Lite kel resulterade i borttagna bakre bromsok. Jag tackar Jula som tog ansvar och hade öppet Trettondagen. Här fick jag tag på mina bromsrörsnycklar a la Kamasa. Lite tidigare hade jag snott fästmöns diskhandskar (nja ... sanning med modifikation). På dessa klippte jag av fingrarna och trädde över bromsrören. Med ett litet drag över tillsammans med ett sött buntband tätade jag enkelt av anslutningen.
Nästa steg var inte lika lekande lätt ... demontering kolvar, men det fick jag göra hemma pga av hemtjänst.
Orsaken till detta är att kontrollera att allt ser bra ut. Innan de blästras och målas om.
I carporten satt jag med med V50n igång (inandades diesel ångor ... shit va najs ) och Biltemas 12 volts kompressor och lekte bildoktorn. Mörkt och j-gt eftersom ngt wiseazz inte monterat upp den där utelampan ...
Men vilken tur, kompressorsladden var tillräckligt lång och V50n bjöd på gott sken så nu var det upp till mig att leverera. Mina PFC belägg fick vara kvar så att kolvarna inte far iväg åt alla håll.
Med medföljande munstycke försökte jag trycksätta oket men det läckte så det blev lite diskhandske här med: ett litet hål i en fd handske, trä över luftnippeln, några spända varv runt densamma och sedan in i oket ... ingenting ... ingenting ... PANG!

En av fyra sköt iväg och när jag fattat vad som hänt, så kom jag överens med mig själv att flytta tummen lite högre upp ... in med kolven igen (för att täta). Lite Tetristänk och till slut kom alla fyra ut.
Lite renande vatten och jag kan säga att allt såg bra ut. Kul!

Jag hade ju lite ansamling av torkad kylarvätska på blocket, men jag kunde inte bekräfta att det var packningen till vattenpumpen som gett upp. Så den får vara orörd. Jag gick vidare till oljetråget ...
Byte oljetråg är något helt nytt för mig. Lite smånervös men bubblande, spännande känsla. Påminner lite om första gången man tog en smygrökning vid 6-årsåldern.
(Jajemänsan ... hittade ett oöppnat Marlboropaket i en soptunna. Snodde ett tändstickspaket hemifrån och med hjärtslag som en slaghammare smög jag bakom en dunge och tände på. Tur i oturen såg en bekant till min mamma mig. djungeltrumman slog och jag lade mig till sömn med en rödare stjärt den kvällen ... och ja ... jag är fortfarande rökfri

Som sagt, nytt äventyr på G. Oljetråg ska bort och i och med det en massa delar:
- Insuget, inga problem. Under demonteringen följde oljestickan med som avslöjade att min packning var trasig! Vilken tur!
- Krängningshämmaren. Transportsträcka.
- Styrleder. Shite! Man behöver en sån där avdragare ... http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... avdragare/" onclick="window.open(this.href);return false; eller brytgaffel http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... rytgaffel/" onclick="window.open(this.href);return false; . Den första är skit eftersom den gled av när man började skruva plus att dessa mothållskäftar vad lite väl för bulkiga så fettet smet ut. Brytgaffel ville jag inte ta i ens, eftersom denna skulle ha skadat gummit.
Så det blev denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... e-2-armad/" onclick="window.open(this.href);return false; . Mitt nya, favvoverktyg. Kan användas till vevdrev, balansaxeldrev, leder och annat ont. Den vänstra styrleden gav upp ganska kvickt. Den högra var dock motsträvig som en extrem feminist. Det slutade med att jag värmde spindelarmen och tillsammans med en rörtång (avdragarens käftar gled isär!) och snart var leden loss. Mitt första värmejobb

- Tog bort bulten som håller ihop styrväxeln och rattleden. Har ju haft ett litet irriterande glapp. Verkar ligga på rattlederna sida. Kolla upp senare...
- Värmeskölden till bromsservo och behållare. Fyra muttrar/bultar och irriterat lirkande var denna borta och nästan lika långsamt så var turbovattenpumpen med hållare borttaget.
Nu är det fritt spelrum till några av de bultar/muttrar som håller Cross over röret till turboaggregatet. Dessa nissar är ont allierade med resten av de skruvförband som ska bort:
- 6 st som ansluter till grenrören
- 3 st som ansluter till kat.
Jo ja just det ... lamda sensorn ska bort också! Allt preppat med 5-56 ... Som en dröm! Behövde inte ens ta i! Så var den borttagen. Detsamma gällde 32 mm bödelbanjobulten till tråget!

Något skämtar med mig ... än så länge walk in the park.
Till grenröret, laddad med förlängare med led och 13mm hylsa gick jag loss på de 6 ... !!! Lossnade utan att gå av. Detsamma gällde de 3. Tog inte ens i!

Nästa gång blir det de sista 4.
Som en stolt hemmamekare åkte jag hemåt och tackade liraren innan mig som monterat allt tidigare. Tack för att du använt specat åtdragningsmoment samt anti-seize medel!
Fortsättning följer ...