Porvette 931 | Hjärtat. CBB

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#106 Post by johan944 »

Jupp den lilla bly klumpen tar sitt sista lilla skutt den 28/3 ;):D

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#107 Post by johan944 »

Har sökt på lite bilder om centrumbult på 9X4 karossen och hittat denna till 924:

Image

Även funderat lite på dem två bakre tanklocken och kommit fram till at två stycken tanklock ifrån Fiat Coupe skulle nog sitta som en smäck:

Image

Vad tror ni om dem två ideerna??

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#108 Post by Maxx »

Att jag hellre skulle lägga pengarna på rutor i makrolon än på två tanklock utan funktion. Vad gäller centrumbultfälgar så är det en prisfråga. Skulle kännas jobbigt om fälgkontot stod för halva budgeten ... :wink: Bara "lagom" breda däck i överdimensionerad herrstorlek lär kosta massor. Jag blir svettig bara jag tänker på det. :roll:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#109 Post by johan944 »

Maxx, sitter ju vanliga rutor där just nu ;) och tanklocken kommer att vara med funktion :):)

Angående centrumbulten så tänkte jag fula lite med breddadeplåtfäljar, dem är ju färdiga med centrumhål :D, blir fembultat också då ;)

Dem manliga däcken ligger på samma prio som bredningarna, alltså i slutskedet.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#110 Post by Maxx »

Vilken funktion kommer de extra tanklocken att ha? (Är bara lite nyfiken av mig. :wink: )
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#111 Post by johan944 »

Dem kommer att vara koplade till fuelcellen precis som på orginalet ;)

här syns det tydligt hur dem bakåtflyttade sitter:
Image

Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#112 Post by johan944 »

Targa lucka ordnad :Dkommer en ifrån Göteborg :D Tack Peter Utzon.

Har lag upp en liten Tack till lista i första inlägget och editerat det lite.

Någon som vet hur mycket en original 931 wastegate klarar av i avseende på Hästar/Turbotryck i systemet?? eller om det går att schimsa om den som Bengt gör med 944 wastegatarna.

Vad ska man tänka på vad det gäller dumpventil?

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#113 Post by Cédric »

Det går ju att byta fjäder i den om du tänkte leta lite mer pulver. www.andial.com har allt du kan tänkas behöva för din wastegate.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#114 Post by johan944 »

Tack Cédric, ska undersökas :D

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#115 Post by Tord »

"om det går att schimsa om den som Bengt gör med 944 wastegatarna"
Bengt gör vad jag vet inget åt dessa

dumpventil? fungerar/fungerar inte ...

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#116 Post by Tord »

som maxx skrev "snälla, berätta varför du skall ha dubbla tanklock"

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#117 Post by johan944 »

För att den uteende mässigt ska vara en så exakt replika det går, och att det är praktisk.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#118 Post by patand »

Tord wrote:som maxx skrev "snälla, berätta varför du skall ha dubbla tanklock"
De dubbla tanklocken på räserbilar har en funktion: Soppa in i det ena hålet och luft ut ur det andra. Snabbtankningsansläggningar är gjorda så att behållaren med bränsle hänger en bit upp i luften och soppan helt enkelt rusar ner i bränsletanken på bilen. Då måste luften i tanken ta vägen någonstans och den leds då ut genom det andra hålet in i tanken som bensinen kommer ifrån.

Går attans fort att tanka i 100 liter soppa på det viset jämfört med att stanna på OKQ8.... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#119 Post by patand »

johan944 wrote:För att den uteende mässigt ska vara en så exakt replika det går, och att det är praktisk.

/Johan
Ska det vara funktion på båda hålen så tycker jag du ska sätta dit riktiga snabbtankningslock, inte några Fiatvaranter... :)

Om det däremot bara är utseendemässigt så ska du såklart ta det som ser mest lika originalet ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#120 Post by johan944 »

Patrik, det "tanklocket" som sitter ovanför regskylten på denna bild är väll avluftningen?

Angående fiat locken så vill ju jag kunna tanka på OKQ8 så därav dem, lite rejsiga och samtidigt lite blingade :D

Image

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users