944 Turbo -86. "Zermattsilber-metallic"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#46 Post by gurra »

Blev riktigt snyggt med nya delarna :#cheers:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Nya bilder

#47 Post by Ducati »

Nu har jag tagit ut bilen och tagit en bild. Den blev mycket snyggare med 968 detaljerna.
Bilen har även besiktigats, Fick nedslag på glapp i spindelled.
Den var väldigt dålig, men man märkte ingenting när man körde.
Priset , 4800, för en ny bärarm hos porsche Center avskräckte lite, så jag vände mig till skroten. 750 kr inkl frakt för en bättre begagnad.
Sen har jag köpt en ny startmotor, den gamla lät som ett tröskverk när man startade bilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Nya bilder

#48 Post by Erol »

Ducati wrote:Fick nedslag på glapp i spindelled.
Den var väldigt dålig, men man märkte ingenting när man körde.
Priset , 4800, för en ny bärarm hos porsche Center avskräckte lite.
Det finns andra ställen att köpa nya spindelleder, då är det ungf. halva priset mot vad "PC" tar...

Dock så är ju 750:- ännu billigare, men man vet ju inte skicket på delarna!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#49 Post by Ducati »

jo, jag vet att Sandén tar 2500.
Om den pajjar igen så blir det nog en sån
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#50 Post by Ducati »

Nu har halva sommaren gått och det har inte blivit så många mil i bilen än.
Beror mest på att jag bor nära jobbet nu för tiden och kör ganska mycket mindre.
Det jag har fixat med bilen efter besiktningen är följande:

Oljetrycksproblem
Oljetrycket ville inte gå ner på tomgång. Det var oljetrycksventilen som kärvade.

Tomgångsproblem
Höll på en hel del med detta. Trodde det var vacuumläckor så jag bytte lite slangar under insuget. Jag bytte även tomgångsmotorn men inget hjälpte.
Felet visade sig vara glapp i TPS, rörde man på kontakten så gick tomgången upp.
Sen var tomgångsskruven väldigt lite iskruvad.
Om jag får problem igen byter jag TPS:en

Sen har jag bytt en drivknut samt bakhjulslager eftersom det klonkade när man körde iväg.

Just nu finns det inga direkt planer för bilen, ska köra med den som den är säsongen ut.
I vinter blir det nog ett chiptrim till den samt nya bromsskivor fram
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Trim

#51 Post by Ducati »

Jag orkade inte vänta till i vinter för trimmet utan har köpt lite grejer:

KKK26/8 Turbo
Bengts chipkit
3 Bar bränsleregulator
38mm Tial wastegate
Innovate LC-1 bredbandslambda
Div Packningar

Siktar på att få allt iskruvat i början på september
Då jäklar!
Last edited by Ducati on 2007-08-28 10:01:22, edited 3 times in total.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Trim

#52 Post by emm »

Ducati wrote:Jag orkade inte vänta till i vinter för trimmet utan har köpt lite grejer:

KKK26/8 Turbo
Bengts chipkit
3 Bar bränsleregulator
38mm Tial wastegate
Innovate LC-1 bredbandslambda

Siktar på att få allt iskruvat i början på september
Då jäklar!
:d=: :d=: :d=:
:#944burn:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#53 Post by Ducati »

Lite bilder på grejerna jag har köpt.
Wastegaten dyker upp om ca 1 vecka.

Jag tänkte skruva in grejerna efter Automobils bilutställning i Rosersberg den 25 augusti
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Chip monterat

#54 Post by Ducati »

Nu har jag monterat Bengts chip, 3 bars FPR, pysventil samt
en ny dump. Jag köpte Audi varianten av 993 ventilen
Kostade 260 jämfört med 750 som Porsche skulle ha för sin

Laddtrycket är justerat till ca 1bar. ska ta och skruva upp det lite mer.

Det är bra mycket bättre drag i bilen efter detta.

Få se hur mycket skillnad turbon gör sen när jag
skruvat dit den.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#55 Post by Peedster »

Tjena,

Tänkte kolla lite hur du gör monteringen av Tialen. Du borde ha det tidiga crossoverröret som är i 1 del. För att den ska vara bolt-on behöver man ha det 2 delade som kom från 87. Min 87a har dock det tidiga röret så jag måste skaffa det senare.

Ska du lämna in till avgasfirma och svetsa om det gamla eller hitta ett nytt?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#56 Post by Ducati »

Eftersom jag inte fått Tialen är så vette F-n hur jag ska montera. Enligt Revline är den bolton med adapterplattorna
Vad är det som gör att det inte funkar med det tidiga crossoverröret?

Får väl försöka jaga rätt på ett via Ebay i såna fall, alt svetsa till nåt själv
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#57 Post by Peedster »

Okej du kommer nog att märka när du väl får hem den..

Nä men av det jag har läst på rennlist så krävs i stortsett det sena röret som är i 2 delar om man inte moddar WG lite med någon lösning en av jänkarna hade kommit på.

Men säger revline att det passar så kanske det gör det..testa att sök på Rennlist så får du dig en uppfattning vad som kan fela.

Jag missade ett crossoverrör igår pga frakten var så dyr från staterna.

Hur funkar det att svetsa på de befintliga rördelarna? Funkar det med en vanlig mig på de?

Hur mycket effekt tror du att du får ut med de nya grejerna monterade?

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#58 Post by Ducati »

Nu har jag börjat montera bort turbon och då ser jag att jag har det 2 delade crossover röret trots att de är en 86:a jag har. Jag har även flexdelen på grenröret, så nån gång har Porsche bytt det antar jag. De jobbiga är att muttrarna vid wategaten ser ut som
om dom inte varit lös på 20 år, dvs så rostiga så att de inte är sexkantiga.
Det får nog Dremeln ta hand om

Jo, vanlig MIG funkar.

Förhoppningsvis får jag samma effekt som om jag skulle haft en Turbo S och chippat, ca 300hk, beror ju på hur mycket laddtryck jag köra med.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#59 Post by Ducati »

Sådärja, nu är turbon väck.
Det gick faktiskt ganska mycket smidigare än jag trodde. Tur att man har ett välutrustad garage.
Ska ta och skruva i den nygamla turbon i helgen.
Wastegaten hade kommit till Revline, får jag den innan helgen åker den i också
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Lite nya prylar

#60 Post by Ducati »

Köpte en Apexi EBC
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]