Projekt Umschaltung... eller som det heter på engelska, Eprom Switch.
Tanken var att kunna med en originalknapp i instrumentpanelen switcha mellan två helt olika program. Till exempel ett original och ett trim eller ett trim och ett värsting chip som man gärna inte kör med till vardags.
Projektets viktigaste idé är just att man skall kunna switcha under färd...(!)
Testbilen blev en Volvo 850 T5-R, med ett 240 hk originalprogram som laddar kring 0.7 Bar sedan kunna switcha till ett trimprogram som ger närmare 300 hk, strax över 1 Bars laddtryck.
Allt började med att jag satt och skissade ihop ett schema som jag uppdaterade under en veckas period för att få omslagen så optimala som möjligt... fick endel värdefulla tips från Yak och Suks, tackar för det

Väl klar med schemat skaffade jag fram och monterade komponenterna...
Vi var nyss ute och tog en testtur... först testade vi bara att switcha om med bilen avständ, det fungerade utan problem... sen till den värre biten... ingen visste vad som skulle hända eller hur bra det skulle fungera, om det skulle fungera alls eller kanske hacka en massor... då man switchar under färd...
Efter att vi samlat lite mod beslöt vi oss först att testa att "schulta" om på tomgång, gick bra utan något somhällst ryck...skönt! så vi avancerade ut på motorvägen och öste på järnet med originalprogram, mätarn visar 0.7 Bar... drar på 3ans växel och så shultar jag om, pang ! 60 hk till kommer som ett brev med posten, utan minsta hack eller ryck... YES!!!... sedan gasade vi med original i en kurva, jag schultar om, varpå vi gick med fullt hjulspin ur kurvan...underbart!!!
En varningslampa började lysa då jag schultade om, var lite lynnig i några sekunder innan jag kom på var det var... det visade sig vara spolarvätskegivaren som på grund av nästan tom spolarvätskebehållare hamnade i luften då 60hk extra kom skjutande bakifrån.

Dessa saker fungerar självklart på våra porschar med

Ching Ching!
Grüss // Adde FekZen.