Går i tankarna att sälja...

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Går i tankarna att sälja...

#1 Post by M-Nilsson »

Nu är det dags att erkänna, öppna dörrarna, slänga in handduken, ta de sista stegen...kanske till hösten så blir det aktuellt med att sälja min pärla och köpa ny, KANSKE. :roll: Jag funderar på antingen 944 S, 944 S2, 944 turbo, (924turbo). Prislappen hade jag tänkt skulle hamnar kring 70-80 tusenlappen, men frågan är vilken som är bäst val i så fall...S2? En turbo hade ju vart nice...typ denna verkar fin, förutom att det är fel färg: http://www.blocket.se/vi/11084608.htm?ca=7_s
:lol:

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#2 Post by maverick »

Ska göra samma sak som du nästa vår. Ska lägga ut cirka 100k på en 951 fast då är inte 10k inräknat på vattenpump, kemrem mm.

Problemet är att jag SKA ha en svart turbo, dvs omöjligt att hitta :(

För 70 hade jag köpt en S2a. För 80+ en turbo.
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

S2 vs turbo har vi diskuterat 6546546 ggr, forstätt gärna på en sådan tråd??

Spontant känns S2:an du länkar till prutbar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#4 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander: Jasså hittar bara 6354670 inlägg om de, fast detta inlägg handlar om 944 S vs 944 S2 vs 944 turbo vs 924t. S2:an prutbar?! De verkar ju ligga ganska fint i priserna mot den något dyrare turbon. Men allt beror väl också på skick och miltal..

maverick: jo svart ska de vara, det enda negativa är att smut och damm syns lättare...blå kan vara riktigt fina också:)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
6foot9
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2006-04-24 06:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Täby
Contact:

#5 Post by 6foot9 »

maverick wrote: Problemet är att jag SKA ha en svart turbo, dvs omöjligt att hitta :(
Gissa hur lätt det var att hitta en svart 968 CS :oops:
Johan E
968 CS - PCS 6901

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Maxx »

Apropå att hitta "rätt" bil ... Hur vanligt är det med helläderinredning i 944 turbo? eller tyg/läder (inte tyg/vinyl)?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Går i tankarna att sälja...

#7 Post by Pehr Johnsson »

M-Nilsson wrote:Nu är det dags att erkänna, öppna dörrarna, slänga in handduken, ta de sista stegen...kanske till hösten så blir det aktuellt med att sälja min pärla och köpa ny, KANSKE. :roll: Jag funderar på antingen 944 S, 944 S2, 944 turbo, (924turbo). Prislappen hade jag tänkt skulle hamnar kring 70-80 tusenlappen, men frågan är vilken som är bäst val i så fall...S2? En turbo hade ju vart nice...typ denna verkar fin, förutom att det är fel färg: http://www.blocket.se/vi/11084608.htm?ca=7_s
:lol:
Den blien kräver en total omlackering.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#8 Post by M-Nilsson »

Förresten, 924 turbo ligger ju ganska lågt i pris...men att hoppa från min nuvarande till en äldre 924t? Nice med turbo och har hört att det ska vara ganska bra krydda i dessa...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#9 Post by Karl Birgander »

Förutom motor och växellåda så är ju din 924s väldigt lik en 931.
Som en del andra tycker på detta forum: Alla våra bilar har en hel del år på nacken och är inte nya. Årsmodell är ganska ointressant i jämförelse med skicket.

Vill du ha en 931, kolla på 931 och försök hitta en i fint skick.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#10 Post by M-Nilsson »

931=924 turbo? Faktiskt aldrig hört den beteckningen innan. Men håller med dig, så länge skicket är bra (dvs även motor mm) så spelar årsmodell ingen roll heller för mig.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

Yepp:
931 = 924 Turbo.
951 = 944 Turbo.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Prestandamässigt gissar jag att 924S och 924 Turbo (931) är relativt likvärdiga. Men att en turbo känns snabbare pga turbokicken. Turbon ska ju också på pappret vara lite snabbare iom 7-27 hk mer än en 924S (beroende på årsmodell på 924Sen resp Turbon, en S kan ju ha 150 eller 163hk och en turbo har 170 eller 177hk original). Hur mycket som skiljer i prestanda i praktiken vet jag inte.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#13 Post by Anton N »

patand wrote:Prestandamässigt gissar jag att 924S och 924 Turbo (931) är relativt likvärdiga. Men att en turbo känns snabbare pga turbokicken. Turbon ska ju också på pappret vara lite snabbare iom 7-27 hk mer än en 924S (beroende på årsmodell på 924Sen resp Turbon, en S kan ju ha 150 eller 163hk och en turbo har 170 eller 177hk original). Hur mycket som skiljer i prestanda i praktiken vet jag inte.
Sen beror det ju också på hur många hästar som så att säga har lämnat stallet i respektive bil. En fräsch 924S kan säkert kännas snabbare än en trött 931 t. ex. Kommer förresten ihåg ett avsnitt av Top Gear när de bänkade ett gäng italienska superbilar ifrån 60- och 70-talen. Tror en av bilarna hade tappat ca 80 hästar sedan det begav sig.

Glad påsk!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

Det där med att gamla bilar tappar hästar har jag funderat en del över (och har för mig att det har varit uppe tidigare). Vad orsakar "flykten"? Dvs vilka delar pratar vi om?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Såklart beror mycket på skicket på bilen. :)

Jag tror de bortsprungna hästarna beror mycket på att man tappar "komp" i maskinen som i sin tur beror på att kolvringar m.m slits. Det kan såklart också vara så att lager går tyngre när de blir slitna, att bränslespridare guckar igen och tappar den fina dimman som krävs m.m
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]