Hjulvinklar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

Hjulvinklar

#1 Post by 944_968CS »

Hej på Er,

Vad är lämpliga hjulvinklar på våra bilar med och utan r-däck.

Min 968CS har Forzas Bilstein coil-over paket +m030 krängare.

Camber
Caster
toe in

fram och bak

Har ni några erfarna förslag.

/Bosse P

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Vad ska du ha bilen till?

Har du provat sökfunktionen?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#3 Post by Dart »

tjena
har en 968CS-94 med M030pkt och jag kör med P-Zerodäck på 18" fälg

original sitter det följande hjulvinklar:

Fram
Caster=2.33-3.15
Camber=-0.6-+0.6
Toe=0.2-0.8

Bak
Camber=-1.3--0.27
Toe=0-0.10


Gjorde nyligen 4hjulsinställning hos K3 och kan säga att greppet i kurvor blev mkt bra, den har en smula överstyrd balans om man håller underhållsgas genom kurvan för att vifta ordentligt på bakvagnen om man motorbromsar och understyr liiiite liiiite då man drar på för fullt. Dessutom är bilen mer understyrd i höga farter, uppåt 200 e det omöjligt att få den att släppa bak. I övrigt e jag mkt nöjd med hjulinställningen, bilen spårar inte ett dugg och känns väldigt bra!
nu har jag följande hjulvinklar

fram:
caster=2.53
Camber=-1.4
Toe=0.6

Bak:
Camber=-2.26
Toe=0.4

Bilen vägde exakt 1358kg då hjulinställningarna gjordes

hoppas du kan få nån glädje av detta, fråga om det är något mer du behöver veta
//Calle
inte snabbast bara bäst

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Värde som jag hade för några månader sedan. Att det är olika på vä och hö sida är på vilje.....

Caster ställer man så mycket det går.

********************

924 turbo, 170 hk 1190 kg ekipagevikt
Fram Yoko 008R 225/50-16 på 7,5" fälg
Bak Yoko 008R 245/45-16 på 9" fälg

Code: Select all

    Y   M   I        Kalltryck       Camber
VF  69 64 62         1,6              -3,5°
HF  53 66 68         1,7              -3,2°
0,3° toe out

VB  54 53 66         1,65             -2,9°
HB  52 60 55         1,7*             -2,1°
0° toe
* Temperaturerna är tagna vid ett tryck som var ca 0,1 bar högre. Ingen ny tempmätning efter den sänkningen av tryck
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#5 Post by 944_968CS »

Tack Dart för ett uttömmande svar!
/Bosse P

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#6 Post by Dan Hovang »

Dart,

Hur kom du fram till vinklarna? Du kör med ganska mycket mer camber bias fram än dom flesta brukar på 9x4. Hur menar du att den överstyr vid stödgas, men drar du på fullt så understyr den? Min understyr alltid utom vid just rejält med gas (och motorbroms naturligtvis).

Jag är också lite intresserad av att hitta bra vinklar, så jag är nyfiken på hur du gjort. Efter ett pass på Knutstorp med originalvinklar kom jag fram till följande temperaturer (ytter/mitt/inner):

Code: Select all

V fram  104  87   86
H fram   87  82   85
V bak    86  88  83
H bak    74  81  74 
Mer camber verkar vara receptet. Jag har precis bytt cambervinklar från original till:

Code: Select all

          Original     Nytt
Fram     -0.3         -2.5
Bak      -0.4         -1.8 
Övriga vinklar var original. Efter några varv på Sturup mätte jag:

Code: Select all

                Y   M   I
Fram vänster    76  74  78
     höger      86  75  78
Bak  vänster    60  61  69
     höger      68  69  66
Fortfarande behövs nog lite laborerande med trycket, och jag vill gärna testa på Knutstorp igen, men i stort var det ett tydligt steg i rätt riktning.

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#7 Post by Dart »

jag kom inte fram till vinklarna själv utan bad K3 göra en bra inställning för både bana och gata

vad jag menar med att den överstyr vid stödgas är att bilen inte alls understyr lika mycket utan man kan känna balansen mycket tydligare och styra enbart med gasen.

varför min bil inte överstyr vid full gas är att jag har typ 100nm mindre än dig så motorn förmår inte rycka loss hjulen utan endast förskjuta tyngdpunkten bakåt, men det e klart vid en skarp sväng på ettan med fullgas så tittar u bakvagnen ut på ett fint ställ...=)
inte snabbast bara bäst

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#8 Post by Dan Hovang »

Hade varit kul att se lite däcktemp/tryck efter lite körning, Dart!

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#9 Post by Dart »

hur mäter du däckstemp??
provar gärna det!
//Calle
inte snabbast bara bäst

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Dart wrote:hur mäter du däckstemp??
provar gärna det!
//Calle
Det bästa är en sån där tunn mätspets som man sticker in i däcket, in till korden. Ofta mäter man ytter mitten inner, i en mönsterklack, ca 2-3 cm från kanten på ytter och innermätningarna. Det är brådis att mäta, det är full sula, in i depå och ha en kompis beredd att mäta. Kör man avsvalningsvarv innan så blir mätresultaten kass.

Billigare men inte lika bra metod är IR-mätare, en pryl som man pekar på med liten laser. Funkar hyggligt på mattsvarta ytor typ däck men kass på blanka ytor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#11 Post by Dan Hovang »

Jag har köpt en kontaktlös mätare från Clas Ohlson av typ IR. Kostade ca 600 kr. Sen sätter man silvertejp på skärmarna som man skriver på när man mäter, rejsigt! :)

Som Pär säger är det fett ös kanske 5 varv (utan att överköra, såklart) sen i depå. Man får inte köra för många varv så att bromsarna hinner bli så genomvarma att man måste köra avkylningsvarv för att inte förvandla bromsvätskekärlet till en kaffekokare.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

Pär och Dan,
Vad har ni för fjädrar och krängningshämmare? Krängningsstyvheten borde vara en viktig faktor när man väljer lämplig cambervinkel.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Jag har för mjuka fjädrar, speciellt fram. Mätte upp dom för ngn månad sedan men fick hjälp i efterhand att inse att jag mätte på fel sätt... ;-)

Sannolikt fjädrar från turbo S fram. Krängmotstånd inställd på främre krängare 57 N/mm

Sannolikt 28 eller 30 mm stavar bak , så där är det lite vettigare (har inte haft isär och mätt, mätte hjulkonstanten på samma felaktiga sätt som fram). Krängmotstånd 44 N/mm inställt

Ekipagevikt 1190 kg.

I vinter åker det antagligen på fjädrar fram i häraden runt 100 N/mm
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#14 Post by Dan Hovang »

Om krängningsmotståndet är högre så förändras ju inte camber lika mycket när bilen kränger, men det borde ju i sin tur avspegla sej i däckstemperaturen (givet samma hjulvinklar som ett mjukt chassie). Så byter man chassie så borde man mäta igen och ställa om.

Jag har originalchassie på min Turbo S. Hade varit ganska intressant att jämföra mellan olika chassiesättningar.

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#15 Post by Anders Larsson »

Finns det någon generell tumregel typ: mjuk fjädring mera Camber än med styva fjädrar!?..eller tvärtom :roll:

Själv har jag ganska mjuka fjädrar men styva krängare (M030) och fjäderbenstag fram.
Bilen lyfte visst ett hjul ibland när jag körde med R-däck...
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users