Går i 931-tankar, behöver råd

924/928/944/968
Message
Author
Joachim
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-07-25 12:31:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

Går i 931-tankar, behöver råd

#1 Post by Joachim »

Hej!
Mitt första inlägg på forumet. :)

Nu är det så här att jag mer och mer funderar på att inköpa en 931.
Men, det är tyvärr en ledsen 931.
Lite historia:
Gått trimmad innan nuvarande ägaren köpte den. Förmodligen något slags "pystrim", det pratades om "240 hk" och "spinner på treans växel", kort sagt, en tynad stackars bil.

För ca två år sedan rasade den. Ägaren tror att det är topplocket som gått, men han är å andra sidan inte så begåvad när det gäller bilmek.
Så, för att ta det osäkra före det säkra, vi utgår från att motorn är styggt tilltygad, vad tycker ni?
Vad kan det i värsta fall handla om för pengar att renovera upp den, om man gör så mycket som möjligt själv, och, är det värt det?

Trots raset är han inte alltför billig på den, vill ha en slant över 10k, förhoppningsvis prutbart.

Finns det någon bra sajt där jag kan få ett hum om reservdelspriser?

Tack för ett fint forum förresten!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Kolla på: http://www.utzon.se/

Finns även länk längst upp på denna sidan.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Joachim
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-07-25 12:31:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#3 Post by Joachim »

Fint, sett den länken tidigare, kanske slänga iväg ett mail dit och höra mig för?

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#4 Post by BigR »

Vad är det för årsmodell på den? Det skiljer en del i utförandet på 931:an beroende på årsmodell. Hur är skicket i övrigt - rost, inredning, bucklor, fälgar, däck?
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Joachim
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-07-25 12:31:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#5 Post by Joachim »

Tror det är en -80, lite osäker. I övrigt är den (tror jag) hel inuti, kanske något litet normalt slitage. Vet inte hur däck ser ut. Var ett tag sedan jag såg den senast.
Vad säger ni om priset?

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#6 Post by magnusb »

Hej och välkommen hit!

Naturligtvis skall du skaffa dig en 931a. Men den du beskriver låter lite osäker. Det är alltid trevligare att börja sitt Porsche ägarskap med en rullande, fungerande bil. Att reparera en sönderkörd 931 motor kan bli en dyr historia. En ny uppsättning kolvar kostar runt 10.000:- och det är inte helt otänkbart att dessa är i taskigt skick i bilen du beskriver (sönderspikade?). Ta och gör ett komptest för att iaf få en viss ledtråd till vad som hänt (om motorn går runt).

Om det inte är så att bilen för övrigt är en "pärla" hade jag tittat vidare efter ett friskare objekt.
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Det låter rätt billigt om den är fin för övrigt.

Gissar på att du behöver nya kolvar (isf ca 12 kkr + lite packningar för en tusing eller så.)

Om det bara är topppackningen så är det bara den där tuseningen. Ngt smått tillkommer iofs säkert
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Joachim
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-07-25 12:31:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#8 Post by Joachim »

Som dåligt insatt i 931:or, trodde jag att en del delar kom från VW-motorer - således trodde jag att motordelar kanske skulle hålla en rimlig nivå.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Ja, block, vevaxel och stakar kommer från VW.

Orginalkolvar går inte få tag i nya, det jag refererade till var JE-pistons. Kom på att det kan finnas en fungerande lösning som är en gnutta "ful", kolvar till VW bubbla kan funka. Dahlhems har för 3-4 tusen. Dom har dock egentligen lite knäppt utsende upptil, så det blir lite knasig squish, men det finns nog ngt exempel på att det funkar.

Har man tur kan man hitta beg orginalkolvar, ev plocka från 2 skjutna motorer.

25-30 kkr för en fin och fungerande 931 är ju billigt, det är en trevlig bil som inte finns så många av. (jmf med 944 N/A som det finns drösvis av)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#10 Post by BigR »

Håller med magnusb. Den ska vara i fint övrigt skick och du ska känna stor "meklust" för att sätta igång med ett sådant objekt.

Det här kan vara ett intressant alternativ om du inte är fast besluten att ha en turbo.
http://www.blocket.se/vi/8649519.htm?ca=2_s
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Joachim
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2006-07-25 12:31:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Östersund
Contact:

#11 Post by Joachim »

Tack för svar om vilka kostnader det "kan" handla om. Topplock, är det också mestadels byggt med Porsche-delar (läs: dyra delar)?
Jag ska åka och hälsa på killen och ta en närmre titt på bilen så kanske det är lättare att veta istället för att spekulera...
Kanske någon bild på vraket...ähum, bilen också.

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#12 Post by BigR »

Joachim wrote:[klipp] Topplock, är det också mestadels byggt med Porsche-delar (läs: dyra delar)?
Jag ska åka och hälsa på killen och ta en närmre titt på bilen så kanske det är lättare att veta istället för att spekulera...
Kanske någon bild på vraket...ähum, bilen också.
Toppen på en 931:a är helt annorlunda jmf med Audi/VW-versionerna och standard 924.

Ser fram emot lite bilder!
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#13 Post by BigR »

Passa på att kolla, eller iallafall fråga om, skicket på kopplingen. Det finns definitivt enklare (och billigare) saker att göra än att byta kopplingslamell och tryckplatta på en 931:a.
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

Är bilen i bra skick förutom motorn så är 10k ett helt ok pris, men med tanke på motorn så är det ju läge att pruta tills man skäms. ;)

Topplocket är "special" 931, det vill säga att topplocket togs fram till just 931 och finns inte på någon annan bil. Kommer du behöva ett nytt topplock så är det ett begagnat från en annan 931 som gäller. Delar bör Utzon ha koll på, inte minst då han äger/har ägt en och annan 931:a och dessutom säljer reservdelar. :mrgreen:

Delar runt om motorn är ju mycket boschdelar som även sitter på andra bilar. De hittar du billigt på Mekonomen, Meca, närmsta Boschreservdelssäljare och även hos Utzon, Sandén med flera. Bosch onlinekatalog är suverän för att leta upp delar från andra bilmärken/-modeller.

Om det är en -80:a eller ej ser du på om bilen har infällt tanklock (om inte så är det en -79:a) och att siffrorna på mätartavlan är gröna (om vita är det en -81:a eller -82:a). Finns mer att se det på men rent visuellt är de två de lättaste att se skillnad på årsmodellerna.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#15 Post by Henka »

Jag har precis renoverat min motor.
Det här är lite av det som jag fick kosta på.


Beg turbo + Wastegate 2500
Bensinfilter 96
Oljereturslang 300
Sotningssats 931 100 901 00 1989
Kompletteringssats 060198011 700
Vevlager 046105701 444
Kolvringssats 1900
Kamrem 056109119A 74,50
Spännrulle kamrem 026109243 158
Oljefilter 50
Pinbult avgas 999 062 238 02 8st 264
Mutter 999 084 611 02 8st 520
Bult 900 081 050 02 4st 155
Mutter N900 730 01 4st 184
Slang 90* 931 110 185 01 1st 100
Slang 90* 931 110 183 01 81
Slang 90* 931 110 183 01 2st 162,50
Slang 90* 931 110 181 01 1st 86
Rotor 043905225 35
Fördelarlock 113905207C 55
Tändstift N2G 4st 396
Slipning vevaxel 800
Överdimentions ramlager 4st 1500
Packning 35
Packning 31
Packning 10
Packning 930 123 194 03 2st 480
Packning 931 111 192 02 1st 360
Packning 944 111 205 02 1st 220
Oljeplugg 059 103 193 1st 81,25
N 0438541 1st 6,15
Wastegate membran 800

Tillsammans är det 14 573kr

Och då var mina kolvar hela, samt toppen i bra skick!!
Det är förstås mer som kostat också tex. oljor, slangar, slangklämmor, skruvar, färgburkar m.m men allt har jag inte skrivit upp.

Behöver du sedan byta kanske bromsar, dämpare, bussningar m.m
så kan det bli en dyr bil.
Men skruvandet är en del av det roliga så lite får det väl kosta.
Henka

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users