944 Turbo vs. 968....

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

944 Turbo vs. 968....

#1 Post by Lasse »

Precis som det låter 944 Turbo vs. 968....
Nån som har haft båda??
För o nackdelar??
Vilket ska man satsa på?
Vilket är mest bil för pengarna?
Är så jäkla sugen på en 968 men går man misste om nåt för att man inte väljer en 944 turbo?
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#2 Post by Jon80 »

Några pratar väl om tråkig karaktär på 968 motorerna? Inget jag har någon egen erfarenhet av, men själv är jag sjukt såld på Turbons motorkaraktär :D

I övrigt är 968 och 944 Turbo bilarna ungefär samma bil, chassiet är samma om jag inte minns fel.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#3 Post by Highway »

Utseendet skiljer ju i allra högsta grad till 968:ans fördel

Vill du ha en massa HK så skall du helt klart välja en 944 Turbo, tycker att 968:ans 240 HK räcker bra på dom flesta svenska banor om man bortser från Anderstorp och till viss del Mantorp
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Hur mycket har du kört turbo-bil?
Jag för min del gillar inte karaktären. Jag vill reglera kraften enklare med högerdojan.
Jag gillar att känna hur jag "balanserar" bilen i roliga kurvor. Med turbo är den biten lite krångligare.
(Vill minnas att Lennart på rejsa.nu brukar jämföra det med att gaspedal är kopplad till en fjäder och därefter till motorn)
Även om man nu kan trimma 951 motorn så hade jag alla dagar valt 968 som landet ligger nu.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by djungel-Jim »

[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#6 Post by Per Huzell »

Hallå Karl, nu måste jag ju gå in och försvara Turbon. 8)

Självklart har den en Turbo-karaktär, men jag har kört min på Anderstorp (Autostradale, du var där) och Kinnekulle nu i sommar. Mycket HK är ju alltid bra och man kan hantera balansen även på "korta" banor. Hade inga problem på Kinnekulle.

Däremot har jag inte kört slalom med den och där kanske en annan motor-karaktär kan vara bättre.

Jag skulle råda till att titta på chassit och vad som är gjort och bytt. En del grejor slits ju. R-däck, bromsar och chassi är avgörande för hur kul du kommer att tycka att bilen är på bana.

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#7 Post by Rikard »

Highway wrote:Utseendet skiljer ju i allra högsta grad till 968:ans fördel

Vill du ha en massa HK så skall du helt klart välja en 944 Turbo, tycker att 968:ans 240 HK räcker bra på dom flesta svenska banor om man bortser från Anderstorp och till viss del Mantorp
Håller med Magnus. Fast jag har en turbo själv så måste jag nog erkänna att en 968 är ett bättre alternativ, även för banåka. Med våra tighta banor i Sverige har 968 fördel av en bättre respons och tätare stegad låda. Bränsleförbrukningen vid bankörning är betydligt bättre i sugmotorn. I slalom är den dessutom helt överlägsen.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

Per Huzell wrote:Hallå Karl, nu måste jag ju gå in och försvara Turbon. 8)

Självklart har den en Turbo-karaktär, men jag har kört min på Anderstorp (Autostradale, du var där)
Det var inget påhopp på turbon :D Jag bara uttryckte hur en sugmotor passar mig bättre.
Jag såg hur snabb du var, och hur fint det gick. Men det gäller ju att köpa något man trivs med. Jag har (hittills ska väl tilläggas) inte trivts med turbo motorer, dieselpuffror undantaget.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#9 Post by Per Huzell »

Karl Birgander wrote:
Per Huzell wrote:Hallå Karl, nu måste jag ju gå in och försvara Turbon. 8)

Självklart har den en Turbo-karaktär, men jag har kört min på Anderstorp (Autostradale, du var där)
Det var inget påhopp på turbon :D Jag bara uttryckte hur en sugmotor passar mig bättre.
Jag såg hur snabb du var, och hur fint det gick. Men det gäller ju att köpa något man trivs med. Jag har (hittills ska väl tilläggas) inte trivts med turbo motorer, dieselpuffror undantaget.


Visst :) håller med.
Vi får träffas nån gång så du får prova en Turbo.

Jag kör enligt principen raka hjul vid broms och gas. I svängen ligger jag på understödjande gas för att hålla balansen i bilen. I några andra trådar har bankörning diskuterats och jag tycker inte man ska jobba med lastväxling eller styra med gasen i kurvan.

Vi kanske skulle se vad Lasse ska ha bilen till också. Det viktigaste är nog att hitta ett bra ex.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#10 Post by Highway »

Att vänta med att gasa tills man har raka hjul funkar ju inte, gasen är ju ett utmärkt medel att styra bilen med i kurvorna och man känner ganska väl vart gränsen går.

Nä en GT3:a vore trevligt
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Per Huzell wrote:
Jag kör enligt principen raka hjul vid broms och gas. I svängen ligger jag på understödjande gas för att hålla balansen i bilen. I några andra trådar har bankörning diskuterats och jag tycker inte man ska jobba med lastväxling eller styra med gasen i kurvan.
Jamen, nu låter du ju som PCS instruktör som försöka banka vett i OR-gruppen! För en OR-chaffis så är det ju vettigt att låta bli sånt med gaspedalen, men att komma med såna "pekpinnar" till mer erfarna chaffisar är väl lite väl trångsynt på ngt vis :)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Highway wrote:Utseendet skiljer ju i allra högsta grad till 968:ans fördel
Utseendet skiljer, sen till vems fördel varierar nog med åren tror jag. Ivf har det varit så för mig. Nya Porsche (och alla bilar för den sakens skull) är ju ofta rätt snygga när dom är ganska nya, sen går utseendet bara nedåt tills det vänder och dom börja bli läckra för att dom är gamla.

944 har varit på deken rätt länge och 968 kännts fräschare, snart tror jag det vänder och 44:ans 80-talsformer känns fräckare än 968ans 90-talsformer.

Vad gäller 911 så tycker jag det redan har skiftat, G-serien (till 1989) är numera fräckare än 964 tycker jag! För 5 år sen tyckte jag inte så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

I backspegeln är 944:an jäkligt fräck!! Få bilar som klår det man ser i stora innerbackspegeln om man får någon bakom sig. När man sen stiger ur bilen för att få ett annat perspektiv på vagnarna är jag mer kluven vad gäller 944 vs 968 i utseendeduellen

Edit: Det där med lastväxlingar, och 'gasa sig runt' kurvorna tyckte inte jag funkade något vidare med en bil utan diffbroms. På kinnekulle gick jag med hjulspinn på innerhjulet ur kurvorna "Kvarnen" och kurvan som leder ut på start och mål. Vid den senare började jag gasa fullt strax efter Apex (fullt laddtryck kom ju iof en stund senare ;)).. trotts att man tillhör OR-gruppen :oops: :oops: . Men jag upplevde aldrig att man körde bilen på gränsen (att den ville 'häckta ut').. utan bara att den spann loss på innerhjulet irriterande mycket. Betyder detta att jag fegkörde för mycket, och helt enkelt hade för låg fart genom kurvorna från början 8) ?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by sweanders »

Jag skulle bara kunna tänka mig en 968 om den hade turbomotor även om de är alldeles underbara bilar med originalmotor. Personligen tycker jag att 951 och S2 har lite bättre klipp i designen än 968 men sådant bryr jag mig inte så mycket om. Bakom ratten ser de likadana ut.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#15 Post by Per Huzell »

Pär Hylander wrote:
Per Huzell wrote:
Jag kör enligt principen raka hjul vid broms och gas. I svängen ligger jag på understödjande gas för att hålla balansen i bilen. I några andra trådar har bankörning diskuterats och jag tycker inte man ska jobba med lastväxling eller styra med gasen i kurvan.
Jamen, nu låter du ju som PCS instruktör som försöka banka vett i OR-gruppen! För en OR-chaffis så är det ju vettigt att låta bli sånt med gaspedalen, men att komma med såna "pekpinnar" till mer erfarna chaffisar är väl lite väl trångsynt på ngt vis :)

Och här på forumet är vi väl alla bra chaffisar :wink:

Fick lär mig det på Sviestad med formel Renault 8) och ja, jag har sladdat av där i 160 och håll på att pricka Tobbe som stod vid flaggposten i Torparn :shock:
Sen har jag gjort en 360 med min 944 eftersom R-däcken är hala vid kyla o regn :shock:
Jag är imponerad av er som styr med gasen :wink:

Jon, det var väl du som funderade innan du skulle till Kullen. Diffen hjälper och jag tror inte du fegade.

För att inte vara för mycket OT kan man också tillägga att Turbon är lättare/billigare att trimma. Aj, aj det där får jag väl äta upp.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users