Frågor om 944 turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Idriz
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2006-10-07 19:11:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Frågor om 944 turbo

#1 Post by Idriz »

Hej alla på 944sverige, mitt namn är Idriz och blev medlem för typ 20 sekunder sen.
Själv upptäckte jag porsche 944 i bilsport tidningen då puppans porsche cup var med, ända sen dess har intresset ökat.
Nu börjar det närma sig ett köp, jag har kollat runt efter några olika 944:or men jag vill inte köpa nåt hastigt.
Hur som helst har jag några frågor, jag vill följa puppans fotspår lite grann eller ja i alla fall när det gäller bilen.
Jag vill köpa e Porsche 944 turbo (spelar ingen roll om det är 220 hk eller 250) jag vill alltså bygga om/uppgradera bilen så att den hamnar på runt 300 hk efter det vill jag uppgradera väghållningen och slutligen ficksa till utseendet. Men mina största tankar hamnar på motor och växellåda, vad bör jag göra med en 944 motor för att den ska klara av 300 hk och vad bör jag göra för att uppnå 300 hk, när det gäller det andra är jag ganska säker på min sak då jag hållt på med bilar tidigare, jag har dock en fråga angåande lyktorna fram. Hur konverterar man om fliflop lamporna till vanliga glaslampor? är det en eftermarknads grej ?
Jag har lite andra funderingar också men det kan vi ta allt eftersom.
Tack på förhand
Eminovic Idriz

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

TRIM

Revline Racing, 3500:-, 220 hk -> 290 hk alt 250 hk -> 320 hk.
I kittet ingår: Bosch 3.0 bar bränsletrycksregulator, 2 chip (1 för DME, 1 för KLR) och instruktioner. (http://www.revline.se/)

Sandén, 6500:- (+ 1000:- mont.), 220 hk -> 265 hk alt 250 hk -> 295 hk.
I kittet ingår: 2 E-prom, 4 Bosch tändstift, wastegate med högre fjädertryck (bytesdetalj) + nödvändiga packningar. Montering & test (1 dags arbete): 1 000:- (http://www.sanden.nu/)


LYKTORNA

Lyktorna är en eftermarknadsgrej. Orginal satt de på 924 Carrera GTS/GTR. Finns att köpa som byggsats från en del ställen. Bland annat "Plastis" (tyvärr kommer jag inte ihåg telenummer men gör en sökning i furumet så hittar du det), van Zweeden (http://www.v-zweeden.com/) i Nederländerna (€544 + frakt) och nåra andra.

Sen vill du ju även ha en "gemballaläpp" som Sandén tillhandahåller och troligtvis en tredelad turbo RS-vinge till bakrutan. Tror Plastis säljer vingen, men det finns fler leverantörer, bland andra NioElva (http://www.nioelva.se/).


Ska tillägga att detta bara är ett lite urval. Fler kommer att fylla på med sånt du vill veta, var du kan hitta chip, delar och annat. Bara fråga på! :D
Last edited by Maxx on 2006-10-07 23:43:08, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Välkommen till forumet Idriz! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#4 Post by emm »

Välkommen Idriz!
Förutom Revline och Sandén, finns även Bengt här på forumet med mycket nöjda turbo-ägare som fått sina bilar chippade av honom.

För att komplettera Maxx (som har helt rätt i gemballa-läppen) så kan du även skaffa vita blinkersglas fram som i min mening förhöjer utseendet (beror iofs på vilken färg på bilen du köper...).

Du kommer få mycket kul med bilen som du planerar att köpa!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Idriz
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2006-10-07 19:11:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by Idriz »

Okej tack .. joo jag har besökt några utav länkarna som ni gett mig tidigare och undrar då om chippningen från revline görs med en helt orginal motor med orginal turbo ?
och kommer grejerna att hålla med en sån ökning?
Självklart har jag redan lagt Just nu måste jag hitta rätt bil för rätt pengar.
Hur snabb är en 944 turbo med 220 hk orginal o hur snabb blir den med 295hk om det är någon som vet? och vad hamnar vridet på ? tack

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Tjenare Idriz!
Jag gjorde som du, valde 944Turbo efter bilsports "Puppan repotage". Så nu blir vi två som skaffat 44:a pga det repotaget :).

Med rätt förare bakom ratten kan en 944 Turbo bli nästan hur snabb som helst. Chippen som det talas om här ovan är för en orginalmotor, med orginalturbo. Allt man byter rent fysiskt är chippen, samnt en bränsleregulator. Körbarheten blir otroligt mycket bättre med ett eftermarknadschip.

turbons växellåda är i det närmsta skottsäker.

En lätt moddad 944 Turbo blir snabbt en riktig killer, med rätt gubbe bakom ratten.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#7 Post by Bengt »

Det verkar vara en bra idé att ha bilar med i Bilsport! Vi får ta och nominera fler.

Ja det här är bilar med mycket prestanda och som lätt kan bli ännu snabbare.

Jag vill därför passa på att varna lite. Porsche 944:or rostar inte upp, när de dör gör de det oftast vridna runt en lyktstolpe eller broräcke. Det är lätt att modet efter en tid har vuxit snabbare än förmågan. Kör försiktigt och välj rätt tillfälle att gasa (samt rätt tillfälle att avstå).

mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Idriz
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2006-10-07 19:11:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#8 Post by Idriz »

tack jon!
Bra att det finns nån som påminner om farorna men jag tänker som så, att självklart är det kul att gasa och så men min största mardröm är att orsaka skada till någon annan i trfiken. Så med den mardrömmen så tänker man oftast om eller i alla fall jag, så think before you act.
Jag antar att du är den där bengt som dom nämnde tidigare som chippar? vad skiljer sig ditt chip från deras? och hur mycket kan man som max ta ut ur en orginal motor så att den håller? Revlines MAF-kit ska det ge 350 hk eller?
Tack

Idriz
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2006-10-07 19:11:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by Idriz »

en sak till som jag glömmde.. hehe går det att använda baksätet? alltså i nödfall :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

Idriz wrote:en sak till som jag glömmde.. hehe går det att använda baksätet? alltså i nödfall :)
Det beror helt på hur söta tjejerna är och hur mycket de gillar dig. :wink:

En vuxen men inte allt för stor/lång person kan klämma sig in i baksätet men någon längre sträcka rekommenderar jag inte. Är det en kille på 80-90 kg och/eller 1,80 och längre är det nog hyfsat plågsamt (plus att man nog får använda våld och vaselin). En liten smidig tjej som inte är särskilt lång kanske sitter halv-ok en kortare sträcka. Barn upp till tonåren sitter nog ok. Är de yngre än så sitter de nog riktigt bra även långa sträckor, t ex under en semesterresa.

Jag har iofs kört med tre killkompisar som passagerare i åtta mil. De överlevde. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#12 Post by GLind »

Är det inte olagligt att åka i baksätet numera? De flesta bilar är registrerade för 1 passagerare.

Om man åker fyra är risken också att man överstiger maxlasten. Jag och tre handbollspelare åkte en kort sträcka en gång. 82+90+95+90 kg blir rätt mycket. Maxlasten tror jag låg runt 240 kg...
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Idriz
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2006-10-07 19:11:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#13 Post by Idriz »

heeh okej min förra bil en honda prelude hade ju ett liknande baksäte.. och det funkade hyffsat för mig och mina behov, det är som du säger newkie det är inte jag som sitter bak hehe :) men jag kan nog påstå att jag är beroande av ett baksäte:)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#14 Post by Jon80 »

Om man tittar på baksätet i rent utrymmes perspektiv, så går det att få plats med två killar på 185cm, och 75kg i baksätet.. Om man öppnar targataket vill säga. (Använt mig själv som måttstock ;))

944Turbo ska köras på bana, så bege dig på banträffar så fort du köpt bilen Idriz. Roligare kan man inte ha med kläderna på :D
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Maxx »

Behöver du en bil där baksätet kan använads regelbundet av vuxna eller nästan vuxna personer så är det nog tyvärr inte rätt bil. Använder du baksätet till att lägga saker i så är det inte större problem så länge det inte är en tv du ska frakta.

Och som någon påpekade, numera är det inte lagligt med passagerare i baksätet om bilen inte är reggad för tre passagerare. Inte alla som är det. Tycker inte att det borde vara så svårt att regga om den så den får ta tre passagerare dock. Sen är det ju max lastvikt också ... tre nätta 50+ kg-tjejer är lugnt, tre 80 kg-killar är det inte ... ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]