944 -85B | "Miami Vice"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Demon
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-08-29 12:18:57
Contact:

#76 Post by Demon »

Stålben , jag funderar på att montera Gaz dämpare fram på en 928 , hur bra verkar dom funka med justering dämpkaraktär etc ? Tacksam för svar.

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#77 Post by Hassestålben »

hej.
Jag visste inte att det fanns GAZ dämpare till 928!
Man måste tänka på att det är billiga dämpare och man får vad man betalar för.
Det funkar för mig men jag har ställt dom rätt så hårt, Mina fjädrar är 4 gånger hårdare än orginal.
Orginal dämparna som funkade bra med orginal fjädrarna var som cykelpumpar med dom hårda fjädrarna dom dämpade ingenting.
Så det finns lite saker att tänka på.
Om du kör med orginal fjädrar så kommer dom nog dämpa rätt så bra.
Har du mer frågor, så hör av dig.
Mvh
Hasse

Demon
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-08-29 12:18:57
Contact:

#78 Post by Demon »

Tanken va att använda och anpassa Gaz standard coilover , det sitter visserligen typ coilovers original men den är inte justerbar fram den modellen jag har ( varken dämp eller fjäder, gammal 80:a 928:an.. ) så gaz är ett ev alternativ till koni med justerbar fjädertallrik.
Iom fjädrarna är ganska mjuka runt om tänkte jag samtidig flytta dom främre bak ( 200lbs vs 115 lbs , enligt spec ) och sätta dit typ 300 eller liknande.
Frågan är då om GAZ justerbara standard dämpare funkar rimligt , eller om det blir helt fel , är dom beställda speciellt till 944an dom du monterade ? Har du testat jämfört nåt annat typ koni ?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#79 Post by Pär Hylander »

Demon wrote:Tanken va att använda och anpassa Gaz standard coilover , det sitter visserligen typ coilovers original men den är inte justerbar fram den modellen jag har ( varken dämp eller fjäder, gammal 80:a 928:an.. ) så gaz är ett ev alternativ till koni med justerbar fjädertallrik.
Iom fjädrarna är ganska mjuka runt om tänkte jag samtidig flytta dom främre bak ( 200lbs vs 115 lbs , enligt spec ) och sätta dit typ 300 eller liknande.
Är du säker på att det är så mjuka fjädrar? 928an har ju mkt stor utväxling på fjädern i framvagnen så det blir ju väldans myspysigt ute på hjulet.

Ska vi kanske splitta ut detta om 928 fjädring till en egen tråd?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Demon
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-08-29 12:18:57
Contact:

#80 Post by Demon »

Pär Hylander wrote:
Demon wrote:Tanken va att använda och anpassa Gaz standard coilover , det sitter visserligen typ coilovers original men den är inte justerbar fram den modellen jag har ( varken dämp eller fjäder, gammal 80:a 928:an.. ) så gaz är ett ev alternativ till koni med justerbar fjädertallrik.
Iom fjädrarna är ganska mjuka runt om tänkte jag samtidig flytta dom främre bak ( 200lbs vs 115 lbs , enligt spec ) och sätta dit typ 300 eller liknande.
Är du säker på att det är så mjuka fjädrar? 928an har ju mkt stor utväxling på fjädern i framvagnen så det blir ju väldans myspysigt ute på hjulet.

Ska vi kanske splitta ut detta om 928 fjädring till en egen tråd?
Enligt http://www.928motorsports.com/parts/hypercoil.php ligger dom på

Front Rear 215 120

Dock , det intressanta är hur dessa GAZ funkar , är dom en desperat nödlösning eller är dom helt ok , delvis med tanke på justerbarheten . En injusterad billig dämpare har ju stor chans att va bättre än en feljusterad öhlins. Kan ju va väldigt intressant för alla modeller av porsche.

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#81 Post by Hassestålben »

Jag håller med Pär. Jag skulle gå upp rejält i fjäderkraft typ 3-4 ggr hårdare än orginal. Min erfarenhet hittills är att det inte är speciellt obekvämt att ha rejsig inställning på gatan. Men jag har åkt stenhård rejsmotorcykel på gatan i många år så jag är väl härdad.
Nej dom kommer från GAZ standard sortiment och är sedan moddade av mig för att passa 944an.
Om man ska rejsa hårt är dom nog för mjuka, men lite klubb rejs och slalom duger dom alldeles utmärkt till.
Inställningen är i 30 steg och justerar både bump och rebump.
Jag tror, men vet inte säkert att man kan beställa special efter eget huvud mot en liten extra kostnad.
Ring och prata med http://www.roadster.se
Mvh Hasse

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#82 Post by Hassestålben »

Så där då var sessongen slut för i år, för min del vill säga, däcken är slut och kopplingen lika så. (Höger fram däck slitet så korden syns runt hela däcket )
Tills nästa år kommer bilen för hoppningsvis i en ny tappning.
Det som stundar är:
1.Riva bakvagnen, allmän genomgång och tillverka nya bussningar.
ska även byta coiloverdämpare bak till kortare coilovers.
2.Renovering av växellåda. Just nu låter den som en stenkross, det har bara blivigt värre och värre efter varje bankörning.
3.Renovering av motor. Den börjar få en hisklig oljeförbrukning, Jag borde snart få spons av något oljebolag, Stockholm-Mantorp-Stockholm är minst 3 liter olja. :shock:
4.Ny koppling.
5,1.Camber/casterplattor (Kommer sälja ett par stycken, men dom blir nog inte helt billiga) och nya dämpare fram.
5,2.Tillverka nya bussningar till framvagnen.
6.Bur, (såg resultatet av en liten raceincidens, så det är lika bra att skaffa försäkring, Obs det var ingen fara med gubben men min gamla bil är inte riktigt lika modern och inte heller utrustad med dagens moderniteter som airbag och annat).
7.Nya bromsrör och bränslerör.
8.Nya däck. (Toyo R888 var ju trevliga men tog snabbt slut (ca 500mil) så jag kanske provar något annat nästa år)
(9.)Lättning. Rutor, skärmar och huv i plast men detta är i mån av tid.

Jag får väl också passa på att sammanfatta mitt första år som Porsche ägare,
KUL, det är väl ord nog.
Mycke roligare än en Volvo men inte lika spännade som en trimmad MC.
Lätt meckat!
Dyrt! Då syftar jag inte på bilen, eller jämför med att åka trimmad MC.
Så nu är det dags att gömma sig i garaget och börja skruva.
Höres Hasse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#83 Post by Cédric »

Angående GAZ dämparna. Jag har bara dämparna på min. Och hårdaste är snudd på olidligt hårt. Det smäller och dunkar och är allmänt djävligt. Gick inte att köra på så jag kör mjukare än så..

Det va kul att se dit åk på challenge senast. Hoppas jag kan vara med att köra nästa gång. Angående däckslitage. Har ud kört mycket konbana ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#84 Post by patand »

Lite förvånad över däckslitaget... iof har jag inte kört så mycket gatkörning med min bil som du säkert gjort med din Hasse. Men mina däck är det fortfarande lite körning kvar på och då är det 3:e säsongen de rullar... Goran hade däcken en säsong i MGCC och jag har kört 4 banträffar, challenge och slalom under mina 2 säsonger med bilen. Jag kör på R881 dvs föregångarna till R888.

Du kanske fick tag i "trippelåttor" med mjuk gummiblandning? Har iof hört att det bara ska finnas en blandning tillgänglig i sverige, men sidoimporter förekommer ju säkert. :)

Din oljeförbrukning är ju skrämmande! :shock: Jag har inte ens gjort av med 3 liter olja på hela säsongen... har nog bara fyllt på runt 1 liter totalt (har iof inte kollat nivån efter MGCC äventyret ännu). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#85 Post by johan944 »

hasse har du några produktnummer på GAZ dämparna?

går det att köpa delarna som behövs för att modda bakdämparna ifrån dig för en rimlig summa?

Mvh Johan Stigson
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#86 Post by Hassestålben »

Hej.
Som jag moddade mina var ingen höjdare jag kommer skaffa nya till nästa år, plus att dom jag beställde var för långa.
Jag meddelar hur det går och vad jag beställer så snart jag får lite tid och lite pengar.

Nu till vad jag gjorde i natt.
Jag pillade ur min växellåda 1,5 timmar, 3 pilsner och inga svordomar.
Nu hägrar en renovering.
Mvh Hasse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#87 Post by patand »

Hehe... en ny avatarbild där ser jag Hasse! :D

Jag ska också pilla ur min växellåda i vinter...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#88 Post by Karl Birgander »

Jag är just i tagen att renovera en låda från en 924S, så alla former av info som är bra att veta uppskattas!

F.ö. så såg jag nästan exakt likadan ut när jag ryckte min låda inför kopplingsbyte...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Hassestålben
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2005-10-17 14:18:58
Contact:

#89 Post by Hassestålben »

Jaha då har man konstaterat att den röda behöver ny växellåda.
Jag tog och öppnade växellådan och konstaterade att den stackaren har levt ett hårt liv. Hade ioförsäg inte behövt plocka isär den det hördes rätt tydligt att något inte stod rätt till.
Alla lager har kraftig "pitting" dvs är helt slut, pinjongen och kronhjulet är också helt slut, man kan se att de har börjat skära.
Magneten som sitter i lådan såg ut som en igelkott.

Så har någon en låda över, helst till en 85/2 eller senare så kanske vi kan göra en affär.

Jag har en inredning som jag är villig att byta bort, om någon är intreserad.
Svart konstskinn med svart/grå & vit randigt tyg imitten, stolarna är av den djupa sportmodelen med elstyrning. Det är ett hål på sidan av förarstolen.
Kan skicka bilder till den som är intresserad.
Mvh Hasse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#90 Post by patand »

Vad är skillnaden mellan en 5 växlad 016Z låda till en 85/1 och en till en 85/2? Trodde lådorna var samma. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users