Renovera motor och låda, vanligt? Behövs det?
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Renovera motor och låda, vanligt? Behövs det?
Ibland ser man 944/968-annonser där motor eller låda eller både och renoverats.
Första reaktionen blir då : Varför det?
Hur vanligt är det att man måste renovera motor och/eller låda på en 944/968?
Första reaktionen blir då : Varför det?
Hur vanligt är det att man måste renovera motor och/eller låda på en 944/968?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det beror nog rätt mycket på hur man sköter bilen, det finns bilar i usa som gått över 30k mil utan att öppna motorn. Vad gäller renoverade 968 lådor är det väl nått fel från fabrik i de som gjort att många blivit renoverade.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Men körs dessa bilar hårdare?
I Saabsammanhang rasar lådorna på de äldre bilarna, gamla 900:an (mer regel än undantag) och i viss mån även 9000, men jag har aldrig sett speciellt många annonser där det tas upp. Jämfört med Porsche-annonserna.
I Saabsammanhang rasar lådorna på de äldre bilarna, gamla 900:an (mer regel än undantag) och i viss mån även 9000, men jag har aldrig sett speciellt många annonser där det tas upp. Jämfört med Porsche-annonserna.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
poh : porsche åkarna är väl lite mer måna om bilen än saab åkarna? Och det vill de kanske göra köparen uppmärksam på detta..
och om bytet är gjort nyligen så är det ju ett sälj-argument.
Och nej.. jag tror inte att ett byte krävs oftare på en porsche, det är bara det att det svider säkert mer i fickan efter en växellåds reparation på en 9*4/68 än en gammal rutten saab 900 (de finns ju överallt.. så det är ju i princip bara hämta på skroten) ...
och om de har körts hårdare.. njae.. hårdare kanske.. men saabar misshandlas (och ska misshandlas) ofta..
fast.. när du säger att lådorna rasa på dem.. F-n.. min gamla 900i (86) höll för all misshandel jag gav den! ... det var det enda positiva med den bilen typ
startade jämnt och höll för allt.
och om bytet är gjort nyligen så är det ju ett sälj-argument.
Och nej.. jag tror inte att ett byte krävs oftare på en porsche, det är bara det att det svider säkert mer i fickan efter en växellåds reparation på en 9*4/68 än en gammal rutten saab 900 (de finns ju överallt.. så det är ju i princip bara hämta på skroten) ...
och om de har körts hårdare.. njae.. hårdare kanske.. men saabar misshandlas (och ska misshandlas) ofta..
fast.. när du säger att lådorna rasa på dem.. F-n.. min gamla 900i (86) höll för all misshandel jag gav den! ... det var det enda positiva med den bilen typ

// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Med en Saab Turbo finns det mycket positivt att säga, det negativa brukar vara att dom kan vara sönderkörda av tidigare ägare.
Åtminstone de gamla 8-ventilsturbosarna som har vekare topp.
Samt sönderrostade.
Åtminstone de gamla 8-ventilsturbosarna som har vekare topp.
Samt sönderrostade.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
Jo, men den hade knappast gått som vinterbil i saltslask heller, eller hur?Fredrik C wrote:Min S2;a hade rullat 26 000 mil o mig vetligen så var varken motor eller låda renoverad. Bilen var i kanon skick! Skulle vilja se hur en Saab eller volvo ser ut efter dom milen![]()
!

Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
Så santpoh wrote:Jo, men den hade knappast gått som vinterbil i saltslask heller, eller hur?Fredrik C wrote:Min S2;a hade rullat 26 000 mil o mig vetligen så var varken motor eller låda renoverad. Bilen var i kanon skick! Skulle vilja se hur en Saab eller volvo ser ut efter dom milen![]()
!

MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
Hur vanligt det är med renoveringar är jag själv osäker på, men det dyker upp renoverade bilar titt som tätt.
En sak jag inte förstår i sammanhanget är varför vissa anser en renovering som negativt.
Är en renovering utförd på motor eller låda på en bil man planerar köpa är ju det bra, eftersom man med all sannolikhet slipper den kostnaden själv.
På min S2:a brast en ventilfjäder varpå jag blev tvungen att renovera toppen. När jag sen skulle sälja den trodde folk som ringde att det var mer fel på bilen och ifrågasatte varför i hela friden Porschen var renoverad. Ny fjäder, nya ventilsäten, nya avgasstyrningar, och planad.
Herregud säger jag; Det är ju glasklart - går saker sönder lagar man dem och det är ju en BRA sak, inte en dålig.
Det borde alla förståsigpåare förstå-sig-på.
Varför fjädern brast är det ingen som vet. Jag har inte kört race med bilen, däremot stod den still i några månader innan det hände.
Att topparna på S2;:an är renoverade är inte helt ovanligt, liksom vissa lådor.. och är en låda renoverad har man förmodligen satt dit bättre grejer, eller iallfall nya. Mao är lådan kanonfräsh och inget att oroa sig för!
En idé för den som är skraj är att kolla vilken verkstad det är som utfört jobbet och snacka med dem..
En sak jag inte förstår i sammanhanget är varför vissa anser en renovering som negativt.
Är en renovering utförd på motor eller låda på en bil man planerar köpa är ju det bra, eftersom man med all sannolikhet slipper den kostnaden själv.
På min S2:a brast en ventilfjäder varpå jag blev tvungen att renovera toppen. När jag sen skulle sälja den trodde folk som ringde att det var mer fel på bilen och ifrågasatte varför i hela friden Porschen var renoverad. Ny fjäder, nya ventilsäten, nya avgasstyrningar, och planad.
Herregud säger jag; Det är ju glasklart - går saker sönder lagar man dem och det är ju en BRA sak, inte en dålig.
Det borde alla förståsigpåare förstå-sig-på.

Varför fjädern brast är det ingen som vet. Jag har inte kört race med bilen, däremot stod den still i några månader innan det hände.
Att topparna på S2;:an är renoverade är inte helt ovanligt, liksom vissa lådor.. och är en låda renoverad har man förmodligen satt dit bättre grejer, eller iallfall nya. Mao är lådan kanonfräsh och inget att oroa sig för!
En idé för den som är skraj är att kolla vilken verkstad det är som utfört jobbet och snacka med dem..
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Var på Porsche center för någon vecka sedan. Utan för där på deras parkering stod det flera frontmotorporschar olika dvs 924, 944, 928. Det trista var att allihop var bland de skabbigaste jag sett. Undrar varför det är så? Kanske är det porschemekarna som inte orkar ta hand om sina egna bruksbilar?poh wrote:Fast jag såg en rostig 944 vid Brostugan häromveckan.
Ruskigt.
Trist var det iaf... 911:orna som stod där var fina, både äldre och nyare... och boxter var ju inte så dum heller...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Porsche center vid Stadion i sthlm... minns inte vad gatan heter...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users