Newbee-frågor

924/928/944/968
Message
Author
Jon Remmers
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2006-09-16 06:54:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Newbee-frågor

#1 Post by Jon Remmers »

Hej jag är ordentligt sugen på att skaffa en 944 S2 framöver, jag har kollat 944 annonser och dammsugit nätet på info nu ett bra tag, men jag tänkte höra lite med er också. (jo jag har sökt :wink: )

Framförallt undrar jag vad som är långt miltal på en 944. Är det ok att köpa en bil som gått ex 30 000 mil om den verkar schysst i övrigt, eller finns det nån magisk gräns där allt börjar bli dyrt? Hur kollar man om en bil med 10 000 mil på mätaren är klockad?

Sen undrar jag om privatimport. Min farsa bor i Tyskland, så det är frestande att kombinera ett besök med ett bilköp. De tyska bilarna ligger ju en bit lägre än de svenska. Men om man har säg 75tkr att lägga på en 944, vad ska man kräva av en bil i den prisklassen i Tyskland och vad får man för den pengen i Sverige (svår fråga, jag vet :? )

Sen undrar jag vad ni som ägt bilarna ett par år tror om prisbilden. Det känns som att dom står ganska still just nu, eller är det jag som har dålig koll? Vad kommer en S2 att loosa i värde över de närmaste 5 åren?

Tack på förhand, ert forum är en guldgruva :D

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#2 Post by Notch »

Jaha, en annan luftkyld VW-ägare som hittat till vatten-Porsche-världen. :) Jag kombinerar själv mina VW med en 944 S2 -91.

För 75k ska du få en frisk bil med 15k mil och dokumentation i Sverige, så det är frågan om det är värt att importera.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Näjmen! En Namne!! Välkommen hit!

När jag skaffade min 944 turbo förra året upplevde jag det som att de tyska priserna var något högre (eller likvärdiga) de svenska priserna på jämförbara bilar.

Prisbilden på 944or tror jag står ganska still, och det händer nog inte så mycket på ett par år, men om 5 år kanske rentav priserna har stigit något (eller är det jag som drömmer nu igen?).

Tycker helt klart att du ska satsa på en 944 S2 eller turbo, båda bilarna går otroligt bra, och när du behöver hjälp så är detta forum bästa platsen för att få just hjälp.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Någon egentlig magisk gräns för miltal finns väl inte, men det är väl inte direkt ovanligt att kopplingen pensionerar sig vid ca 20000 mil. Kolla upp om den är bytt.
Min lämnade sin avskedsansökan efter 21300 mil.

Kolla sedan priser på slitdelar på www.utzon.se eller www.sanden.nu så får du en överblick. Har du möjlighet att meka själv är det guld värt och du kommer som tidigare sagts få ovärderlig hjälp här!
Är nog få saker man kan göra med våra bilar som ingen här har gjort...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by bill b »

Ett (litet) tips är att satsa på en -90 eller -91 så får du den
snygga fasta vingen.

Prisbilden lär knappast förändras drastiskt nedåt. Snarare
ligga kvar, eller kanske rentav smått gå uppåt.

Vad gäller kvalitet är den mycket, mycket bra på det allra
mesta skulle jag vilja påstå. Besiktigade bilen igår med ett
enda nedslag på blinkerslyse, och det visste jag om men
hann inte göra något åt tyvärr. Precis som förra året fick
jag (egentligen bilen) beröm för att S2:an var så frisk och
fräsch som den är, trots hela 15 års ålder. Och då är jag
varken puts- eller meknörd på något sätt :)

Vill rentav uppmana dig att snarast skaffa dig en S2:a!
Gör det nu, för du kommer definitivt inte ångra dig!

Välkommen i gänget!
/bill b

Ps. Fundera också på om du kommer använda bilen på
bana för då kan du hålla ögonen uppe efter banpreppade
grejer, vissa saker kostar ju rätt mkt att uppgradera.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Som ägare av en -91 S2 så kan jag nog säga så här.

-Går bilen bra, och känns bra så är den bra. Har en import (2000) från
Duskland som gått ca 20.000 mil. (ska nog byta alla remmar snart).

Det som man ska kolla först av allt är glidskenan som sitter
på kamkedjesträckaren. Går den sönder så blir det dyrt.
Samma sak gäller kamremmen. Kolla så att den är bytt.

Sträckarplasten tar ca en halvtimme att byta. Dock så rekomenderar jag att man byter
alubrickorna till oljeledningen som går till sträckaren oxå...

För 75.000:- så bör man få en rätt så fin S2 eller Turbo.
Jag betalade 77.000:- för ganska precis 2,5 år sen.

bill b skrev:
Ett (litet) tips är att satsa på en -90 eller -91 så får du den
snygga fasta vingen


Plastvingen (968) kom först på -91 års modell...

Här hittade jag några bilar kring 75´
http://www.blocket.se/vi/8458351.htm?ca=1_3_s
http://www.blocket.se/vi/9319089.htm?ca=1_3_s
http://www.blocket.se/vi/9215477.htm?ca=1_3_s
http://www.blocket.se/vi/9209607.htm?ca=1_3_s (81.000:-)

Turbo: http://www.blocket.se/vi/9187895.htm?ca=1_3_s (85.000:-)
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Det som man ska kolla först av allt är glidskenan som sitter
på kamkedjesträckaren. Går den sönder så blir det dyrt.
Samma sak gäller kamremmen. Kolla så att den är bytt.

Sträckarplasten tar ca en halvtimme att byta. Dock så rekomenderar jag att man byter
alubrickorna till oljeledningen som går till sträckaren oxå...
Denna plastbit som janne pratar om kostar ett par hundralappar hos www.sanden.se och kedja mellan som kan vara bra att byta kostar 279 kr hos www.utzon.se.
M.a.o. köper du en bil med okämd historik kostar allt jobb för att vara på den säkra sidan någon tusenlapp.

Precis som janne säger: Köp en S2:a! :D (Partiskt åskikt! :D )
Det går att hänga på turbobilar runt banan!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Turbo:
http://www.blocket.se/vi/9187895.htm?ca=1_3_s (85.000:-)
Finns även på detta forum under annonser och är väldigt välvårdad och allt funkar precis som det skall på den.
Det är även vra mycket bättre ljudsystem än original på den.
Har åkt i den och allt känns tipp-topp!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by xanlar »

[quote="Bodens Svarta 944 S2"]Som ägare av en -91 S2 så kan jag nog säga så här.

-Går bilen bra, och känns bra så är den bra. Har en import (2000) från
Duskland som gått ca 20.000 mil. (ska nog byta alla remmar snart).

Det som man ska kolla först av allt är glidskenan som sitter
på kamkedjesträckaren. Går den sönder så blir det dyrt.
Samma sak gäller kamremmen. Kolla så att den är bytt.
/[quote]

Vad snurrar du om nu, visst jag är inte insatt i s2:an men det kan väl inte vara både kamrem o kedja?
Andreas Larsen

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

xanlar wrote:
Bodens Svarta 944 S2 wrote:Som ägare av en -91 S2 så kan jag nog säga så här.

-Går bilen bra, och känns bra så är den bra. Har en import (2000) från
Duskland som gått ca 20.000 mil. (ska nog byta alla remmar snart).

Det som man ska kolla först av allt är glidskenan som sitter
på kamkedjesträckaren. Går den sönder så blir det dyrt.
Samma sak gäller kamremmen. Kolla så att den är bytt.
Vad snurrar du om nu, visst jag är inte insatt i s2:an men det kan väl inte vara både kamrem o kedja?
Jodå! Rem mellan vevaxel och ena kamaxeln, kedja mellan kamaxlarna. Två kamaxlar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Jon Remmers
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2006-09-16 06:54:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#11 Post by Jon Remmers »

Tack for alla bra svar, ni verkar vara ett bra gang pa det har forumet..
Kul att du kande igen mig fran flaktvarlden Notch! Jo, efter lett 10 000 mil i luftkyld VW borjar jag kanna att det ar dags att skaffa riktig bil... :roll: Och da ska det inte bli nan verscheisst upphottad Golf som sa manga andra. Men fastbacken behaller jag http://www.garaget.org/?car=4974 , den ar allt for precious.
Det later ungefar som jag tankt nagorlunda ratt iallafall. Meka gor jag sjalv, jag utbildar just om mig fr journalist till bilmekaniker. S2 ar modellen jag soker, och jag vill hitta en som gatt runt 15 000 mil.

URSAKTA att de svenska bokstaverna faller bort, nasta gang sitter jag vid en annan dator, jag lovar.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Jon Remmers wrote:Men fastbacken behaller jag http://www.garaget.org/?car=4974 , den ar allt for precious.
SNYGG! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by Maxx »

patand wrote:
Jon Remmers wrote:Men fastbacken behaller jag http://www.garaget.org/?car=4974 , den ar allt for precious.
SNYGG! :d=:
Instämmer! Den e najs! :wink: Känns som en liten tidsresa.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#14 Post by emm »

Det är en underbart cool bil den där fastbacken =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by xanlar »

Maxx wrote: Jodå! Rem mellan vevaxel och ena kamaxeln, kedja mellan kamaxlarna. Två kamaxlar.
Spännande lösning, har jag aldrig sett förut. frågan är varför dom inte förlängde kamremmen som vanligt... är säkert någon smart tanke bakom
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users