3 cylindrig 968?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

3 cylindrig 968?

#1 Post by Torbjorn968 »

Har ett motorproblem som jag undrar om någon har en teori kring:

Det började igår med att det ibland kunde kännas som att motorn missade ett ”hjärtslag”. Idag har det successivt blivit värre. Till att börja med så ”tvekade” motorn när belastningen var stor, segdragning på höga växlar ex vis. Det kunde på tomgång ibland låta som den inte tände på alla cylindrar. Vid gaspådrag var effekten lite ”på/av”, dvs att den gick rent och gav effekt eller att den halvdog.

Nu går den orent mest hela tiden och intrycket är att temperaturen ligger högt. Det kan dock ha att göra med att jag kör på höga varv för att inte segdra motorn.

Så fråga 1 är om någon har en åsikt om jag skall oroa mig för djupa hål i plånboken tills K3 (får böna o be om tid) fällt sin dom.

Fråga 2 är om jag kan skada motorn genom att köra bilen från innerstan till er.

Mvh

TLL
Last edited by Torbjorn968 on 2007-04-15 09:10:49, edited 1 time in total.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Låter precis som min när toppackningen gick. Cirka priset jag fick av GT-Motorsport var 6500:- för att fixa detta på en S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Det där med temperaturen låter ju lite oroande, annars skulle jag säga att du kan börja med att kolla över tänddelarna.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#4 Post by Highway »

Drar bilen vatten?

Kolla oljan om den ser normal ut?

Hoppas verkligen inte att det är något värre med nya bilen
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Torbjorn968 »

Oljan ser i mina amatör ögon bra ut, men bilen drar olja (inget dropp under). Vattennivån är svår att bedömma eftersom bilen står i en backe men eventuellt har den dragit lite vatten (inget dropp under här heller).

Tror ni det är någon fara att puttra till verkstaden? Eftersom felet varit progressivt och gjort att motorn ger mindre och mindre effekt så får man hoppas att det inte förvärras avsevärt...

Om topplockspackning: har ju en ny topp som skall monteras.... å ett par kammar som då skall slipas om...

Förhoppningsvis kan jag få iväg bilen till K3 och se om de dömmer mig till en månads segling... :?

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Petrus »

Min 951 betedde sig exakt så där i somras; gick på 3 cylindrar. Bilen lät dessutom som en gammal folkavagn när den gick på 3 cylindrar. Jag minns inte om jag hade ovanligt hög värmeutveckling...
Jag bytte tändstiften och rengjorde strömfördelarn och så. Bilen gick som dröm efter det.
Hoppas det är ingenting allvarligare // Petrus

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Torbjorn968 »

Vågar man lämna ett jobb som detta till den lokala verkstaden (500 meter) eller skall jag puttra till K 3 (1,5 mil eller så).

Skall se om jag hinner kolla fördelaren själv (är påskpappa till min Karlstadbaserade dotter så skall nog inte dyka ner under huven idag). Men det känns inte som att det borde vara belastningsberoende?

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Torbjorn968 wrote:Vågar man lämna ett jobb som detta till den lokala verkstaden (500 meter) eller skall jag puttra till K 3 (1,5 mil eller så).

Skall se om jag hinner kolla fördelaren själv (är påskpappa till min Karlstadbaserade dotter så skall nog inte dyka ner under huven idag). Men det känns inte som att det borde vara belastningsberoende?

TL
Jo, tänderiet kan nog vara lastberoende. Olika mkt gas ger olika gastryck i cylindern som påverka tänderiet.

Ett litet knep att är kika under huven när motorn går och se om det gnistrar ngnstans.

Steg 1 kan ju vara att kolla att alla tändkablar sitter fast ordentligt.

Jag har en gång haft en tändkabel som vibrerat sönder.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Petrus »

Torbjörn, du kan kika på min gamla tråd också. Du kanske få lite hjälp från den:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=
// Petrus

PS. om du ändrar namnet på din tråd till 968 istället för 988 så blir det enkalre att söka efter denna tråd.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Torbjorn968 »

Ändrat!

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Med tanke på att olja och vatten ser okay ut så tycker jag du vågar köra till verkstaden 500 meter bort. De lär kunna titta över tändningen åt dig och göra ett kompressionsprov om du misstänker packningen. Dessa motorer är ju rätt så okomplicerade så en normal verkstad ska inte ha några problem tycker jag.

Annars tycker jg en först insats på parkeringsplatsen är att byta stift och inspektera tändkablar och fördelare. Det kan ju spara några tusen innan K3 får lägga händerna på den. Kolla efter små gnistor i mörker längs tändkablarn och efter brännmärken på fördelarlockets insida och rotorn.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#12 Post by Pehr Johnsson »

Öppna locket till expansionskärlet och gasa, bubblar det och lever jävel och att den spottar ut vatten så är det toppackningen.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

NineFourFour wrote:Öppna locket till expansionskärlet och gasa, bubblar det och lever jävel och att den spottar ut vatten så är det toppackningen.
Med kall eller jummen motor tillägger jag, annars kan det bli lite väl spännande ;) Men det var väl kanske rätt självklart...

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#14 Post by Pehr Johnsson »

Funkar bra med varm också, man får öppna locket försiktigt. Sen märker man ju hur mycket det börjar bubbla.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#15 Post by Karl Birgander »

NineFourFour wrote:Funkar bra med varm också, man får öppna locket försiktigt. Sen märker man ju hur mycket det börjar bubbla.
Jag skulle inte rekommenderar det till någon som gör det själv första gången.
Det är högt tryck och VARMT vatten.
Nog för att en seglar gillar vattenstänk, men så kul tror jag inte han vill ha! :D ;)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users