Vajern som öppnar bakluckan hoppar ur

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Vajern som öppnar bakluckan hoppar ur

#1 Post by Zep-924S »

Vajern som är dragen till el-motorn i bakluckan hoppar ur hela tiden. Kroken på vajerns ända hålls inte fast i den ihåliga plasttappen när motorn drar runt. Allt ser helt ut men det kan ju vara att någon bit har lossnat. Skall det bara vara att trycka fast vajern i plasttappen? Om någon har bilder att sätta in så får ni gärna det :D
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Vajern som öppnar bakluckan hoppar ur

#2 Post by maverick »

Zep-924S wrote:Vajern som är dragen till el-motorn i bakluckan hoppar ur hela tiden. Kroken på vajerns ända hålls inte fast i den ihåliga plasttappen när motorn drar runt. Allt ser helt ut men det kan ju vara att någon bit har lossnat. Skall det bara vara att trycka fast vajern i plasttappen? Om någon har bilder att sätta in så får ni gärna det :D
Menar du den här;

Så som jag har förstått det ska ska den vara "öppen" på ena sidan. Bara att vrida "plaströret" rätt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#3 Post by Zep-924S »

Det där är visst bilden på själva låsmekanismen? Plaströret sitter sen rakt ovanför el-motorn lite till höger om låset bakifrån sett. "Röret" är som du beskriver öppen på ena sidan och jag tror nog att jag har fått fast den rätt men den hoppar i alla fall ut varje gång motorn drar runt. Vajern kan jag också dra för hand så den går inte speciellt trögt vilket annars skulle kunna ha varit en orsak att kroken inte hålls i plaströret. Är det bara så att kroken skall tryckas fast i röret och hållas där?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#4 Post by maverick »

Zep-924S wrote:Det där är visst bilden på själva låsmekanismen? Plaströret sitter sen rakt ovanför el-motorn lite till höger om låset bakifrån sett. "Röret" är som du beskriver öppen på ena sidan och jag tror nog att jag har fått fast den rätt men den hoppar i alla fall ut varje gång motorn drar runt. Vajern kan jag också dra för hand så den går inte speciellt trögt vilket annars skulle kunna ha varit en orsak att kroken inte hålls i plaströret. Är det bara så att kroken skall tryckas fast i röret och hållas där?
Jag tror vi pratar om samma plaströr i alla fall.

Om vi säger så här. "stången" är böjd 90 grader i ändan där plaströret är.

Plaströret är öppen på ena sidan. Där ska den böjda stången in. Den ska alltså tryckas in i den öppna sidan så att den sjunker ner i plaströret.

Jättesvårt att förklara men jag kan gå ut och ta bilder om du inte förstår mina tankar :)
MVH//Per

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#5 Post by Zep-924S »

Jo jag hänger nog helt med i ditt resonemang. Det är precis så jag har gjort men den hålls tyvärr inte där. Kanske själva "plaströret" har blivit glappt eller så blir vajern styvare och trögare på vintern så att kroken eller "stången" inte hålls i röret. Tack för att du orkar gå och ta bilder men du behöver inte anstränga dig mera för jag tror mig veta nu hur det "skall" fungera.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Hur blev det här en allmän fråga? :roll: Jag flyttar tråden till Teknik&Trim...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Adde_k »

jag kapar tråden lite när vi ändå är inne på vajern.
Min vajer har gått av, eller inte exakt vajern men där vajern övergår i metall har metallen gått av.
Hur löser man detta på nått smart sätt? (=
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Petrus »

Adde_k wrote:jag kapar tråden lite när vi ändå är inne på vajern.
Min vajer har gått av, eller inte exakt vajern men där vajern övergår i metall har metallen gått av.
Hur löser man detta på nått smart sätt? (=
Har samma beskymmer på min 944. Vajern är av ca 10 cm från vänstra kroken (den lilla armen som går in i takluckan). Enligt PCS måste allting bytas för att fixa det. I don´t think I will... // P

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users