Hjulvinklar
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
Hjulvinklar
Hej på Er,
Vad är lämpliga hjulvinklar på våra bilar med och utan r-däck.
Min 968CS har Forzas Bilstein coil-over paket +m030 krängare.
Camber
Caster
toe in
fram och bak
Har ni några erfarna förslag.
/Bosse P
Vad är lämpliga hjulvinklar på våra bilar med och utan r-däck.
Min 968CS har Forzas Bilstein coil-over paket +m030 krängare.
Camber
Caster
toe in
fram och bak
Har ni några erfarna förslag.
/Bosse P
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
tjena
har en 968CS-94 med M030pkt och jag kör med P-Zerodäck på 18" fälg
original sitter det följande hjulvinklar:
Fram
Caster=2.33-3.15
Camber=-0.6-+0.6
Toe=0.2-0.8
Bak
Camber=-1.3--0.27
Toe=0-0.10
Gjorde nyligen 4hjulsinställning hos K3 och kan säga att greppet i kurvor blev mkt bra, den har en smula överstyrd balans om man håller underhållsgas genom kurvan för att vifta ordentligt på bakvagnen om man motorbromsar och understyr liiiite liiiite då man drar på för fullt. Dessutom är bilen mer understyrd i höga farter, uppåt 200 e det omöjligt att få den att släppa bak. I övrigt e jag mkt nöjd med hjulinställningen, bilen spårar inte ett dugg och känns väldigt bra!
nu har jag följande hjulvinklar
fram:
caster=2.53
Camber=-1.4
Toe=0.6
Bak:
Camber=-2.26
Toe=0.4
Bilen vägde exakt 1358kg då hjulinställningarna gjordes
hoppas du kan få nån glädje av detta, fråga om det är något mer du behöver veta
//Calle
har en 968CS-94 med M030pkt och jag kör med P-Zerodäck på 18" fälg
original sitter det följande hjulvinklar:
Fram
Caster=2.33-3.15
Camber=-0.6-+0.6
Toe=0.2-0.8
Bak
Camber=-1.3--0.27
Toe=0-0.10
Gjorde nyligen 4hjulsinställning hos K3 och kan säga att greppet i kurvor blev mkt bra, den har en smula överstyrd balans om man håller underhållsgas genom kurvan för att vifta ordentligt på bakvagnen om man motorbromsar och understyr liiiite liiiite då man drar på för fullt. Dessutom är bilen mer understyrd i höga farter, uppåt 200 e det omöjligt att få den att släppa bak. I övrigt e jag mkt nöjd med hjulinställningen, bilen spårar inte ett dugg och känns väldigt bra!
nu har jag följande hjulvinklar
fram:
caster=2.53
Camber=-1.4
Toe=0.6
Bak:
Camber=-2.26
Toe=0.4
Bilen vägde exakt 1358kg då hjulinställningarna gjordes
hoppas du kan få nån glädje av detta, fråga om det är något mer du behöver veta
//Calle
inte snabbast bara bäst
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Värde som jag hade för några månader sedan. Att det är olika på vä och hö sida är på vilje.....
Caster ställer man så mycket det går.
********************
924 turbo, 170 hk 1190 kg ekipagevikt
Fram Yoko 008R 225/50-16 på 7,5" fälg
Bak Yoko 008R 245/45-16 på 9" fälg
* Temperaturerna är tagna vid ett tryck som var ca 0,1 bar högre. Ingen ny tempmätning efter den sänkningen av tryck
Caster ställer man så mycket det går.
********************
924 turbo, 170 hk 1190 kg ekipagevikt
Fram Yoko 008R 225/50-16 på 7,5" fälg
Bak Yoko 008R 245/45-16 på 9" fälg
Code: Select all
Y M I Kalltryck Camber
VF 69 64 62 1,6 -3,5°
HF 53 66 68 1,7 -3,2°
0,3° toe out
VB 54 53 66 1,65 -2,9°
HB 52 60 55 1,7* -2,1°
0° toe
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Dart,
Hur kom du fram till vinklarna? Du kör med ganska mycket mer camber bias fram än dom flesta brukar på 9x4. Hur menar du att den överstyr vid stödgas, men drar du på fullt så understyr den? Min understyr alltid utom vid just rejält med gas (och motorbroms naturligtvis).
Jag är också lite intresserad av att hitta bra vinklar, så jag är nyfiken på hur du gjort. Efter ett pass på Knutstorp med originalvinklar kom jag fram till följande temperaturer (ytter/mitt/inner):
Mer camber verkar vara receptet. Jag har precis bytt cambervinklar från original till:
Övriga vinklar var original. Efter några varv på Sturup mätte jag:
Fortfarande behövs nog lite laborerande med trycket, och jag vill gärna testa på Knutstorp igen, men i stort var det ett tydligt steg i rätt riktning.
Hur kom du fram till vinklarna? Du kör med ganska mycket mer camber bias fram än dom flesta brukar på 9x4. Hur menar du att den överstyr vid stödgas, men drar du på fullt så understyr den? Min understyr alltid utom vid just rejält med gas (och motorbroms naturligtvis).
Jag är också lite intresserad av att hitta bra vinklar, så jag är nyfiken på hur du gjort. Efter ett pass på Knutstorp med originalvinklar kom jag fram till följande temperaturer (ytter/mitt/inner):
Code: Select all
V fram 104 87 86
H fram 87 82 85
V bak 86 88 83
H bak 74 81 74
Code: Select all
Original Nytt
Fram -0.3 -2.5
Bak -0.4 -1.8
Code: Select all
Y M I
Fram vänster 76 74 78
höger 86 75 78
Bak vänster 60 61 69
höger 68 69 66
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
jag kom inte fram till vinklarna själv utan bad K3 göra en bra inställning för både bana och gata
vad jag menar med att den överstyr vid stödgas är att bilen inte alls understyr lika mycket utan man kan känna balansen mycket tydligare och styra enbart med gasen.
varför min bil inte överstyr vid full gas är att jag har typ 100nm mindre än dig så motorn förmår inte rycka loss hjulen utan endast förskjuta tyngdpunkten bakåt, men det e klart vid en skarp sväng på ettan med fullgas så tittar u bakvagnen ut på ett fint ställ...=)
vad jag menar med att den överstyr vid stödgas är att bilen inte alls understyr lika mycket utan man kan känna balansen mycket tydligare och styra enbart med gasen.
varför min bil inte överstyr vid full gas är att jag har typ 100nm mindre än dig så motorn förmår inte rycka loss hjulen utan endast förskjuta tyngdpunkten bakåt, men det e klart vid en skarp sväng på ettan med fullgas så tittar u bakvagnen ut på ett fint ställ...=)
inte snabbast bara bäst
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Det bästa är en sån där tunn mätspets som man sticker in i däcket, in till korden. Ofta mäter man ytter mitten inner, i en mönsterklack, ca 2-3 cm från kanten på ytter och innermätningarna. Det är brådis att mäta, det är full sula, in i depå och ha en kompis beredd att mäta. Kör man avsvalningsvarv innan så blir mätresultaten kass.Dart wrote:hur mäter du däckstemp??
provar gärna det!
//Calle
Billigare men inte lika bra metod är IR-mätare, en pryl som man pekar på med liten laser. Funkar hyggligt på mattsvarta ytor typ däck men kass på blanka ytor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Jag har köpt en kontaktlös mätare från Clas Ohlson av typ IR. Kostade ca 600 kr. Sen sätter man silvertejp på skärmarna som man skriver på när man mäter, rejsigt! 
Som Pär säger är det fett ös kanske 5 varv (utan att överköra, såklart) sen i depå. Man får inte köra för många varv så att bromsarna hinner bli så genomvarma att man måste köra avkylningsvarv för att inte förvandla bromsvätskekärlet till en kaffekokare.

Som Pär säger är det fett ös kanske 5 varv (utan att överköra, såklart) sen i depå. Man får inte köra för många varv så att bromsarna hinner bli så genomvarma att man måste köra avkylningsvarv för att inte förvandla bromsvätskekärlet till en kaffekokare.
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Pär och Dan,
Vad har ni för fjädrar och krängningshämmare? Krängningsstyvheten borde vara en viktig faktor när man väljer lämplig cambervinkel.
Tomas
Vad har ni för fjädrar och krängningshämmare? Krängningsstyvheten borde vara en viktig faktor när man väljer lämplig cambervinkel.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag har för mjuka fjädrar, speciellt fram. Mätte upp dom för ngn månad sedan men fick hjälp i efterhand att inse att jag mätte på fel sätt... 
Sannolikt fjädrar från turbo S fram. Krängmotstånd inställd på främre krängare 57 N/mm
Sannolikt 28 eller 30 mm stavar bak , så där är det lite vettigare (har inte haft isär och mätt, mätte hjulkonstanten på samma felaktiga sätt som fram). Krängmotstånd 44 N/mm inställt
Ekipagevikt 1190 kg.
I vinter åker det antagligen på fjädrar fram i häraden runt 100 N/mm

Sannolikt fjädrar från turbo S fram. Krängmotstånd inställd på främre krängare 57 N/mm
Sannolikt 28 eller 30 mm stavar bak , så där är det lite vettigare (har inte haft isär och mätt, mätte hjulkonstanten på samma felaktiga sätt som fram). Krängmotstånd 44 N/mm inställt
Ekipagevikt 1190 kg.
I vinter åker det antagligen på fjädrar fram i häraden runt 100 N/mm
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Om krängningsmotståndet är högre så förändras ju inte camber lika mycket när bilen kränger, men det borde ju i sin tur avspegla sej i däckstemperaturen (givet samma hjulvinklar som ett mjukt chassie). Så byter man chassie så borde man mäta igen och ställa om.
Jag har originalchassie på min Turbo S. Hade varit ganska intressant att jämföra mellan olika chassiesättningar.
Jag har originalchassie på min Turbo S. Hade varit ganska intressant att jämföra mellan olika chassiesättningar.
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]