Byta hjullager bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Magnus K
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by Magnus K »

Porrsche wrote:*klipp, klipp*
Brukar även applicera tunt med kopparpasta på fälgarnas anliggningsyta och det funkar bra.
*klipp, klipp*
Hmm, vänta nu. Du menar väl inte på ytorna mellan fälg och bromstrumma/skiva utan bara på centrumstyrningen till fälgen?

Kopparpasta på hela anliggnignsytan borde väl kunna orsaka att hjulbultarna knäcks vid hård belastning? Förbandet mellan hjul och hjulnav är ju beroende av friktionen mellan fälg och bromstrumma/skiva? Det har jag fått höra att det ska vara rent och utan "klägg" på?

Mvh
Magnus K

Racing
S-Poster

#17 Post by Racing »

Jepp Magnus.
Helt korrekt.

Porrsche
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#18 Post by Porrsche »

Magnus K wrote:Hmm, vänta nu. Du menar väl inte på ytorna mellan fälg och bromstrumma/skiva utan bara på centrumstyrningen till fälgen?

Kopparpasta på hela anliggnignsytan borde väl kunna orsaka att hjulbultarna knäcks vid hård belastning? Förbandet mellan hjul och hjulnav är ju beroende av friktionen mellan fälg och bromstrumma/skiva? Det har jag fått höra att det ska vara rent och utan "klägg" på?
Jo, det var just det jag menar...
Men det låter ju skitläskigt om bultarna skulle kunna knäckas. Tänkte inte på det... Har alltid applicerat där för att inte fälgen skall fastna vilket inte är särskilt ovanligt.

Kör 4-5000 mil om året och aldrig haft något problem med hjulbultar som gett sig. Använt smorda bultar & anliggningsytorna i över 10 år.

Racing, är du proffs på såna här saker eller är det bara allmänt vedertaget?

Någon annan som vet fakta?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#19 Post by patand »

I vilket fall som helst så lär ju inte fälgen fastna på ytorna mot skivan/trumman. Fastnar den så är det på centrumstyrningen. Känns lite onödigt att slösa med "klet" på något annat ställe... :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

headline
Addict

#20 Post by headline »

Om ni har sett en fälg med centrummutter nångång så ser man att det bara är ett hål (ngt koniskt) Det enda centrummuttern gör är att dra på fälgen på axeln (även den ngt konisk) och allt moment som uppkommer av motoreffekt och bromsar hänger på att friktionen mellan ytorna (pressförband) är tillräckligt stor. Drar man inte tillräckligt hårt så slirar det... Samma princip gäller på vanliga fälgar men det är naturligtvis inte lika kritiskt och slirning lär ju inte uppkomma. Men som sagts tidigare, skruvarna blir mer belastade om alla anläggningsytor mellan fälg och nav är smorda så då tas det inte upp så mkt moment här...Bosse Bildoktor i all ära med all kopparpasta hit och dit vete tusan.
Sen ska man veta att konstruktioner som ska hålla länge (typ en bils livslängd) är dimensionerade efter säkerhetsfaktorer alla dar i veckan! Så för gemene man som smörjer sina fälgar till förbannelse och som inte utsätter förbandet för mer våld än vad som är normalt så sitter grejorna garanterat!

Så det bästa är att hålla rent och snyggt (jämna anläggningsytor) och sen bara dra på grejorna.

Hoppas jag inte låter för mkt viktigpetter! :roll:

Väl mött!
/Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Magnus K
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#21 Post by Magnus K »

Och vi som kör 924 med 4 bult gör stora ögon :shock: när man plockar av bakhjulet och upptäcker att det inte finns någon som helst centrumstyrning på hjulnav/fälgcentrum...

Där är det bara friktion utan hjälp av centrumhålet.

På mer moderna (?) konstrutioner är det därför ganska viktigt att kolla upp att plastringen till alu-fälgens centrumhål är på plats och av rätt dimension. Minsta fälgen rör sig kan ge "roliga" vibrationer.

Mvh
Mangan, testat utan plastcentrumring på min Saab på Mantorp = massor av vibrationer...

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#22 Post by 944_Driver »

På sommarbilar som porschen är väl kanske inte kopparpastans vara eller icke vara helt avgörande. På vinterbilar däremot kan det göra stor skillnad, en fastoxiderad aluminumfälg kan sitta helt otroligt hårt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Porrsche
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#23 Post by Porrsche »

944_Driver wrote:På sommarbilar som porschen är väl kanske inte kopparpastans vara eller icke vara helt avgörande. På vinterbilar däremot kan det göra stor skillnad, en fastoxiderad aluminumfälg kan sitta helt otroligt hårt.

//Magnus
Det är det jag menar, kör året runt med alla mina bilar och även bevittnat när däckverkstäder haft stora problem med att få loss fälgar som gått ett par tusen mil på några månader. Men problemet är kanske störst på vintern.

Skall i alla fall göra rent fälgarnas anliggningsytor, i värsta fall får jag väl använda koben & tåfjuttar för att få loss hjulen... :roll:
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Racing
S-Poster

#24 Post by Racing »

Guran.
På gott å onte får jag nog betraktas som fd proffs iaf med ett förflutet på bla Michelin.
Magnus e rätt ute i sitt antagande,men med reservationen att hjulbultar(å då kanske speciellt Porsche) normalt e överdimensionerade.
Rent tekniskt är det egentligen en döds synd att tvärsnittsbelasta ett skruvförband,ergo..överdimensionera utav h-vete.
Porsches lösning med M14*1,5 e ju inte direkt vanlig heller.
De vagnar jag sett med avkörda hjulbult har hittills varit chevrolet.
Detta av två orsaker.
1/Diametern e 7/16".Helt enkelt klent i jämförelse med mkt annat därute.
2/Raggarna har FORTFARANDE inte lärt sig vikten av fälgens centrum hål,utan förlitar sig enbart till skruven.

Racing
S-Poster

#25 Post by Racing »

Gustav.
Som gammal professionell formel snubbe vill jag korrigera ett par saker.
1/En centrumlåst fälg har fortfarande styrtappar,och följdriktigt har hjulet svårt att snurra bara för att muttern inte e helt dragen.
Sant är dock att dessa muttrar ALLTID dras med moment nyckel.
2/Vid sk numerisk stressanalys så anses en konstruktion med livslängd över 10 miljoner cykler ha evigt liv.

headline
Addict

#26 Post by headline »

Jag är helt med dig Racing!

Var på studiebesök på Koenigsegg i våras och dom fälgarna hade enbart koniskt pressförband vad jag kunde se. Men antagligen har dom väl någon form av tappar som förhindrar slirning.

Det jag primärt ville belysa med mitt inlägg var att friktionsytan mellan fälg och nav är högst väsentlig om man inte vill belasta sina hjulmuttrar mer än nödvändigt!

Det går ju hand i hand med skjuvningen på skruvarna som du säger inte är önskvärd!

Väl mött!

/Gustav

Gassig midsommar mä!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply