Tja!
Under provturen upptäckte jag att det (troligen) övre knutkorset på styrlänkaget är ihjäl. Det finns både ett dödläge och att det smäller nånstans straxt framför torpedväggen när man kör över ojämnheter.
Hursom... Jag har hittat ett alternativt styr-grunka, men den sitter på en 924 -80 eller -81? Passar den på min -79a?
/Mangan
Styrning 924, byte av knutkorsdelen
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jisses! Hur mycket fel kan man hitta på en och samma 924... tror du har rekordet just nu Magnus... 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Hmm, stötte på lite patrull men resultatet är detta:
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=01
However, den del av axeln som sticker iväg in i torpedväggen gillade inte att vara ivägen utan gled ut 3-4 mm. Den blankare delen på denna bild visar den del jag menar...
Har jag sabbat allt nu?
Mvh
Mangan
http://www.shell.linux.se/magnusk/proje ... ?number=01
However, den del av axeln som sticker iväg in i torpedväggen gillade inte att vara ivägen utan gled ut 3-4 mm. Den blankare delen på denna bild visar den del jag menar...
Har jag sabbat allt nu?

Mvh
Mangan
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
Japp, jag köpte en led från en 924 -80a. Själva bytet var rätt enkelt egentligen:
- Lossa styrväxeln från framvagnsbalken
- Lossa nedre knutkors
- Lossa övre knutkors
- Montera i omvänd ordning!
Det som strular är mest att knutkorsen sitter rätt fast på splines-axlarna in i styrväxel och in mot kupén. Jag fick rycka o dra ganska mycket + krydda med några små svordomar.
Dessutom är det rätt trångt uppe vid torpedväggen, knutkorset sitter under bromsservo-burken. 
Jag fick problem med att styrstången från kupén gled ut i motorrummet med några millimeter. Kanske inte låter så illa men de millimetrarna gjorde att det nya knutkorset slog i en balk som tillhör övre vänstra motorfästet... Löstes genom att lossa ratten och tändningslåset och dra in styrstången i kupén igen.
Men innan du ger dig på det här, kolla så det inte är nån styrled eller krängningshämmare som låter! Jag tror att det är vanligare (iaf inom Saab-världen som jag kommer ifrån) än att knutkorsen är dåliga?
Mina symptom var att det främst var glapp i styrningen. Jag kunde vrida 2-3 mm på ratten innan jag märkte att jag "fick kontakt" med hjulen... Detta är nu helt borta.
Lycka till!
Mangan
- Lossa styrväxeln från framvagnsbalken
- Lossa nedre knutkors
- Lossa övre knutkors
- Montera i omvänd ordning!

Det som strular är mest att knutkorsen sitter rätt fast på splines-axlarna in i styrväxel och in mot kupén. Jag fick rycka o dra ganska mycket + krydda med några små svordomar.


Jag fick problem med att styrstången från kupén gled ut i motorrummet med några millimeter. Kanske inte låter så illa men de millimetrarna gjorde att det nya knutkorset slog i en balk som tillhör övre vänstra motorfästet... Löstes genom att lossa ratten och tändningslåset och dra in styrstången i kupén igen.
Men innan du ger dig på det här, kolla så det inte är nån styrled eller krängningshämmare som låter! Jag tror att det är vanligare (iaf inom Saab-världen som jag kommer ifrån) än att knutkorsen är dåliga?
Mina symptom var att det främst var glapp i styrningen. Jag kunde vrida 2-3 mm på ratten innan jag märkte att jag "fick kontakt" med hjulen... Detta är nu helt borta.

Lycka till!
Mangan
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Glappa styrstångsknutar lär vara typfel på 924!Magnus K wrote: Men innan du ger dig på det här, kolla så det inte är nån styrled eller krängningshämmare som låter! Jag tror att det är vanligare (iaf inom Saab-världen som jag kommer ifrån) än att knutkorsen är dåliga?
Mina symptom var att det främst var glapp i styrningen. Jag kunde vrida 2-3 mm på ratten innan jag märkte att jag "fick kontakt" med hjulen... Detta är nu helt borta.
Lycka till!
Mangan
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users