Frågor om 944 turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#46 Post by patand »

Man behöver inte oroa sig så värst för turbolagg... turbon laddar ju bara mycket om man trycker ner gasen ordenligt... jag har inte upplevt det svårare att styra effekten på bakhjulen på min 931a (som bör ha mer turbolagg, dvs fördröjning av turbonskrafttillskott, den så kallade ketchupeffekten än vad en 951a har) än på långloppsbilarna som jag kört som inte har turbo.

Tycker Karl överdriver detta "problem" något väldigt... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#47 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Tycker Karl överdriver detta "problem" något väldigt... :roll:
Det är väl klart jag överdriver! :D
Jag är bara en enkel sugmotorfetischist.

Du överdriver aldrig 931:ans egenskaper? :wink:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#48 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Du överdriver aldrig 931:ans egenskaper? :wink:
Nej... den är faktiskt så bra som jag tror... :D

Vi kanske ska bytlånas på Söndag om vi lyckas få dit båda bilarna... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#49 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Vi kanske ska bytlånas på Söndag om vi lyckas få dit båda bilarna... :)
Skulle jag gärna göra, men kommer tyvärr inte på söndag.
Har hoppat av skolan för en tid och börjat jobba, men inte fått lön eller några pengar på ett bra tag... ligger lågt.

Vi sparar på den till nästa säsong!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#50 Post by Zep-924S »

Det är ju faktiskt en hel del skillnad i hur mycket bränsle våra bilar kan förbruka och vad de verkligen förbrukar. Jag ansträngde mig en gång på en drygt 40mila sträcka från min hemstad Vasa till Helsingfors och höll hastighetsbegränsningarna och gjorde inte en ända fullgasacceleration (omväxlande 100 och 120 varvat med 80). 0.75 blev slutsaldot, inte så illa. Men det har jag aldrig lyckats göra om. 1 liter milen är närmare sanningen om man skall ha kul under färden med att tömma tanken.

Nåja! Nu skall jag sluta gnälla om bränsleförbrukningar. Vi bidrar ju ialla fall till stadskassan :lol:
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#51 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Vi sparar på den till nästa säsong!
Deal! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#52 Post by Maxx »

Idriz wrote:Eftersom det blivit massa snack om turbo lagg och att turbon är svår körd så vill jag få det hela förklarat? vad menas med turbolagg och hur stor är risken för turboladd mitt i en kurva ? det känns ganska farligt men endå som att det måste gå att ficksa på något sätt eller att folk kört av vägen o skyllt på detta? hur som helst låter det inte trevligt:)
För och vara lite petig så är turbolagg första fasen av ketchupeffekten, dvs biten kommer-inget-kommer-inget-kommer-inget ... turbolagg i sig är ju helt ofarligt, däremot så har man inte den effekten man skulle vilja i det givna ögonblicket vilket kan vara irriterande ... när sen turbon kommer upp i varv och laddtrycket ökat så kommer ketchupen. Ibland får kan kanske mer än man önskat bara för att man "tar i för mycket". Men vet man att det kommer så finns det ingen större anledning att bli överraskad.

Att säga att en turbobil är svårkörd pga eventuell turbolagg kan ger mer kräm än man förväntar sig i en kurva är som att säga det inte går att lära sig hantera en 600 hk-bil för att den har för mycket kraft i kurvorna. Man får lära sig hur bilen/motorn beter sig. Känner en kille som inte har några problem att hantera 440 sug-hk i en bakhjulsdriven bil men ogillar 944 turbon för att den vänder så lätt ... :roll: Känsligare högerfot är nog en lösning. (Oj, vad han skulle slå mig om han läste detta. :lol: )

Det finns ju lösningar på problemet med turbolagg, men att helt komma runt det kostar mer än det smakar. Turbokicken när laddet kommer är ju det som är så kul med en turbobil! Gillar man det inte så är det ju bara att skippa turbomotorer. En 250 hk 944 turbo eller en 240 hk 968, valet finns ju. Fördelen med turbon är att man kan öka på antalet hästar relativt lätt om man skulle önska det.

:#944burn:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#53 Post by Jon80 »

Tror ingen har sagt det ännu om Turbolaggen. Läste nämligen en mycket bra förklaring någonstans, och den löd ungefär såhär:

"Att köra med turbolagg är som om gaspedalen är kopplad till gasspjället via en gummisnodd".

Du trycker alltså ner gasen, men turbon tar tid på sig att komma i spinn, och det är först när turbon snurrar som den ska, som effekten kommer. Lite som med ketchup-flaskan, man bankar och bankar och det kommer inget, men till slut så kommer hela innehållet (därav namnet ;)).

Bra eller Anus.. Tja, It's in the eye of the beholder.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#54 Post by Rikard »

Om man har ett bra chip i sin 944 turbo är det inget problem att portionera ut effekten. Om man däremot skall tävla i slalomkörning så är brist på bottendrag ytterst frustrerande vid vändningarna.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#55 Post by patand »

Rikard wrote:Om man däremot skall tävla i slalomkörning så är brist på bottendrag ytterst frustrerande vid vändningarna.
Vissa borde prova att köra en 931a... där kan man börja tala om brist på bottendrag... ;) Fast det gäller ju bara att hålla farten uppe så är det inget problem ens vid slalom! ;) :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#56 Post by sweanders »

Jag har inte kört så många 944:or med över 300 hästar men en hel del 928:or med allt från original 240 hk till över 550. Ingen turbo iofs men sugmotor, skruv- och snigelkompressor. Min erfarenhet är att det är enklare att köra en bil med mycket effekt om man har en viss fördröjning. Riktigt starka sugmotorer har inte den där behagliga fördröjningen vilket faktiskt gör det svårare att dosera effekten.

Jag tror att många som ogillar turbomotorers karaktär kör bilarna som man gör med en sugmotor som har effekt under eller runt 200 hk där man ofta inte behöver balansera effekten utan kan ge fullt. För er som vill se ett lysande exempel på hur balanserat en turbobil kan köras på gränsen så kika på TopGear-avsnittet där The Stig kör Prodrives protoyp runt testbanan. I en av högfartsböjarna hör man på motorljudet hur föraren balanserar gasen medan bilen ligger helt stabilt. Kan även var läge ett kolla hur duktiga driftingförare eller isåkare hanterar gaspedalen med vad som kan liknas spasmer (ugga-ugga-ugga) för att hålla bilen stabiliserad. Kollar man tillräckligt ofta och övar själv upplevs det som mer eller mindre aggressiva smekningar där man ändrar både fart, djup och återhämtning av pedalen. Det finns även en film där Senna kör en NSX iklädd loafers och vita strumpor som visar samma teknik. Det är samma sak om det är sugmotor eller överladdat men behovet uppkommer tidigare på en turbobil då man har ytterligare en faktor (laddtryck) att ta hänsyn till i balansen. Det är många som lär ut att man ska smeka med gasen och inte gasa fullt förrän man är säker på att man inte behöver lyfta men så fort man går över gränsen för grepp måste man gå ifrån den säkra grundprincipen.

Jag skulle tro att man egentligen kör likadant med en sugmotorbil som en turbobil med input-verktygen vi har (ratt och pedaler) men måste anpassa sig till bilens beteende. Precis som att man inte kör framhjulsdrivet, fyrhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet annorlunda under tiden man har grepp. _NÄR_ man sedan passerat gränsen för grepp gäller det att balansera på gränsen alternativt hämta tillbaka bilen beroende på hur bilen uppför sig som helhet. Att bara komma och påstå att turbobilar är svårkörda tyder mer på okunnighet än erfarenhet. Vilken bil som helst släpper och snurrar om man hanterar den fel, jag vet - jag har ju faktiskt mulat en S2:a men aldrig en turbo.. ;)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#57 Post by GLind »

Det är också viktigt att skilja på lagg och fördröjning (eller vad man ska kalla de två sakern)

En 944 turbo är inställd så att den oftast inte laddar något alls under 3000 varv. Spelar ingen roll hur djupt du trampar ner pedalen, motorn måste komma upp i ett visst varvtal med ett visst avgastryck för att turbon över huvudtaget ska börja verka.

Sen när du redan har kommit upp i hastighet och varv så finns där en fördröjning om när du lyfter foten från gasen och trycker till igen. Då kommer en annan fördröjning som väl oftast benäms som lagget. Denna fördröjning uppkommer för att det tar tid för turbon att återhämta varvtalet och trycket. Denna fördröjning är inte så farlig på 944orna anser jag. Självklart så är den värre än bilar som använder små lågtrycksagreggat och tex bara laddar runt 0,4 bar.

Jag skulle inte påstå att en turbo är svårkörd. Man får bara ta det lite försiktigt i början.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#58 Post by broberg »

ska vi ta upp förbrukning så är det så här för min tidiga 944 n/a..

lagligt på "långresa" (40mil) så drog den 0,7L milen.
tokolagligt med ritande av cirklar på parkering så drog den 1,4L milen.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

frpa
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2005-06-29 23:04:23
Contact:

#59 Post by frpa »

Hej hej

Tycker nog att alla försöker vara väldigt politiskt korrekta beträffande S2 och Turbo. Har man kört Turbon finns inget alternativ. Det är ren lycka att känna de massiva kraften som Turbon ger. Det räcker gott med ett bra chip och wastegate uppgradering och det är ju nästan gratis. Då skiljer ca 100 hästar. Inget man snackar bort.

//Fredrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]