944 Turbo vs. 968....
- Lasse
- Turbo-Poster
- Posts: 611
- Joined: 2004-05-06 10:29:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1991
- Location: Strövelstorp
- Contact:
944 Turbo vs. 968....
Precis som det låter 944 Turbo vs. 968....
Nån som har haft båda??
För o nackdelar??
Vilket ska man satsa på?
Vilket är mest bil för pengarna?
Är så jäkla sugen på en 968 men går man misste om nåt för att man inte väljer en 944 turbo?
Nån som har haft båda??
För o nackdelar??
Vilket ska man satsa på?
Vilket är mest bil för pengarna?
Är så jäkla sugen på en 968 men går man misste om nåt för att man inte väljer en 944 turbo?
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Några pratar väl om tråkig karaktär på 968 motorerna? Inget jag har någon egen erfarenhet av, men själv är jag sjukt såld på Turbons motorkaraktär 
I övrigt är 968 och 944 Turbo bilarna ungefär samma bil, chassiet är samma om jag inte minns fel.

I övrigt är 968 och 944 Turbo bilarna ungefär samma bil, chassiet är samma om jag inte minns fel.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Utseendet skiljer ju i allra högsta grad till 968:ans fördel
Vill du ha en massa HK så skall du helt klart välja en 944 Turbo, tycker att 968:ans 240 HK räcker bra på dom flesta svenska banor om man bortser från Anderstorp och till viss del Mantorp
Vill du ha en massa HK så skall du helt klart välja en 944 Turbo, tycker att 968:ans 240 HK räcker bra på dom flesta svenska banor om man bortser från Anderstorp och till viss del Mantorp
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Hur mycket har du kört turbo-bil?
Jag för min del gillar inte karaktären. Jag vill reglera kraften enklare med högerdojan.
Jag gillar att känna hur jag "balanserar" bilen i roliga kurvor. Med turbo är den biten lite krångligare.
(Vill minnas att Lennart på rejsa.nu brukar jämföra det med att gaspedal är kopplad till en fjäder och därefter till motorn)
Även om man nu kan trimma 951 motorn så hade jag alla dagar valt 968 som landet ligger nu.
Jag för min del gillar inte karaktären. Jag vill reglera kraften enklare med högerdojan.
Jag gillar att känna hur jag "balanserar" bilen i roliga kurvor. Med turbo är den biten lite krångligare.
(Vill minnas att Lennart på rejsa.nu brukar jämföra det med att gaspedal är kopplad till en fjäder och därefter till motorn)
Även om man nu kan trimma 951 motorn så hade jag alla dagar valt 968 som landet ligger nu.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
Hallå Karl, nu måste jag ju gå in och försvara Turbon.
Självklart har den en Turbo-karaktär, men jag har kört min på Anderstorp (Autostradale, du var där) och Kinnekulle nu i sommar. Mycket HK är ju alltid bra och man kan hantera balansen även på "korta" banor. Hade inga problem på Kinnekulle.
Däremot har jag inte kört slalom med den och där kanske en annan motor-karaktär kan vara bättre.
Jag skulle råda till att titta på chassit och vad som är gjort och bytt. En del grejor slits ju. R-däck, bromsar och chassi är avgörande för hur kul du kommer att tycka att bilen är på bana.

Självklart har den en Turbo-karaktär, men jag har kört min på Anderstorp (Autostradale, du var där) och Kinnekulle nu i sommar. Mycket HK är ju alltid bra och man kan hantera balansen även på "korta" banor. Hade inga problem på Kinnekulle.
Däremot har jag inte kört slalom med den och där kanske en annan motor-karaktär kan vara bättre.
Jag skulle råda till att titta på chassit och vad som är gjort och bytt. En del grejor slits ju. R-däck, bromsar och chassi är avgörande för hur kul du kommer att tycka att bilen är på bana.
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Håller med Magnus. Fast jag har en turbo själv så måste jag nog erkänna att en 968 är ett bättre alternativ, även för banåka. Med våra tighta banor i Sverige har 968 fördel av en bättre respons och tätare stegad låda. Bränsleförbrukningen vid bankörning är betydligt bättre i sugmotorn. I slalom är den dessutom helt överlägsen.Highway wrote:Utseendet skiljer ju i allra högsta grad till 968:ans fördel
Vill du ha en massa HK så skall du helt klart välja en 944 Turbo, tycker att 968:ans 240 HK räcker bra på dom flesta svenska banor om man bortser från Anderstorp och till viss del Mantorp
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Det var inget påhopp på turbonPer Huzell wrote:Hallå Karl, nu måste jag ju gå in och försvara Turbon.![]()
Självklart har den en Turbo-karaktär, men jag har kört min på Anderstorp (Autostradale, du var där)

Jag såg hur snabb du var, och hur fint det gick. Men det gäller ju att köpa något man trivs med. Jag har (hittills ska väl tilläggas) inte trivts med turbo motorer, dieselpuffror undantaget.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
Karl Birgander wrote:Det var inget påhopp på turbonPer Huzell wrote:Hallå Karl, nu måste jag ju gå in och försvara Turbon.![]()
Självklart har den en Turbo-karaktär, men jag har kört min på Anderstorp (Autostradale, du var där)Jag bara uttryckte hur en sugmotor passar mig bättre.
Jag såg hur snabb du var, och hur fint det gick. Men det gäller ju att köpa något man trivs med. Jag har (hittills ska väl tilläggas) inte trivts med turbo motorer, dieselpuffror undantaget.
Visst

Vi får träffas nån gång så du får prova en Turbo.
Jag kör enligt principen raka hjul vid broms och gas. I svängen ligger jag på understödjande gas för att hålla balansen i bilen. I några andra trådar har bankörning diskuterats och jag tycker inte man ska jobba med lastväxling eller styra med gasen i kurvan.
Vi kanske skulle se vad Lasse ska ha bilen till också. Det viktigaste är nog att hitta ett bra ex.
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jamen, nu låter du ju som PCS instruktör som försöka banka vett i OR-gruppen! För en OR-chaffis så är det ju vettigt att låta bli sånt med gaspedalen, men att komma med såna "pekpinnar" till mer erfarna chaffisar är väl lite väl trångsynt på ngt visPer Huzell wrote:
Jag kör enligt principen raka hjul vid broms och gas. I svängen ligger jag på understödjande gas för att hålla balansen i bilen. I några andra trådar har bankörning diskuterats och jag tycker inte man ska jobba med lastväxling eller styra med gasen i kurvan.

Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Utseendet skiljer, sen till vems fördel varierar nog med åren tror jag. Ivf har det varit så för mig. Nya Porsche (och alla bilar för den sakens skull) är ju ofta rätt snygga när dom är ganska nya, sen går utseendet bara nedåt tills det vänder och dom börja bli läckra för att dom är gamla.Highway wrote:Utseendet skiljer ju i allra högsta grad till 968:ans fördel
944 har varit på deken rätt länge och 968 kännts fräschare, snart tror jag det vänder och 44:ans 80-talsformer känns fräckare än 968ans 90-talsformer.
Vad gäller 911 så tycker jag det redan har skiftat, G-serien (till 1989) är numera fräckare än 964 tycker jag! För 5 år sen tyckte jag inte så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
I backspegeln är 944:an jäkligt fräck!! Få bilar som klår det man ser i stora innerbackspegeln om man får någon bakom sig. När man sen stiger ur bilen för att få ett annat perspektiv på vagnarna är jag mer kluven vad gäller 944 vs 968 i utseendeduellen
Edit: Det där med lastväxlingar, och 'gasa sig runt' kurvorna tyckte inte jag funkade något vidare med en bil utan diffbroms. På kinnekulle gick jag med hjulspinn på innerhjulet ur kurvorna "Kvarnen" och kurvan som leder ut på start och mål. Vid den senare började jag gasa fullt strax efter Apex (fullt laddtryck kom ju iof en stund senare
).. trotts att man tillhör OR-gruppen
. Men jag upplevde aldrig att man körde bilen på gränsen (att den ville 'häckta ut').. utan bara att den spann loss på innerhjulet irriterande mycket. Betyder detta att jag fegkörde för mycket, och helt enkelt hade för låg fart genom kurvorna från början
?
Edit: Det där med lastväxlingar, och 'gasa sig runt' kurvorna tyckte inte jag funkade något vidare med en bil utan diffbroms. På kinnekulle gick jag med hjulspinn på innerhjulet ur kurvorna "Kvarnen" och kurvan som leder ut på start och mål. Vid den senare började jag gasa fullt strax efter Apex (fullt laddtryck kom ju iof en stund senare




Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jag skulle bara kunna tänka mig en 968 om den hade turbomotor även om de är alldeles underbara bilar med originalmotor. Personligen tycker jag att 951 och S2 har lite bättre klipp i designen än 968 men sådant bryr jag mig inte så mycket om. Bakom ratten ser de likadana ut.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
Pär Hylander wrote:Jamen, nu låter du ju som PCS instruktör som försöka banka vett i OR-gruppen! För en OR-chaffis så är det ju vettigt att låta bli sånt med gaspedalen, men att komma med såna "pekpinnar" till mer erfarna chaffisar är väl lite väl trångsynt på ngt visPer Huzell wrote:
Jag kör enligt principen raka hjul vid broms och gas. I svängen ligger jag på understödjande gas för att hålla balansen i bilen. I några andra trådar har bankörning diskuterats och jag tycker inte man ska jobba med lastväxling eller styra med gasen i kurvan.
Och här på forumet är vi väl alla bra chaffisar

Fick lär mig det på Sviestad med formel Renault


Sen har jag gjort en 360 med min 944 eftersom R-däcken är hala vid kyla o regn

Jag är imponerad av er som styr med gasen

Jon, det var väl du som funderade innan du skulle till Kullen. Diffen hjälper och jag tror inte du fegade.
För att inte vara för mycket OT kan man också tillägga att Turbon är lättare/billigare att trimma. Aj, aj det där får jag väl äta upp.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users