Håller med, slitaget beror väl på hur mycket bana/ gata man kör.Torbjorn968 wrote:Frågan är väl när man har störst behov av fäste. I kurvor sliter det mer på utsidan och på raksträckor sliter det mer på insidan givet camber. Sliter det jämt så innerbär det att slitaget på utsidan i kurvor kompenseras av slitaget på insidan på raksträckor. Prioriterar man kurvor borde man således ha en inställning som skulle ge jämnt slitage på en bana som bara består av kurvor, dvs mer camber. Enligt hemsnickrad rödvinslogik.Pär Hylander wrote: Jag är inte övertygad om att jämnt slitage är samma sak som jämn belastning och optimal friktion. Kanske är det så men jag är inte övertygad (vilket betyder att jag inte vet).
Mvh
TL
Behöver jag mer extrema hjulvinklar?!
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Slitaget rakt fram skulle jag vilja påstå är försumbart, även om man har mycket camber. Speciellt som vi pratar nästan 0mm i toe. Alltså kan vi lägga rakt fram körningen åt sidan.
Det som enligt egen erfarenhet slits mest är insidan på däcken. Och det sker i kurvorna.
Detta gäller främst oss som har ”mjuk” fjädring. Med det menar jag klart styvare fjädrar än standard, men i övrigt relativt original.
När man kör fullt i en kurva och nästan allt tryck är på ytterhjulet så kommer innerhjulet att fjädra ut och mer eller mindre att ”hasa” med i kurvan. Detta p.g.a. att styrgeometrin gör att innerhjulet har ett större vinkelutslag än ytterhjulet. Om ett hjul har mer anläggning på insidan när bilen står plant kommer det endast att ligga an längst in när det fjädrar ut. Detta gör att innerkanten på innerhjulet kommer att slitas ganska illa. Denna princip med att ytterhjulet ”hasar” gäller enligt mig främst på framhjulen.
Bakhjulen däremot lider inte av att det ”hasar” med i kurvorna, utan av att man spinner en massa i utgångarna av kurvorna och därmed sliter ner innersidan snabbare.
Jag tror att man kan råda bot på detta genom att ha grova kränghämmare eller drop stop.
Om det skulle vara så att yttersidan på hjulet slits beror det antagligen på att man har alldeles för lite camber fram, och ytterhjulet i en kurva inte har hela anläggningsytan mot asfalten. Mer camber kommer att lösa det problemet.
Har man däremot för mycket camber kan det eventuellt slita på insidan då inte heller detta gör att hela däcket får anläggning mot asfalten.
Det som enligt egen erfarenhet slits mest är insidan på däcken. Och det sker i kurvorna.
Detta gäller främst oss som har ”mjuk” fjädring. Med det menar jag klart styvare fjädrar än standard, men i övrigt relativt original.
När man kör fullt i en kurva och nästan allt tryck är på ytterhjulet så kommer innerhjulet att fjädra ut och mer eller mindre att ”hasa” med i kurvan. Detta p.g.a. att styrgeometrin gör att innerhjulet har ett större vinkelutslag än ytterhjulet. Om ett hjul har mer anläggning på insidan när bilen står plant kommer det endast att ligga an längst in när det fjädrar ut. Detta gör att innerkanten på innerhjulet kommer att slitas ganska illa. Denna princip med att ytterhjulet ”hasar” gäller enligt mig främst på framhjulen.
Bakhjulen däremot lider inte av att det ”hasar” med i kurvorna, utan av att man spinner en massa i utgångarna av kurvorna och därmed sliter ner innersidan snabbare.
Jag tror att man kan råda bot på detta genom att ha grova kränghämmare eller drop stop.
Om det skulle vara så att yttersidan på hjulet slits beror det antagligen på att man har alldeles för lite camber fram, och ytterhjulet i en kurva inte har hela anläggningsytan mot asfalten. Mer camber kommer att lösa det problemet.
Har man däremot för mycket camber kan det eventuellt slita på insidan då inte heller detta gör att hela däcket får anläggning mot asfalten.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Under denna säsong var det tydligt att det var ytterdelen av däcket som slets. Helt standard, dvs mjuk, fjädring.
Inställd av K 3 inför höstomgångarna med önskemål om en ban/gata kompromiss som utgångspunkt:
Fram:
Caster V 2,53 g H 3,29 (ser inte ut att vara justerat)
Camber V o H -2,3 g
Toe 0,6
Bak
Camber: -1,45
Toe 0,7
Mvh
TL
Inställd av K 3 inför höstomgångarna med önskemål om en ban/gata kompromiss som utgångspunkt:
Fram:
Caster V 2,53 g H 3,29 (ser inte ut att vara justerat)
Camber V o H -2,3 g
Toe 0,6
Bak
Camber: -1,45
Toe 0,7
Mvh
TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Intressant inlägg Daniel.Daniel E wrote:...massa vettigt...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Min ytterbana åkte först. Troligtvis pga för mjuk bil. Har ju ändå 2.9 camber. Sliter man innersida tror jag defintivt att det är något lurt med toe:n...
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Mogge
- Turbo-Poster
- Posts: 558
- Joined: 2006-08-09 23:28:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg
- Contact:
Lyfter o stjäler denna tråden en gång till
.
Jag undrade lite i början av tråden om hjulvinklar passande min bil.Men nu har väl förmodligen förutsättninarna ändrats lite,så jag behöver nog er hjälp igen angående det här med hjulvinklar.
Min setup på bilen är idag.
Ombyggda fjäderben fram,,coilovers och bilstein insater,original fjäder.
Bilstein dämpare bak,med H&R hjälpfjädrar 30N/mm,original stavar.
Jons bussningskit i framvagnen.
17" fälgar 7,5" 215/45 fram , 9" 255/40 bak Gatdäck
Bilens vikt utan förare och med ca 15 liter bensin 1220kg
Vet inte om jag vill ange vikten med förare
,men lägg på 100kg och sen bensin för resten 
Nu ska bilen in på hjulinställning och jag skulle då behöva lite hjälp o tips på vettiga vinklar till min bil,kommer köra bana och gata och vill att däcken ska hålla mer än 200 mil
.
Tidigare förslag var
Camber fram 2,5 grader ,Bak 2 grader
Max caster fram
Toe in/out 0 grader fram
Toe in 0,1-0,2 grader bak
Låter detta vettigt eller bör jag ändra på något?
Mvh
Mogge

Jag undrade lite i början av tråden om hjulvinklar passande min bil.Men nu har väl förmodligen förutsättninarna ändrats lite,så jag behöver nog er hjälp igen angående det här med hjulvinklar.
Min setup på bilen är idag.
Ombyggda fjäderben fram,,coilovers och bilstein insater,original fjäder.
Bilstein dämpare bak,med H&R hjälpfjädrar 30N/mm,original stavar.
Jons bussningskit i framvagnen.
17" fälgar 7,5" 215/45 fram , 9" 255/40 bak Gatdäck
Bilens vikt utan förare och med ca 15 liter bensin 1220kg
Vet inte om jag vill ange vikten med förare


Nu ska bilen in på hjulinställning och jag skulle då behöva lite hjälp o tips på vettiga vinklar till min bil,kommer köra bana och gata och vill att däcken ska hålla mer än 200 mil

Tidigare förslag var
Camber fram 2,5 grader ,Bak 2 grader
Max caster fram
Toe in/out 0 grader fram
Toe in 0,1-0,2 grader bak
Låter detta vettigt eller bör jag ändra på något?
Mvh
Mogge
Mvh
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
- Dan Winberg
- Addict
- Posts: 1028
- Joined: 2004-05-01 15:44:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Nettodäck stampen har donat 2 tidigare bilar med bra resultat.Dan Winberg wrote:Vem kan göra en fram och bakvagn justering i gbg, sanden kanske?,dyrt?
Ring och kolla om dom kan torsionsbakvagnen!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
Det beror nog lite på vad du skall använda bilen till. Eftersom du har tillfixade ben av Tolli kan du gå upp till 3,5 iallafall (fram). DU kan ju kolla i min tråd vad jag hade för inställningar.Mogge wrote:Lyfter o stjäler denna tråden en gång till.
Jag undrade lite i början av tråden om hjulvinklar passande min bil.Men nu har väl förmodligen förutsättninarna ändrats lite,så jag behöver nog er hjälp igen angående det här med hjulvinklar.
Min setup på bilen är idag.
Ombyggda fjäderben fram,,coilovers och bilstein insater,original fjäder.
Bilstein dämpare bak,med H&R hjälpfjädrar 30N/mm,original stavar.
Jons bussningskit i framvagnen.
17" fälgar 7,5" 215/45 fram , 9" 255/40 bak Gatdäck
Bilens vikt utan förare och med ca 15 liter bensin 1220kg
Vet inte om jag vill ange vikten med förare,men lägg på 100kg och sen bensin för resten
Nu ska bilen in på hjulinställning och jag skulle då behöva lite hjälp o tips på vettiga vinklar till min bil,kommer köra bana och gata och vill att däcken ska hålla mer än 200 mil.
Tidigare förslag var
Camber fram 2,5 grader ,Bak 2 grader
Max caster fram
Toe in/out 0 grader fram
Toe in 0,1-0,2 grader bak
Låter detta vettigt eller bör jag ändra på något?
Mvh
Mogge
Vill du gå ner lite i vikt, kan du följa med mig upp till Gbg någon helg och fälla lite träd. Som pinnplockare går man garanterat ner i vikt!

Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
- Mogge
- Turbo-Poster
- Posts: 558
- Joined: 2006-08-09 23:28:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg
- Contact:
kommer köra bana och gata och vill att däcken ska hålla mer än 200 mil
Pinnplockare,,,näääää,inget kul.Roligare o äta gottis o glass
Pinnplockare,,,näääää,inget kul.Roligare o äta gottis o glass

Mvh
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag kör med maxcamber utan modifikation (ca 2,7 fram) och lite camber bak (ca 1-1,2) och 1 mm tot toe out fram, och oändrad toe bak.
Maxcaster fram.
Kört ca 1500 mil så. Jo, lite däck sliter det, men den går relativt hårt också och jag tycker inte att slitaget är anmärkningsvärt.
Maxcaster fram.
Kört ca 1500 mil så. Jo, lite däck sliter det, men den går relativt hårt också och jag tycker inte att slitaget är anmärkningsvärt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Personligen skulle jag haft mer toe-in bak. Min bil har 2.5 mm per sida, vet inte vad det blir i grader.Mogge wrote:Lyfter o stjäler denna tråden en gång till.
Jag undrade lite i början av tråden om hjulvinklar passande min bil.Men nu har väl förmodligen förutsättninarna ändrats lite,så jag behöver nog er hjälp igen angående det här med hjulvinklar.
Min setup på bilen är idag.
Ombyggda fjäderben fram,,coilovers och bilstein insater,original fjäder.
Bilstein dämpare bak,med H&R hjälpfjädrar 30N/mm,original stavar.
Jons bussningskit i framvagnen.
17" fälgar 7,5" 215/45 fram , 9" 255/40 bak Gatdäck
Bilens vikt utan förare och med ca 15 liter bensin 1220kg
Vet inte om jag vill ange vikten med förare,men lägg på 100kg och sen bensin för resten
Nu ska bilen in på hjulinställning och jag skulle då behöva lite hjälp o tips på vettiga vinklar till min bil,kommer köra bana och gata och vill att däcken ska hålla mer än 200 mil.
Tidigare förslag var
Camber fram 2,5 grader ,Bak 2 grader
Max caster fram
Toe in/out 0 grader fram
Toe in 0,1-0,2 grader bak
Låter detta vettigt eller bör jag ändra på något?
Mvh
Mogge
Jag har försökt göra hjulinställningar på vanliga däcksfirmor med väldigt dåligt resultat som följd, nu är det Sandén som gäller. Mycket nöjd med hans arbete på min bil!!!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
Jonas i Lomma kan jag rekommendera, hälsa från mig! Han vet vad som gäller för 944:or. Bestäm en lördag så kan du få komma över på kaffe och lite mek under tiden! 

Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Ringtjänst i Arlöv gör mycket inställningar på Porschar och kan det.
mvh
Goran

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]