Nu är det dags att erkänna, öppna dörrarna, slänga in handduken, ta de sista stegen...kanske till hösten så blir det aktuellt med att sälja min pärla och köpa ny, KANSKE. Jag funderar på antingen 944 S, 944 S2, 944 turbo, (924turbo). Prislappen hade jag tänkt skulle hamnar kring 70-80 tusenlappen, men frågan är vilken som är bäst val i så fall...S2? En turbo hade ju vart nice...typ denna verkar fin, förutom att det är fel färg: http://www.blocket.se/vi/11084608.htm?ca=7_s
Karl Birgander: Jasså hittar bara 6354670 inlägg om de, fast detta inlägg handlar om 944 S vs 944 S2 vs 944 turbo vs 924t. S2:an prutbar?! De verkar ju ligga ganska fint i priserna mot den något dyrare turbon. Men allt beror väl också på skick och miltal..
maverick: jo svart ska de vara, det enda negativa är att smut och damm syns lättare...blå kan vara riktigt fina också:)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
M-Nilsson wrote:Nu är det dags att erkänna, öppna dörrarna, slänga in handduken, ta de sista stegen...kanske till hösten så blir det aktuellt med att sälja min pärla och köpa ny, KANSKE. Jag funderar på antingen 944 S, 944 S2, 944 turbo, (924turbo). Prislappen hade jag tänkt skulle hamnar kring 70-80 tusenlappen, men frågan är vilken som är bäst val i så fall...S2? En turbo hade ju vart nice...typ denna verkar fin, förutom att det är fel färg: http://www.blocket.se/vi/11084608.htm?ca=7_s
Förresten, 924 turbo ligger ju ganska lågt i pris...men att hoppa från min nuvarande till en äldre 924t? Nice med turbo och har hört att det ska vara ganska bra krydda i dessa...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Förutom motor och växellåda så är ju din 924s väldigt lik en 931.
Som en del andra tycker på detta forum: Alla våra bilar har en hel del år på nacken och är inte nya. Årsmodell är ganska ointressant i jämförelse med skicket.
Vill du ha en 931, kolla på 931 och försök hitta en i fint skick.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
931=924 turbo? Faktiskt aldrig hört den beteckningen innan. Men håller med dig, så länge skicket är bra (dvs även motor mm) så spelar årsmodell ingen roll heller för mig.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Prestandamässigt gissar jag att 924S och 924 Turbo (931) är relativt likvärdiga. Men att en turbo känns snabbare pga turbokicken. Turbon ska ju också på pappret vara lite snabbare iom 7-27 hk mer än en 924S (beroende på årsmodell på 924Sen resp Turbon, en S kan ju ha 150 eller 163hk och en turbo har 170 eller 177hk original). Hur mycket som skiljer i prestanda i praktiken vet jag inte.
patand wrote:Prestandamässigt gissar jag att 924S och 924 Turbo (931) är relativt likvärdiga. Men att en turbo känns snabbare pga turbokicken. Turbon ska ju också på pappret vara lite snabbare iom 7-27 hk mer än en 924S (beroende på årsmodell på 924Sen resp Turbon, en S kan ju ha 150 eller 163hk och en turbo har 170 eller 177hk original). Hur mycket som skiljer i prestanda i praktiken vet jag inte.
Sen beror det ju också på hur många hästar som så att säga har lämnat stallet i respektive bil. En fräsch 924S kan säkert kännas snabbare än en trött 931 t. ex. Kommer förresten ihåg ett avsnitt av Top Gear när de bänkade ett gäng italienska superbilar ifrån 60- och 70-talen. Tror en av bilarna hade tappat ca 80 hästar sedan det begav sig.
Glad påsk!
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B
Det där med att gamla bilar tappar hästar har jag funderat en del över (och har för mig att det har varit uppe tidigare). Vad orsakar "flykten"? Dvs vilka delar pratar vi om?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Jag tror de bortsprungna hästarna beror mycket på att man tappar "komp" i maskinen som i sin tur beror på att kolvringar m.m slits. Det kan såklart också vara så att lager går tyngre när de blir slitna, att bränslespridare guckar igen och tappar den fina dimman som krävs m.m