Frågor om 944 turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#16 Post by Jon80 »

Men då är ju frågan Maxx.. vad ska man med tre 80kg-grabbar till? ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Maxx »

Jon80 wrote:Men då är ju frågan Maxx.. vad ska man med tre 80kg-grabbar till? ;)
Det förstod du nästan av mitt inlägg att det är tre 50 kg-tjejer man ska ha i bilen. Eller två. En kan också räcka.

Tragiskt nog brukar jag köra ensam. :(
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

Jon80 wrote:vad ska man med tre 80kg-grabbar till? ;)
Ja det kan man ju undra vad tre smågrabbar kan hjälpa till med... hade de varit lite större hade man kunnat använda dem som levande domkraft om man får punka... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Idriz
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2006-10-07 19:11:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#19 Post by Idriz »

heehe nja jag kanske överdrev med att jag var beroande av ett baksäte .. men att det ofta blir mer än jag i bilen :)
men det får vell duga med att man kan klämma in tre söta tjejer:)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#20 Post by Jon80 »

patand wrote:
Jon80 wrote:vad ska man med tre 80kg-grabbar till? ;)
Ja det kan man ju undra vad tre smågrabbar kan hjälpa till med... hade de varit lite större hade man kunnat använda dem som levande domkraft om man får punka... ;)
Men vänta här nu lite Patand.. tre små brudar måste väl ändå vara ännu bättre om man får punka!
-"Oj, vi har fått punktering.... vaaaad ska vi hitta på medans vi väntar på hjälp ;) ;) ;)"

:twisted: :#drool:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

hmmm nu ballar det nästan ur Jon... :roll:

*rensa eller inte, rensa eller inte, rensa eller inte...*
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#22 Post by Zep-924S »

Ännu till chiptrimningen av turbo944:or. Jag har i och för sig ingen sån ännu men funderar på turbo eller S2:a i framtiden. Jag skulle nog kanske välja S2:an för körbarheten skull men kan man få turbon med bra körbarhet och minimal turbolag med moderna chip? Viktigare för mig än otroligt mycket hästar.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#23 Post by Bengt »

Ja det tycker jag. Sen kvarstår att man har en markant ökning när det laddar på men det är mer att det går bra när det laddar än att det går dåligt när det inte laddar. Tycker man då att det går ut över körbarheten på t.ex bana så kan man ju alltid ställa ner laddtrycket. Att ställa upp på en S2 är svårare :wink:
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#24 Post by Zep-924S »

Hur påverkas bränsleförbrukningen? Kör en hel del så jag måste ta sånt i beaktande.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#25 Post by sweanders »

Zep-924S wrote:Hur påverkas bränsleförbrukningen? Kör en hel del så jag måste ta sånt i beaktande.
Ju mer du laddar desto mer soppa går det. Normalt sett sänks förbrukningen något vid jämn fart när man bytt från originalchip till modernare eftermarknads.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#26 Post by Jon80 »

sweanders wrote:
Zep-924S wrote:Hur påverkas bränsleförbrukningen? Kör en hel del så jag måste ta sånt i beaktande.
Ju mer du laddar desto mer soppa går det. Normalt sett sänks förbrukningen något vid jämn fart när man bytt från originalchip till modernare eftermarknads.
Precis som Andres skriver så minskar förbrukningen vid jämn-fart-körning med modernt chip, dock äts den lilla bränslevinsten snabbt upp vid rödljus mm, då det är så förbaskat kul att låta turbon trycka på.. å det går ju så inihelvete, rent ut sagt :D
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#27 Post by Zep-924S »

Har någon erfarenhet av olika chip till 944t. Vilket som ger bäst effekt och vilket som ger ett jämnt vridmoment över ett större register. Har aldrig kört en turbo så min erfarenhet av turbolag är bara teoretisk men har kört en gammal volvo 740 turbo som var upptrimmad och det var ingen trevlig upplevelse.

Har alltid haft siktet inställt på en S2:a men med tanke på utvecklingspotentialen hos turbon börjar även den kännas lite lockande. Men eftersom jag behöver bilen året runt så måste jag ta bränslekostnaderna i beräkning.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#28 Post by emm »

Bränslekostnaderna är det sista jag tänker på i min bil, tittar man på den här typen av bil eller motsvarande så dricker dom alltid en del bensin eftersom man dessvärre oerhört lätt blir gasglad = värre bensinförbrukning.

Däremot om man kör lugnt, så tror jag att du får en vettig bensinförbrukning oavsett om du köper en S2 eller turbo, men hur kul är det på en skala...

Köp nu en 944 S2/turbo och ha kul! Glöm bara inte riktigt bra vinterdäck om du ska köra den över vintern!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#29 Post by Jon80 »

Zep-924S wrote:Har någon erfarenhet av olika chip till 944t. Vilket som ger bäst effekt och vilket som ger ett jämnt vridmoment över ett större register. Har aldrig kört en turbo så min erfarenhet av turbolag är bara teoretisk men har kört en gammal volvo 740 turbo som var upptrimmad och det var ingen trevlig upplevelse.

Har alltid haft siktet inställt på en S2:a men med tanke på utvecklingspotentialen hos turbon börjar även den kännas lite lockande. Men eftersom jag behöver bilen året runt så måste jag ta bränslekostnaderna i beräkning.
Jag har kört med två olika trimchip. När jag bytte till Revlines chip, så visade det sig att jag åkt med Turbo Cup chip i min bil. Skillnaden var klart märkbar. Revlines chip drog mycket bättre på lägre varv, och kändes piggare över resten av varvtalsregistre.

Om man hatar Turbo Lagg, så är kanske en orginal turbobil inget att sikta in sig på. Laggen är påtaglig. Personligen har jag inte värst emot den. Vridmomentet hos en turbomotor är svårslaget. :D :D :D
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#30 Post by Karl Birgander »

Zep-924S wrote:Har alltid haft siktet inställt på en S2:a men med tanke på utvecklingspotentialen hos turbon börjar även den kännas lite lockande. Men eftersom jag behöver bilen året runt så måste jag ta bränslekostnaderna i beräkning.
Rättning i leden! :D
Varför inte satsa på S2 och chassitrim först? När du sedan utnyttjar all effekt så kan du ta steget ner till en begränsare på grenröret! :wink: :D
Jag menar, köper du en turbo så har du åtskilliga saker att lägga pengarna på. Letar du en bil som drar lite bränsle så känns det inte helt rätt att väga in motortrim då det om något ger tyngre högerfot.
När du sedan vill begå ditt livs misstag så har du ju redan gjort chassibiten på en 944 och vet vad som funkar. Då köper du en halvpreppad 951.

Ska du ha den på vintern så är det nog vettigt att leta bil med diff och då är tyvärr det vanligare på turbon.

Hmm... jag är nästan bra på att dölja vad jag tycker, va? :D

EDIT: Signatur editerad för att visa mitt sanna jag! :D :D :D
Last edited by Karl Birgander on 2006-10-10 13:47:33, edited 1 time in total.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users