Behöver jag mer extrema hjulvinklar?!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Behöver jag mer extrema hjulvinklar?!

#1 Post by patand »

Tycker min bil har gått väldigt bra på banor och slalom under säsongen som gick. Har då kört med samma hjulvinklar som bilen hade när jag köpte den.

Goran som hade bilen innan upplyste mig dock på MGCC KM5 i höstas att dessa hjulvinklar inte var optimerade för bana utan en kompromiss för att bilen även användes som andrabil i den familjen.

Jag använder ju enbart 931an för bus på slalom och bana. Så frågan är om jag kan tjäna något på att ändra hjulvinklarna till mer extrema värden. Idag har jag 2,5 grader camber fram, 2,0 bak. Toe fram ligger runt 0 grader och bak minns jag inte men runt nollan tror jag. Caster har jag inte brytt mig om alls i princip.

Till saken hör också att de R-däck jag kört på (Toyo R881) har slitits helt jämt över slitytan, vilket jag tycker borde indikera att hjulvinklarna passar min körning rätt bra, eller tänker jag fel?

För att sammafatta:

Bör jag maximera camber till 4,5 grader fram (det är väl vad man kan få till med standard framvagn)?

Ska jag öka camber bak eller kommer jag tappa mycket i drivningsgrepp då (jag har ingen diffbroms)?

Caster har jag hört att man tjänar på att maximera, är det bara att köra på det då?

Toe fram bör vara "toe out" någon grad för bättre instyrning? Vilka värden?

Toe bak bör även det vara "toe out" av samma anledning? Vilka värden?

Kommer försöka lära mig ställa in dessa saker själv i garaget hemma, far (Berand) har byggt en "toemätare" och camber är väl inte så klurigt, så man kan väl prova en del nästa säsong, men det är bra om man får lite vägledning på hur ni andra ser på detta. Framförallt är jag frågande till att ändra något just med tanke på hur jämnt slitna mina däck är.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Det är inte säkert du kan justera fram specielt mkt mer camber fram, det beror på justermånen i flythålen mellan spindel och fjäderben (går att modda om det inte räcker)

Det som egentligen är mer intressant är ju så att säga verklig vinkel mellan hjulet och underlaget vid maximal kurvkraft, med tanke på vilken hård setup du har (liten krängning) så behöver du inte lika mkt statisk camber som motsvarande bil fast med mjukare fjädrar.

Men 4,5 låter väl lite väl mycket, kanske halvägs är rimligare, alltså 3,5?

Camber bak och försämrad traction har jag ingen egen erfarenhet av, jag har ju en räsermässig diffrential, bromsad alltså ;-)

Lite toe out fram, 1-2 mm typ (fälgkant). Appromimativt detsamma i tiodels grader. Storlekordningen "grad" och toe kan inte nämnas i samma mening, det är alldeles för mycket :)

Att maxa caster är nog bra, man får lite (lite, verkligen lite....) camberförbättring när hjulen svängs. Men dessutom för man förbättrad viktfördelning eftersom framhjulen flyttas framåt och därmed mer last hamnar på bakhjulen

Troligen inte toe out bak vid banåka, kanske vid slalom. Enbart hörsägen från min sida då jag inte labbat med det direkt själv. Toe out bak påstås ge otäcka överstyrningsegenskaper. Kanske snarare ngnstans 0-3 mm (kanske 4) mm toe in. En del påstår att även 0 toe bak kan ge otäck överstyrning vid lastväxel men det har jag inte märkt.

Jämt slitna däck är ju inte med säkerhet detsamma som bästa grepp, snarare bästa livslängd. Med tanke på att du kör 3 säsonger på en uppsättning kanske du kan kosta på dig en gnutte större slitage :-) Hur många timmar har dina däck överlevt, alltså timmar i banfart?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by johan944 »

hur fungerar det med dessa hjulvinklar som Patand redan har på en bil som går mer på gatan än på banan, men med R-däck???

Funderar lite inför sommaren nämligen.

Mvh Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Dan Winberg
Addict
Posts: 1028
Joined: 2004-05-01 15:44:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Dan Winberg »

följer diskutionen...
Ska försöka mig på lite mer camber hade jag tänkt.
MIN BIL:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4285

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#5 Post by Mogge »

Ursäkta att jag själ din tråd lite Patand,men hur funkar dessa hjulvinklar från 924 på en 944,är det samma värden original osv.Tänker mest på att det skiljer väl lite i chassit på 924 vs 944,eller är det samma chassi?Intressant tråd iallafall,kanske kan snappa upp lite tips inför min egen framvagnsinställning eftersom jag själv kommer att bruka min som gatbil,men med rätt mycket inslag av bankörning.
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

johan944 wrote:hur fungerar det med dessa hjulvinklar som Patand redan har på en bil som går mer på gatan än på banan, men med R-däck???

Funderar lite inför sommaren nämligen.

Mvh Johan
Jag tror det går fint
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Mogge wrote:Ursäkta att jag själ din tråd lite Patand,men hur funkar dessa hjulvinklar från 924 på en 944,är det samma värden original osv.Tänker mest på att det skiljer väl lite i chassit på 924 vs 944,eller är det samma chassi?Intressant tråd iallafall,kanske kan snappa upp lite tips inför min egen framvagnsinställning eftersom jag själv kommer att bruka min som gatbil,men med rätt mycket inslag av bankörning.

I stdutförande är skillanden 924 vs 944 nog rätt försumbar, men patriks 924 har mycket, mycket hårdare fjädrar än orginal

Tror dock att du kan köra ngt likande på din bil, patriks vinklar känns som en vettig kompromiss för en kombibil (alltså kombination gata och bana)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#8 Post by Mogge »

Pär Hylander wrote:
Mogge wrote:Ursäkta att jag själ din tråd lite Patand,men hur funkar dessa hjulvinklar från 924 på en 944,är det samma värden original osv.Tänker mest på att det skiljer väl lite i chassit på 924 vs 944,eller är det samma chassi?Intressant tråd iallafall,kanske kan snappa upp lite tips inför min egen framvagnsinställning eftersom jag själv kommer att bruka min som gatbil,men med rätt mycket inslag av bankörning.

I stdutförande är skillanden 924 vs 944 nog rätt försumbar, men patriks 924 har mycket, mycket hårdare fjädrar än orginal

Tror dock att du kan köra ngt likande på din bil, patriks vinklar känns som en vettig kompromiss för en kombibil (alltså kombination gata och bana)

Tack Pär,
sammanfattingsvis för min bil bör då bli:
Camber:fram 2,5 grader ,Bak 2 grader
Max caster fram (har redan testat med max caster enligt tips från Jon,stor skillnad gentemot tidigare)
Toe in/out 0 grader fram
Toe in 0,1-0,2 grader bak

Eller jag kanske ska ha lite toe out fram 0,05-0,1grad?
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#9 Post by Otto.D »

Jag skulle nog absolut avråda från toe ut bak........blir onödigt spännande
Otto

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by johan944 »

När vi ändå är inne på ämnet så kanske någon kan förklara lite vad dem olika betäckningarna betyder.

Jag har själv ingen koll på det alls.

Mvh Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Som vanligt klockrent svar från dig Pär! :d=: Funderade på att skicka PM eller ringa till dig men tänkte att det är säkert allmänt intressant ämne detta. :)
Pär Hylander wrote:Det är inte säkert du kan justera fram specielt mkt mer camber fram, det beror på justermånen i flythålen mellan spindel och fjäderben (går att modda om det inte räcker)

Det som egentligen är mer intressant är ju så att säga verklig vinkel mellan hjulet och underlaget vid maximal kurvkraft, med tanke på vilken hård setup du har (liten krängning) så behöver du inte lika mkt statisk camber som motsvarande bil fast med mjukare fjädrar.

Men 4,5 låter väl lite väl mycket, kanske halvägs är rimligare, alltså 3,5?
Jo jag vet ju faktiskt att det krävs mindre camber på en bil som kränger mindre. Men man kanske skulle se om det funkar bra med -3,5 grader som du föreslår. Vad borde egentligen bli den skillnad man kan känna? Bättre grepp i kurvorna och därmed högre kurvhastighet är väl vad man hoppas på.
Pär Hylander wrote:Camber bak och försämrad traction har jag ingen egen erfarenhet av, jag har ju en räsermässig diffrential, bromsad alltså ;-)
Hmmm har för mig jag läste i reglementet för 2007 att diffbroms ska förbjudas... ;) :P
Pär Hylander wrote:Lite toe out fram, 1-2 mm typ (fälgkant). Appromimativt detsamma i tiodels grader. Storlekordningen "grad" och toe kan inte nämnas i samma mening, det är alldeles för mycket :)
:oops: Menade tiondelsgrad givetvis... kanon att få det angivet i mm, då apparatusen som far har byggt blir att mäta i mm.
Pär Hylander wrote:Att maxa caster är nog bra, man får lite (lite, verkligen lite....) camberförbättring när hjulen svängs. Men dessutom för man förbättrad viktfördelning eftersom framhjulen flyttas framåt och därmed mer last hamnar på bakhjulen
Där kör vi max nästa år alltså! (vet ju inte hur det stått i år...) 8)
Pär Hylander wrote:Troligen inte toe out bak vid banåka, kanske vid slalom. Enbart hörsägen från min sida då jag inte labbat med det direkt själv. Toe out bak påstås ge otäcka överstyrningsegenskaper. Kanske snarare ngnstans 0-3 mm (kanske 4) mm toe in. En del påstår att även 0 toe bak kan ge otäck överstyrning vid lastväxel men det har jag inte märkt.
Det är lite av vad jag hört också, att det kan bli mycket överstyrning. Kanske något att testa vid slalom, men man ska ju ta sig till slalomträffen också... :roll: Rätt säker på att jag haft toe-in i år.
Pär Hylander wrote:Jämt slitna däck är ju inte med säkerhet detsamma som bästa grepp, snarare bästa livslängd. Med tanke på att du kör 3 säsonger på en uppsättning kanske du kan kosta på dig en gnutte större slitage :-) Hur många timmar har dina däck överlevt, alltså timmar i banfart?
Det har ju under mina egna två säsonger blivit mindre riktig bankörning än tänkt. Hur mycket Goran körde på sin säsong på däcken vet jag inte heller. Men han tävlade ju några race med MGCC vet jag. Om jag gissar så säg att Goran körde 10 timmar bana (tror han var ganska aktiv). Första säsongen jag hade bilen så blev det bara ett PCS möte på Mantorp som var ordentlig bankörning 45 minuter där kanske (hade 2 misslyckade försök att köra på Sviesta det året, bilen höll inte)... plus challenge, slalom och gatkörning. Denna säsong har det blivit betydligt mer, förarträning Svista 2-2,5 timmar aktiv körning gissar jag, 2 gatbilsträffar Sviesta totalt 3 timmar körning ungefär, MGCC KM5 2 timmar. Osså mycket slalom och en challenge i år. Så totalt max 20 timmar bana, plus slalom, Challenge och gatkörning på dessa däck. Är det mycket eller lite?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Pär Hylander wrote:I stdutförande är skillanden 924 vs 944 nog rätt försumbar, men patriks 924 har mycket, mycket hårdare fjädrar än orginal

Tror dock att du kan köra ngt likande på din bil, patriks vinklar känns som en vettig kompromiss för en kombibil (alltså kombination gata och bana)
Håller med Pär. Fast en del säger ju att min bil inte alls är hård för en räserbil... :roll: Fast klart hårdare än original är den ju, ca 4ggr har jag för mig.

Nu är ju saken den att jag har kommit fram till att min bil är ingen "kombibil". Används ju enbart som leksak. Men det där med vinklar hänger ju som sagt ihop med chassiet så kanske har jag iaf inte behov av så mycket extremare vinklar, men att prova ändra lite kan ju vara intressant iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Otto.D wrote:Jag skulle nog absolut avråda från toe ut bak........blir onödigt spännande
Tack Otto! Onödigt spännande ska det ju inte vara. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

johan944 wrote:När vi ändå är inne på ämnet så kanske någon kan förklara lite vad dem olika betäckningarna betyder.

Jag har själv ingen koll på det alls.

Mvh Johan
Som jag uppfattat det:

Toe: Hur mycket hjulen "plogar" dvs om de pekar in eller ut mot varandra i färdriktningen. Toe-in = plogning, toe-out är således tvärtom mot plogning. Detta påverkar hur "nervös" bilen blir eller hur villig att svänga kanske man kan säga.

Camber: Hur mycket hulen lutar i förhållande till att stå i 90 graders vinkel mot backen. Mer negativ camber=hjulens överkant lutar mer inåt i hjulhusen. Detta påverkar hur mycket av däcken som ligger mot backen vid kurvtagning, kränger bilen mycket behövs mycket Camber.

Caster: Hur mycket fjäderbenen lutar bakåt i överkant kan man säga, alltså som en framgaffel på en motorcykel eller vanlig cykel. Detta påverkar b.la riktningstabiliteten.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#15 Post by Karl Birgander »

Som en jämförelse så kör jag med maxcamber och maxcaster och ca 1mm toe-out på min bil. Med väldigt trevliga vägegenskaper och inte tokigt mycket spårkänslighet.
Med R-däck var det betydligt mer spårkänsligt, men väldigt trevlig att köra.
R-däcken slets fortare än gatdäcken, fast jag tror jag körde med lite för lågt tryck i dom på gata.

Då är min vagn helt standard.

Bak är det f.n. STD vinklar pga avsaknad av diffbroms och verktyg för toe-inställning.


Göran Malmbergs "Väghållningsboken" är dunderbra för att lära sig grunderna och lite till om vinklar och väghållning. Rekommenderas!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]