Det var ett tag sen jag uppdaterade så nu blir det en rapport från helgens strapatser!
Sista KM:et för säsongen och min första gång på Knutstorp. Åkte ner på fredagskvällen från Göteborg och övernattade hos vänner i Halmstad. Upp i ottan på lördagen med riktning mot Kågeröd. Väl framme ställdes det upp i depån tillsammans med Pär H, Edvin, Mats, Patrik och Otto, alla här från forumet. Senare under dagen kom det fler folk här från forumet. Minns inte exakt vilka ni var så hojta till om ni läser detta!
Efter besiktningen var det roadsport C som var först ut med tidsträning 1:
Smått nervös över att det var första gången på banan, lite allmänt irr kring däckstryck osv så kom vi ut på banan. Jag Edvin och Mats var tidigt i ledet. Tänkte att jag skulle försöka hänga på Edvin men det visade sig att det var döfött, Han hittar ju sen tidigare runt banan så jag fick snällt harva runt bästa jag kunde med massa miator som körde om hela tiden... Hittade i allafall runt och det var väl inte mycket mer med det. Spårval osv var väl lite hit och dit. Tyvärr så fungerade inte min transponder så alla varv loggades inte... Mitt mål var att slå Edvins tid från tidigare på 1.18.88. vilket jag inte fick nån indikation på hur det hade gått. Dessvärre fick jag missljud från motorn vilket lade lite sordin på glädjen när jag kom tillbaka till depån. Efter lite mek (fettack Edvin för den rejäla domkraften!!

) visade det sig att det antingen var generatorn eller AC-kompressorn som lät. Ingen fara för motorn så det var bara att stå på igen.
Tidsträning 2:
startade lite längre bak i fältet den här gången för att slippa trafik (bli omkörd hela tiden...) vilket gjorde att jag fick lite mer tid till att koncentrera mig på körningen. Det small till en gång och det visade sig att AC-kompressorn spontanlättade sig med några gram (bakstycket lossnade) och det var alltså den som ställt till med oljud. Ljudet försvann och allt frid och fröjd. (Kompressorn agerar endast remspännare nu för tiden då resten av AC:systemet är bortplockat)
Hade personlig klockning vilket gav bästa tid kring 1.17.5. Kanonkul att jag lyckades med det!

Bilen gick bra men är för understyrd och mjuk. Hårnålen är ett riktigt helsike och där tappar jag nog mycket tid iom att jag hamnade för långt ut hela tiden vilket straffar sig i kurvorna efter. Kul som bara den i allafall!
I mellantid bjöd Mats på korv vilket var
mycket uppskattat! Gott att det finns folk med rutin (och engångsgrill!)
Race 1:
Hamnade ganska långt bak i fältet och gjorde en halvdann start. Tappade placering i första kurvan då jag var lite mesig. Fältet blev ganska utdraget så det var mest solokörning som gällde. Tog dock tillbaka placeringen från MGB:n? jag tappade i starten.
Race 2:
Detta var helt klart höjdpunkten under dagen!! Den rutin jag trots allt skaffadt mig under dagen + lite spårvalstips gjorde att det blev betydligt mer rejs än tidigare! Gjorde en bättre start en dom runt omkring mig så jag tog flera placeringar. Dock visste jag ju att flera är snabbare på banan så jag släppte förbi utan fajt (kommer dock sluta med det framöver!!

). Film finns här:
https://lagring.storegate.se/user/Share ... 877ae858f8
Hade kanon fajt med en Miata (Jan-Erling Rydquist) och vi jag lyckades hålla honom bakom mig rejset ut. Var riktigt svettigt vid dom kurviga partierna. Den extra pressen gjorde (nog) att jag presterade bästa tiden på dagen 1.16.9x.! Undet 1.17!!

Kul! Nästan två sekunder bättre än uppsatt mål!
Sammanfattningsvis var dagen kanon och vädret kunde inte varit bättre!! Kul att träffa nya och bekanta sig ytterligare med folk man träffat sen tidigare! Bilen behöver bli med betydligt mer chassi då det ibland kändes som att man åkte omkring i en överviktig båt (segelbåt i kryss!) i förhållande till konkurrenterna! Tyckte dock att jag hängde med bra trots brist på chassi och lättad bil. Har fått blodad tand oh kommer sikta på att klättra i tabellen nästa år!
Mvh Gustav