3 cylindrig 968?
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
3 cylindrig 968?
Har ett motorproblem som jag undrar om någon har en teori kring:
Det började igår med att det ibland kunde kännas som att motorn missade ett ”hjärtslag”. Idag har det successivt blivit värre. Till att börja med så ”tvekade” motorn när belastningen var stor, segdragning på höga växlar ex vis. Det kunde på tomgång ibland låta som den inte tände på alla cylindrar. Vid gaspådrag var effekten lite ”på/av”, dvs att den gick rent och gav effekt eller att den halvdog.
Nu går den orent mest hela tiden och intrycket är att temperaturen ligger högt. Det kan dock ha att göra med att jag kör på höga varv för att inte segdra motorn.
Så fråga 1 är om någon har en åsikt om jag skall oroa mig för djupa hål i plånboken tills K3 (får böna o be om tid) fällt sin dom.
Fråga 2 är om jag kan skada motorn genom att köra bilen från innerstan till er.
Mvh
TLL
Det började igår med att det ibland kunde kännas som att motorn missade ett ”hjärtslag”. Idag har det successivt blivit värre. Till att börja med så ”tvekade” motorn när belastningen var stor, segdragning på höga växlar ex vis. Det kunde på tomgång ibland låta som den inte tände på alla cylindrar. Vid gaspådrag var effekten lite ”på/av”, dvs att den gick rent och gav effekt eller att den halvdog.
Nu går den orent mest hela tiden och intrycket är att temperaturen ligger högt. Det kan dock ha att göra med att jag kör på höga varv för att inte segdra motorn.
Så fråga 1 är om någon har en åsikt om jag skall oroa mig för djupa hål i plånboken tills K3 (får böna o be om tid) fällt sin dom.
Fråga 2 är om jag kan skada motorn genom att köra bilen från innerstan till er.
Mvh
TLL
Last edited by Torbjorn968 on 2007-04-15 09:10:49, edited 1 time in total.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Oljan ser i mina amatör ögon bra ut, men bilen drar olja (inget dropp under). Vattennivån är svår att bedömma eftersom bilen står i en backe men eventuellt har den dragit lite vatten (inget dropp under här heller).
Tror ni det är någon fara att puttra till verkstaden? Eftersom felet varit progressivt och gjort att motorn ger mindre och mindre effekt så får man hoppas att det inte förvärras avsevärt...
Om topplockspackning: har ju en ny topp som skall monteras.... å ett par kammar som då skall slipas om...
Förhoppningsvis kan jag få iväg bilen till K3 och se om de dömmer mig till en månads segling...
TL
Tror ni det är någon fara att puttra till verkstaden? Eftersom felet varit progressivt och gjort att motorn ger mindre och mindre effekt så får man hoppas att det inte förvärras avsevärt...
Om topplockspackning: har ju en ny topp som skall monteras.... å ett par kammar som då skall slipas om...
Förhoppningsvis kan jag få iväg bilen till K3 och se om de dömmer mig till en månads segling...

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Min 951 betedde sig exakt så där i somras; gick på 3 cylindrar. Bilen lät dessutom som en gammal folkavagn när den gick på 3 cylindrar. Jag minns inte om jag hade ovanligt hög värmeutveckling...
Jag bytte tändstiften och rengjorde strömfördelarn och så. Bilen gick som dröm efter det.
Hoppas det är ingenting allvarligare // Petrus
Jag bytte tändstiften och rengjorde strömfördelarn och så. Bilen gick som dröm efter det.
Hoppas det är ingenting allvarligare // Petrus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vågar man lämna ett jobb som detta till den lokala verkstaden (500 meter) eller skall jag puttra till K 3 (1,5 mil eller så).
Skall se om jag hinner kolla fördelaren själv (är påskpappa till min Karlstadbaserade dotter så skall nog inte dyka ner under huven idag). Men det känns inte som att det borde vara belastningsberoende?
TL
Skall se om jag hinner kolla fördelaren själv (är påskpappa till min Karlstadbaserade dotter så skall nog inte dyka ner under huven idag). Men det känns inte som att det borde vara belastningsberoende?
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jo, tänderiet kan nog vara lastberoende. Olika mkt gas ger olika gastryck i cylindern som påverka tänderiet.Torbjorn968 wrote:Vågar man lämna ett jobb som detta till den lokala verkstaden (500 meter) eller skall jag puttra till K 3 (1,5 mil eller så).
Skall se om jag hinner kolla fördelaren själv (är påskpappa till min Karlstadbaserade dotter så skall nog inte dyka ner under huven idag). Men det känns inte som att det borde vara belastningsberoende?
TL
Ett litet knep att är kika under huven när motorn går och se om det gnistrar ngnstans.
Steg 1 kan ju vara att kolla att alla tändkablar sitter fast ordentligt.
Jag har en gång haft en tändkabel som vibrerat sönder.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Torbjörn, du kan kika på min gamla tråd också. Du kanske få lite hjälp från den:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=
// Petrus
PS. om du ändrar namnet på din tråd till 968 istället för 988 så blir det enkalre att söka efter denna tråd.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=
// Petrus
PS. om du ändrar namnet på din tråd till 968 istället för 988 så blir det enkalre att söka efter denna tråd.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Med tanke på att olja och vatten ser okay ut så tycker jag du vågar köra till verkstaden 500 meter bort. De lär kunna titta över tändningen åt dig och göra ett kompressionsprov om du misstänker packningen. Dessa motorer är ju rätt så okomplicerade så en normal verkstad ska inte ha några problem tycker jag.
Annars tycker jg en först insats på parkeringsplatsen är att byta stift och inspektera tändkablar och fördelare. Det kan ju spara några tusen innan K3 får lägga händerna på den. Kolla efter små gnistor i mörker längs tändkablarn och efter brännmärken på fördelarlockets insida och rotorn.
//Magnus
Annars tycker jg en först insats på parkeringsplatsen är att byta stift och inspektera tändkablar och fördelare. Det kan ju spara några tusen innan K3 får lägga händerna på den. Kolla efter små gnistor i mörker längs tändkablarn och efter brännmärken på fördelarlockets insida och rotorn.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Med kall eller jummen motor tillägger jag, annars kan det bli lite väl spännandeNineFourFour wrote:Öppna locket till expansionskärlet och gasa, bubblar det och lever jävel och att den spottar ut vatten så är det toppackningen.

//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag skulle inte rekommenderar det till någon som gör det själv första gången.NineFourFour wrote:Funkar bra med varm också, man får öppna locket försiktigt. Sen märker man ju hur mycket det börjar bubbla.
Det är högt tryck och VARMT vatten.
Nog för att en seglar gillar vattenstänk, men så kul tror jag inte han vill ha!


Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users