Styrning 924, byte av knutkorsdelen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Styrning 924, byte av knutkorsdelen

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Under provturen upptäckte jag att det (troligen) övre knutkorset på styrlänkaget är ihjäl. Det finns både ett dödläge och att det smäller nånstans straxt framför torpedväggen när man kör över ojämnheter.

Hursom... Jag har hittat ett alternativt styr-grunka, men den sitter på en 924 -80 eller -81? Passar den på min -79a?

/Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Jisses! Hur mycket fel kan man hitta på en och samma 924... tror du har rekordet just nu Magnus... :|
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

Hey, I'm not done yet... :D

/Mangan

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Hmm, stötte på lite patrull men resultatet är detta:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=01

However, den del av axeln som sticker iväg in i torpedväggen gillade inte att vara ivägen utan gled ut 3-4 mm. Den blankare delen på denna bild visar den del jag menar...

Har jag sabbat allt nu? :(

Mvh
Mangan

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

Färdigbytt men har inte provkört ännu... Verkar dock vara avsevärd skillnad, med gamla knutkorsen kändes glappet redan när bilen står på pallbockar men nu är det inget glapp alls... :D

Mvh
Mangan

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by headline »

Jag misstänker att jag har nåt liknande fel för det klonkar när man kör över ojämnheter med min bil med!

Du har bytt och satt dit leden från en annan 924:a?

Var det jobbigt att byta?

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

Japp, jag köpte en led från en 924 -80a. Själva bytet var rätt enkelt egentligen:
- Lossa styrväxeln från framvagnsbalken
- Lossa nedre knutkors
- Lossa övre knutkors
- Montera i omvänd ordning! :)

Det som strular är mest att knutkorsen sitter rätt fast på splines-axlarna in i styrväxel och in mot kupén. Jag fick rycka o dra ganska mycket + krydda med några små svordomar. ;) Dessutom är det rätt trångt uppe vid torpedväggen, knutkorset sitter under bromsservo-burken. :(

Jag fick problem med att styrstången från kupén gled ut i motorrummet med några millimeter. Kanske inte låter så illa men de millimetrarna gjorde att det nya knutkorset slog i en balk som tillhör övre vänstra motorfästet... Löstes genom att lossa ratten och tändningslåset och dra in styrstången i kupén igen.

Men innan du ger dig på det här, kolla så det inte är nån styrled eller krängningshämmare som låter! Jag tror att det är vanligare (iaf inom Saab-världen som jag kommer ifrån) än att knutkorsen är dåliga?

Mina symptom var att det främst var glapp i styrningen. Jag kunde vrida 2-3 mm på ratten innan jag märkte att jag "fick kontakt" med hjulen... Detta är nu helt borta. :D

Lycka till!
Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Magnus K wrote: Men innan du ger dig på det här, kolla så det inte är nån styrled eller krängningshämmare som låter! Jag tror att det är vanligare (iaf inom Saab-världen som jag kommer ifrån) än att knutkorsen är dåliga?

Mina symptom var att det främst var glapp i styrningen. Jag kunde vrida 2-3 mm på ratten innan jag märkte att jag "fick kontakt" med hjulen... Detta är nu helt borta. :D

Lycka till!
Mangan
Glappa styrstångsknutar lär vara typfel på 924!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users