924 Turbo 1981 | "Farsans"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#31 Post by Daniel E »

Jag gillar verkligen Bernads Leak Down test utr. Smart enkla hemmagjorda saker är helt i min smak. Mer sådant. :D
Det spelar inte så stor roll om motorn är varm eller kall när man gör mätningar, då man i alla fall bara får ett jämförande värde. Men jag skulle se till att kolvarna står i samma läge vid mätnig på de olika cylindrarna, annars har man olika förutsättningar. (Olika mycket volym om kolven är i ÖD eller ND.)
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#32 Post by Berand »

:DJag ställde kolven i resp. cylinder i topp då jag provade, borde fungera lika bra med bottenläget men inte i något mellanläge för då kan man få en obehaglig överraskning när kolven trycks i väg av luftrycket.
De "mätresultat" som jag fick fram fick jag bekräftade i går kväll då jag tog ur kolvarna. 1:an ok. 4:ans cylinder läckte, visserligen var samtliga kolvringar hela men man kan tydligt se att kolvringarna på 4:ans kolv har läckt, kolven brunbränd långt neranför ringarna som man kan se på bilderna. Man kan också se att 1:ans kolv varit nära att skära i loppet.
Nu blir det hening av lopp och nya kolvringar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#33 Post by Berand »

Nu har det hänt lite saker. :cry: När jag kollade toppen såg jag att det fanns intryckningar efter förstärkningsringarna på packningen, ung. 0,05 mm djupa, det innebar att jag måste plana toppen för att det ska bli rätt tryck på dessa ringar. I går kväll blev den planad, jag tog bort 0,12 mm, med bra resultat som synes. :D
PS. Toppen var otroligt hårt dragen, måste använda förlägningsrör för att orka lossa bultarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#34 Post by johan944 »

F-n vad snyggt det ser ut med en nyplanad topp.

Lycka till med bilen i övrigt.

Om din son har pratat rattnav med dig så är det inte aktuelt längre eftersom det passade på min till 99%.

Mvh Johan (med släkt i vagnhärad)
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#35 Post by Berand »

johan944 wrote:F-n vad snyggt det ser ut med en nyplanad topp.

Lycka till med bilen i övrigt.

Om din son har pratat rattnav med dig så är det inte aktuelt längre eftersom det passade på min till 99%.

Mvh Johan (med släkt i vagnhärad)
Tack för det. :) Jag ska nog få fart på den med hjälp av min son (patand).

Vad gäller rattnav så blir jag nog tvungen att fixa ett till mig själv, har ganska långa ben så ratten måste längre bak, dessutom vill jag helst behålla orginalratten.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#36 Post by Cédric »

Berand wrote:
johan944 wrote:F-n vad snyggt det ser ut med en nyplanad topp.

Lycka till med bilen i övrigt.

Om din son har pratat rattnav med dig så är det inte aktuelt längre eftersom det passade på min till 99%.

Mvh Johan (med släkt i vagnhärad)
Tack för det. :) Jag ska nog få fart på den med hjälp av min son (patand).

Vad gäller rattnav så blir jag nog tvungen att fixa ett till mig själv, har ganska långa ben så ratten måste längre bak, dessutom vill jag helst behålla orginalratten.
Jag är i behov av ett av samma anledning. Hojta till om du får pli på det. Så kanske man kan få köpa loss ett.

Ska du göra något mer med toppen. Eller är det plana och sätta ihop?. Ibland önskar man att man valt det senare. Nu står man här med renplockat topp och har börjat finslipa ytan i förbränningsrummen. Hoppas det går snabbare för dig :)

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#37 Post by Berand »

Cédric wrote:
Berand wrote: Tack för det. :) Jag ska nog få fart på den med hjälp av min son (patand).

Vad gäller rattnav så blir jag nog tvungen att fixa ett till mig själv, har ganska långa ben så ratten måste längre bak, dessutom vill jag helst behålla orginalratten.
Jag är i behov av ett av samma anledning. Hojta till om du får pli på det. Så kanske man kan få köpa loss ett.

Ska du göra något mer med toppen. Eller är det plana och sätta ihop?. Ibland önskar man att man valt det senare. Nu står man här med renplockat topp och har börjat finslipa ytan i förbränningsrummen. Hoppas det går snabbare för dig :)
Ok. Jag hör av mig ang rattnav, kan dröja till längre fram då jag börjat få i hop motorn.
Toppen ska få sig en rengöring från sot och gamla packningsrester, t. ex. anslutning mot termostathus, efter det är jag nöjd med den.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#38 Post by patand »

Mest imponerande med planingen tycker jag var att det gjordes med kamaxel och ventiler kvar i toppen. Gick helt utan problem bara man såg till att ändra ventilernas läge i tid! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#39 Post by Mogge »

Ser ju riktigt trevligt ut,skitkul med "hemma"patenterade testutrustningar och lösningar.
Bilen ser ju dessutom ut till o va i riktigt gott skick.Ni har inga fler bilder på inredning etc?Alltid kul o se före/efter bilder.
Lycka till med projektet.

Mvh
Mogge
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#40 Post by Berand »

Mogge wrote:Ser ju riktigt trevligt ut,skitkul med "hemma"patenterade testutrustningar och lösningar.
Bilen ser ju dessutom ut till o va i riktigt gott skick.Ni har inga fler bilder på inredning etc?Alltid kul o se före/efter bilder.
Lycka till med projektet.

Mvh
Mogge
Jag skulle också tycka att det vore kul att kunna visa upp lite "efter" bilder, men än så länge finns det bara "före" bilder.
Lite fakta: Kom till Sverige 1988, vad jag kan se så har det varit 2 ägare före importen (jag fick med orginalhandlingarna, servicehäftet och lite annat) 1 i Tyskland och en fransman, jag är 3:e ägaren i Sverige förutom bilfirmor.
Senaste besiktning 1996, avställd 2004.
Stått i "lada" 2 år utan motorhuv, syntes i motorrummet.
Även invändigt var det gott om skräp och damm.
Hoppas kunna återkomma med "efter" bilder.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#41 Post by Pehr Johnsson »

Jag vet inte om det framkommit i tråden, men vad är syftet med bilen, är det tänkt att den ska gå på bana?

Den verkar ju kunna bli riktigt fin. Dessutom är det alltid kul när gamla bilar får nytt liv och slipper skroten!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#42 Post by Berand »

NineFourFour wrote:Jag vet inte om det framkommit i tråden, men vad är syftet med bilen, är det tänkt att den ska gå på bana?

Den verkar ju kunna bli riktigt fin. Dessutom är det alltid kul när gamla bilar får nytt liv och slipper skroten!!
Mitt syfte med bilen är att få till en rolig bil för gatbruk, så mycket orginal som möjligt.
Bankörandet i familjen får patand stå för (givetvis med sin egen bil).
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#43 Post by patand »

Berand wrote:Mitt syfte med bilen är att få till en rolig bil för gatbruk, så mycket orginal som möjligt.
Bankörandet i familjen får patand stå för (givetvis med sin egen bil).
Men jag tänker nog TVINGA med dig på PCS Slalom iaf! Det räknas ju inte som bankörning! 8) Osså får du självklart haka på och prova min bil på Sviesta någon gång... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#44 Post by Pehr Johnsson »

Berand wrote:
NineFourFour wrote:Jag vet inte om det framkommit i tråden, men vad är syftet med bilen, är det tänkt att den ska gå på bana?

Den verkar ju kunna bli riktigt fin. Dessutom är det alltid kul när gamla bilar får nytt liv och slipper skroten!!
Mitt syfte med bilen är att få till en rolig bil för gatbruk, så mycket orginal som möjligt.
Bankörandet i familjen får patand stå för (givetvis med sin egen bil).
Kul att höra att den förblir "orginal". Jag tillhör den gruppen som tycker om våra bilar som dom är! Jag menar om man besöker Louvren så tar man ju inte med penslar för att rätta till Mona Lisa.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#45 Post by anders-f »

Ska bli kul att se resultatet av dina vedermödor framöver. Blir väl läge i Nyköping eller så, eller varför inte Sviesta när säsongen börjar där....
mvh
Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]