jag trycksätta oket men det läckte så det blev lite diskhandske här med: ett litet hål i en fd handske, trä över luftnippeln, några spända varv runt densamma och sedan in i oket ... ingenting ... ingenting ... PANG! :oops:
En av fyra sköt iväg och när jag fattat vad som hänt, så kom jag överens med mig själv att flytta tummen lite högre upp ... in med kolven igen (för att täta). Lite Tetristänk och till slut kom alla fyra ut.
Lite renande vatten och jag kan säga att allt såg bra ut. Kul! :)

Jag hade ju lite ansamling av torkad kylarvätska på blocket, men jag kunde inte bekräfta att det var packningen till vattenpumpen som gett upp. Så den får vara orörd. Jag gick vidare till oljetråget ...

Byte oljetråg är något helt nytt för mig. Lite smånervös men bubblande, spännande känsla. Påminner lite om första gången man tog en smygrökning vid 6-årsåldern.
(Jajemänsan ... hittade ett oöppnat Marlboropaket i en soptunna. Snodde ett tändstickspaket hemifrån och med hjärtslag som en slaghammare smög jag bakom en dunge och tände på. Tur i oturen såg en bekant till min mamma mig. djungeltrumman slog och jag lade mig till sömn med en rödare stjärt den kvällen ... och ja ... jag är fortfarande rökfri 8) . Tack Mamma!)
Som sagt, nytt äventyr på G. Oljetråg ska bort och i och med det en massa delar:
- Insuget, inga problem. Under demonteringen följde oljestickan med som avslöjade att min packning var trasig! Vilken tur!
- Krängningshämmaren. Transportsträcka.
- Styrleder. Shite! Man behöver en sån där avdragare ... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... avdragare/" onclick="window.open(this.href);return false; eller brytgaffel http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... rytgaffel/" onclick="window.open(this.href);return false; . Den första är skit eftersom den gled av när man började skruva plus att dessa mothållskäftar vad lite väl för bulkiga så fettet smet ut. Brytgaffel ville jag inte ta i ens, eftersom denna skulle ha skadat gummit.
Så det blev denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... e-2-armad/" onclick="window.open(this.href);return false; . Mitt nya, favvoverktyg. Kan användas till vevdrev, balansaxeldrev, leder och annat ont. Den vänstra styrleden gav upp ganska kvickt. Den högra var dock motsträvig som en extrem feminist. Det slutade med att jag värmde spindelarmen och tillsammans med en rörtång (avdragarens käftar gled isär!) och snart var leden loss. Mitt första värmejobb ;) . Efter en snabb skanning om det fanns potentialt dömande ögon i garaget Moonwalkade jag till hyllan bredvid för att belöna mig själv med en salt napp. Mums! :mrgreen:
- Tog bort bulten som håller ihop styrväxeln och rattleden. Har ju haft ett litet irriterande glapp. Verkar ligga på rattlederna sida. Kolla upp senare...
- Värmeskölden till bromsservo och behållare. Fyra muttrar/bultar och irriterat lirkande var denna borta och nästan lika långsamt så var turbovattenpumpen med hållare borttaget.
Nu är det fritt spelrum till några av de bultar/muttrar som håller Cross over röret till turboaggregatet. Dessa nissar är ont allierade med resten av de skruvförband som ska bort:
- 6 st som ansluter till grenrören
- 3 st som ansluter till kat.

Jo ja just det ... lamda sensorn ska bort också! Allt preppat med 5-56 ... Som en dröm! Behövde inte ens ta i! Så var den borttagen. Detsamma gällde 32 mm bödelbanjobulten till tråget! :lol:
Något skämtar med mig ... än så länge walk in the park.
Till grenröret, laddad med förlängare med led och 13mm hylsa gick jag loss på de 6 ... !!! Lossnade utan att gå av. Detsamma gällde de 3. Tog inte ens i! :#cheers:

Nästa gång blir det de sista 4.
Som en stolt hemmamekare åkte jag hemåt och tackade liraren innan mig som monterat allt tidigare. Tack för att du använt specat åtdragningsmoment samt anti-seize medel!

Fortsättning följer ... :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Nahpets
Addict

#167 Post by Nahpets »

Tänkte smyga in två av dessa också:
- Turbotrycksmätare, http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... t=0&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;, tyvärr i PSI, men nu får jag ju skäl att lära mig engelska och konverteringstabellen utantill.
- A/F mätare, http://www.innovatemotorsports.com/prod ... _gauge.php" onclick="window.open(this.href);return false;
från Innovative Motorsports.

Möjligtvis att det smyger in en oljetempmätare också...

Placering av dessa mätare är ju enklast i mittkonsolen (och enligt mig också snyggast), men det leder ju ögonen åt helt fel håll än där de ska vara. Bäst vore att ha dem i A-stolpen, på instrumentpanelen via stativ eller i mittutblåset.

Tänka tänka tänka ...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Nahpets
Addict

#168 Post by Nahpets »

Aaajt ...

arbetet fortskrider och inga jobbiga överraskningar ... knock on wood.
Crossoverröret lossnade ju som en dröm och även teströret som glömt :) .

Jo förresten, min lamdasond har 3 eller 4 springor varav två är lätt tilltäppta med vit beläggning. Vad är detta? Ska jag ta bort beläggningarna och speciellt de som är i öppningarna??
Mina tändstift har normal färg, annars skulle jag oroat mig för en för mager blandning. Vad tror ni?

Hittade även en ej åtdragen mutter på downpipen :shock: , men jag kan nog leta i stjärnorna efter fler hästar även om den dras åt. :?

Tog bort styrväxeln. Inte nödvändigt, men passade på pga att det är tajt i höjdled samt att det kändes bra att ta loss när läge fanns för att studer delarna.
Och javisst ... ena gummidamasken hade ett litet hål. Får fundera ifall det går att reparera med en bit envis tejp eller om det ska köpas nytt. Kommer också att köpa nya insexbultar som håller hög- och lågtrycksslangarna mot styrväxeln. Jag FATTAR inte hur man kan använda fesiga insex till feta bultar som sitter som berget. Rörtång krävs för demontering.
Nej! Nya bults och åtdragning enligt momentboken!
Annars ser och känns allt bra. Rengöring av servot och om tid finner så blir det målning.

Jag valde att ta bort fjäderbenen tillsammans med länkarmarna i ett stycke. Använde hjärnan denna gången och lossade de fyra bultarna i tornet och tjockisarna vid framvagnsbalken och karossen.

Jag närmade mig det mest kritiska i min resa och det var motorstativet! Efter lite justering tror jag att jag hittat en fungerande set up. Tyngdpunkten på stativet borde (<--- mmm just det ... bra ordval) var hyfsat (<---- jaha?) mitt på träreglarna i både x- och y-led.
Lade an tre spännband och spände dem tills ett lågt C kunde höras. Lite skak hit och dit påverkade inte reglarnas position så nästa meksession blir det skarpt läge med demontering framvagnsbalk! :#pray:

För att landa i mina tankar så passade jag på att demontera packboxarna i hubbarna för rengöring och genomgång av hjullagrena.
Hubbarna sattes i ett skruvstäd med packboxen pekande uppåt. Fram med en fastnyckel storlek 13 tyckte jag var bäst map käftarna och längd. Med den tjockare käften nedåt (eftersom vinkeln på ingreppet bli aggressivare), håll in den med handkraft in mellan packbox och själva rullagret (se upp så du inte skadar lagret), lägg sedan lämpligt underlag mellan nyckel och hub och hamra på yttersta änden av nyckeln för att få till hävarmen så kommer härligheten upp! Tada...
Ska läggas i diesel och om OK fettas in igen.

Spanade in mitt avgassystem och ser att det kan fetas på lite mer ... funderar på hur ett 3 tumssystem skulle kunna monteras. Helst vill jag ha fetare grejer från turbon och bakåt. Jag vill ha flöde!
Tips om återförsäljare av fetare rör vår våra bilar tas tacksamt emot alternativt om det finns någon som har ett system och vill bli av med det.

Nahpets
Addict

#169 Post by Nahpets »

Igår hände det!
Närkontakt av tredje graden: Hängde upp motorn i mitt trästativ.

Tre spännband förspända med känsla.
Lossade på samtliga bultar i oljetråget och kontrollerade att jag fick lossa de fyra stora som håller balken.
Under med domkraft modell större för att stödja balken.

Lossade de fyra bultarna så jag fick ett spel på 5 mm ... sänkte domkraften ... ingen rörelse, inget knak ... 5 mm till ... sänkte igen ingenting.
Tada ... bort med domkraft och framvagnsbalk med hjärtat hängades i kirurgband.

Tog en snabb titt på motorkuddarna. Resultat: ena paj (avgassidan) den andra visuellt ok. Men båda kasseras eftersom de var lägre än 65 mm enligt manualen.
Jag hade tydligen den tidigare varianten av kuddar. De senare har ett par övre distanser integrerade i kudden. De tidigare hade brickor.

Inspektion av tråget visade sig innehålla någon millimeter av tjockare sörja, men inga metalldelar :#pray: .
De nya trågar är av samma modell som det jag hämtade från Sandén.
Även pickupen så bra ut och sitter fast.

Det var en ödmjuk känsla att ligga under en 100-kilos klump hängandes i en trägren. Men en vacker syn. Allt glänste och såg nytt ut.
Den gamla packningen hade inga direkta skador men någon spricka här och där. Det fanns rester av packningklister/motsvarande i hörnen.

Nu ska jag fundera på om jag ska ta en titt på vevstakslagrena! :#944burn:

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#170 Post by emm »

Attans vad jag blir avundsjuk... kom hit och bosätt dig, genast!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Nahpets
Addict

#171 Post by Nahpets »

Saknar faktiskt porschebröder i garaget :( ...

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#172 Post by emm »

Nahpets wrote:Saknar faktiskt porschebröder i garaget :( ...
Ja men... flytta... hit!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Nahpets
Addict

#173 Post by Nahpets »

TIllbaka från garaget!

Simmat med de stora fiskarna idag :) .
Dagens exercis var återigen ödmjuka babysteg framåt. Aldrig har jag sett något så vackert och brutalt som en lätt oljad vevaxel. Ett oupptäckt landskap vars spänning är inverterat till antal möten av denna. Alltså ... min andra dag med veven sovandes ovanför mitt ansikte. :#pray:
Inser att jag legat fem minuter stirrandes på bultar, muttrar, vevdelar ... drömt mig bort ... som en femåring som läppbrummar med plastbilar, så ligger jag bubblar hur intensiv miljön är medans jag sitter gott i min stol och kommenderar med högerfoten.
Så vi möts igen ...

Efter lite internetsurfande (no shit?! ... hemmamekens blod!) så bestämmer jag mig för att titta på vevstakslagrena. Clarks garage rekommenderar det, insatta belyser det, jag förstår det ... finns ingen återvändo.
Drar mig till minnes att jag köpt bilen utan historik och nu är jag här, så nära. Hela demontaget till oljetråget har jag tagit mig minst 10 timmar. Skulle det hända något med lagrena, så är det lösgodis på G!
Pluggar lite på hur man lossar muttrar ... jaså ... inget hokus pokus här. Då kör vi! :#944burn:

Med en storlek 14 hylsa (av typ 12 kantshylsa) gick jag till angrepp på tredje staken.
Tog tag och vred om ... scheisse vad den sitter ... seegt kommer muttern. Ett varv och den är lös, tas bort emd fingerkraft. På den andra ... likadant ... som knäck!
Lite vigglande så lossade stakens överfall (heter det så?). Adrenalinrushen är påfallande, en mix av vad f-n jag håller på med och vad kommer jag att se!
Jag slår på djungeltrumman och samlar ihop två veteraner. Slutsats: ok!

Studsar tillbaka till min trasiga Biltema släde ( :roll: ), glider in under tredje igen. Dags för att skjuta staken uppåt. Med lossat tändstift så gick det lätt. Försiktigt nu ... wops ... lagret lossnat och glider längs vevens blänkande lageryta!
Stress (i efterhand helt onödigt, men det visste jag inte då :lol: )!!
Fångade upp lagret och synade det ... oj ... inte lika bra som det första.
Med hövdingrådet samlat, så sjöng vi alla samma refräng.

Efter att ha lossat alla lager så är beslutet att köpa nya vevstakslager! Alla standardstorlek. Vevens lagerytor ser bra ut ... skönt! 8)
Skönt att förekomma än förekommas. Förhoppningsvis tar några säsonger innan jag behöver dit igen och då ska det bli intressant att jämföra.
Jag instämmer med Clark: om du är där, ta loss lagrena och titta på dem. Busenkelt !

För övrigt blev mina hjullager nekade fortsatt tjänstgöring. Blånader plus lite pittingskador på lagerbanorna kräver nytt stål i hubbarna!
forum/viewtopic.php?f=3&t=23902" onclick="window.open(this.href);return false;

Har för övrigt legat sömnlös på nätterna och funderat på hur jag ska få till lämpliga luftpassager i huv och frontplåt. Åkte till och med tlll Biltema och köpte glasfiber och polyester tills lilla fén hoppade upp och bet mig.
Plötsligt låg den framför mig!! Funktion och form på samma gång och för bara 49 kr!
Lite här, lite där, en färgklutt som bär, inte dåligt för ett blåbär!
Vill inte avslöja idén just nu för att bli dumförklarad, men kan visa resultatet ... om det blir bra :wink: .

Livet går vidare ... till excelarket ... några kr mer för lager och muttrar.
Men nu ... i med reversen ... nu ska grejerna ihop!! :D

Yiiihaaaaa! :#944burn: :#944burn:

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#174 Post by firefish »

Friskt vågat...

Det är inte utan att jag blir lite orolig för hur mina lager ser ut. Synd att min maskin inte läcker olja så jag hade någon bra ursäkt :)

Vad ska du använda för lager? Det finns några olika leverantörer att välja mellan och jag antar att det är skillnad mellan dem, iaf med ledning av priset.
Magnus W
www.bike.se

Dea
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

#175 Post by Dea »

Grymt jobbat!
Hur långt har motorn gått?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Nahpets
Addict

#176 Post by Nahpets »

firefish wrote:Friskt vågat...

Det är inte utan att jag blir lite orolig för hur mina lager ser ut. Synd att min maskin inte läcker olja så jag hade någon bra ursäkt :)

Vad ska du använda för lager? Det finns några olika leverantörer att välja mellan och jag antar att det är skillnad mellan dem, iaf med ledning av priset.
Jag kommer att beställa standardlager. Std storlek. Inget hokus pokus.
Det beror på att min motor inte är så effektstark, vilket borde betyda att originaldelar ska fungera.
Och eftersom det var så lätt, men tog tid dock, att nå fram till lagrena så kommer jag att ta isär grejerna igen av ren nyfikenhet om inte det påkallas.
Dea wrote:Grymt jobbat!
Hur långt har motorn gått?
/Dea
Tack :) .
Ingen aning!!
Min bil importerades från Deutschland 2001 med skjuten motor. En annan motor stoppades in och den kom till liv 2007.
Alla delar är från 87 års modell, men motorn är 86a.

Om man har ett reg nr, kan man ta reda på miltalet om fordonet?

Nahpets
Addict

#177 Post by Nahpets »

Nu har det både köpts och beställt delar!

Var förbi i Göteborg i tjänsten och skulle söderut. Vem hänger där om inte Sandén!
Först tänkte jag bara säga hej, men precis innan så kom jag på att jag behövde en oljerörsdel: upptäckte att oljeröret i metall som går mellan oljekylaren och oljefilterhuset hade en skarpare böj än vad som sig borde = No no.
Slog en signal till Peter som hade delen hemma! Väl där började jag titta runt runt och hittade fler delar! Det blev till slut hjullager, oljefilter, skruvar till guideplåtarna, oljerör och 965 skivor.
Blev lite chockad över vikten på skivorna ... tunga :shock: !

Väntar lite delar från Utzon också.

Väl hemma kastade jag mig över lagerbanorna i hubbarna. Lite värme, lite kärlek och lite våld så slog jag till slut ut dem. Med hubbarna fortfarande varma lade jag de nya lagerbanorna i snön och slipade ned ytterdiametern på de båda kasserade så jag skulle kunna använda dem som lager- och packboxdrivare. Perfekt !!
Men när jag går ut för att plocka upp lagerbanorna så hittar jag bara den ena ... JAG HAR GLÖMT BORT VAR JAG LA DEN ANDRA !! :o
Ner på knä och gjorde snöängelvarianten med händerna. Efter att ha upptäckt att fingarna förfrusit och hjärnan koksat, kom jag på den brillianta idén: MAGNET! Så jag hämtar min pennmagnet.
Efter lite svepande ... "klick!" ... aha ... ! Puh, åter till hubben. :roll:

Snickrade på lite huvgälar. Tror att det kan bli bra! Vinkelslip i huven (brrrr...) och sedan lite lim och lack så ska det blir naaahahahaaajs. Hoppas jag :) . Funderar lite på positionen på huven ... nära ICn eller längre upp på huven. Får ta ett titt på aerodiagrammet som Utzon har.

Tänkte blästra mina GTSok. Så jag köpte en punktbläster hos patands hovleverantör. Måste erkänna jag gillar Biltema mer och mer ...
Passar sig bra när jag ska rostlaga senare. Men nu var det bromsok ... dock köpte jag TVÅ ggr FEL blästersand. Jag blir så irriterad. Nu äger jag i alla fall 26 kilo sand :roll: (kan göra en egen cornerweight).
Börjar fundera på om Biltemas bromsrengöring påverkar antalet hjärnceller...

Men den värsta mekupplevelsen inträffade idag när jag skulle byta det där nedrans oljeröret. Kan rekommendera att ni tittar till ert. Eftersom det sitter relativt illa till så kan det lätt komma till skada.
Med en 32 och en 27 mm blocknyckel kände jag mig skitfarlig och föreställde mig ett mekarmoment i drive-by style. Men nej, det var mer drive-by-and-hit-the-concrete style.
Trots feta nycklar och powah börjar insatshylsan runddras ... AAARGH :shock: !
Ok, lugn nu ... respektive slang går upp i filterhuset. Så uppmärksamheten flyttas några decimeter uppåt, men ganska tidigt ser jag att det är mycket svårt att lossa dessa!
Frustrationen växer när jag inser att om jag ska få till detta så behöver jag få ur motorn ur bilen. Primitiva känslor tar över: sälj skiten och spring !
Nej, jag kryper till korset och ringer Sandén.
Efter lite tips så går jag loss på förbandet Rambo style ... och JAAA den lossnar. Helt otroligt! Tack Peter!
:#pray:

Ihop med allt och sedan hemåt.
Hemtjänst kallar, vilket innebär modifiering av kylkanaler, slipning av fälgar :)

Amen!

John
Site Admin
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994

#178 Post by John »

Har idag läst igenom hela tråden och det var intressant och gav många bra tips :)
man inser att man har mycket att göra med bilen..
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Nahpets
Addict

#179 Post by Nahpets »

Kul att du orkade läsa! :)

Jag är lite småstörd, så jag späder ut mekmomenten med lite personliga upplevelser och tankar. Blir som en "garagebok".

I söndags höll jag på med framfälgarna ... tänkte göra en totalrenovering av dem. Men efter 3 timmar med stålborste degraderades viljan till renovering, 1 timma senare uppfräschning och nu är jag på Blocket-finish.
Det är snabbare och på snudd billigare att låta blästra skiten och pulverlacka.
Men nu är det så att pengarna går till viktigare saker så Biltemas fälgfärg får fungera för en temporär putsning. Hur som helst bättre alla gånger jämfört med PFC97damm!
Det ni ser på bilden nedan är ingrott bromsdamm från helvetet själv :evil:

TIPS: PFC97or ska ENDAST användas med oömma fälgarna (alternativet är om du är ett städ/putsfreak).
Maken till bett de har, men miljöförstöringen är stor. PFC01or ska vara snällare.
Jag gav upp att tvätta mina fälgar (eftersom jag bestämde att de skulle hamna i kategorin oömma).

Denna säsong ser det ut att blir Carbotech XP10or ... med PF97or bak.
Men varför fortsätter jag använda de bak ? Jo, jag har fyra par begagnade belägg över, arslet bromsar inte lika intensivt så att dammet är fortfarande hanterbart, plus att jag har ju mina oömma fälgar.

John
Site Admin
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994

#180 Post by John »

Har du testat att lägga en lackförsegling på fälgarna när dom är rena? Jag har funderat på om det verkligen kan bita fast så jäkligt då?? Jag skickar gärna en liten behållare om du vill slippa köpa en hel flaska.

Har du något bra tips samt inköpsställe på vad jag skall välja för beklägg till min S2 för första årets banmöten med originalskivor? Bilen skall enbart gå bana/slalom.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Post Reply