Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
missförstå mig rätt.. Forumet är här för att 924>968 ägare ska kunna utbyta kunskaper/erfarenheter.. Men det följer ett par partier som det enbart har kommit inlägg från dig samt ninetofour .. och är på gränsen (inte över) till vad jag ser som chatt..
Visst, ibland kommer det ut information som kan vara vettig för nästkommande person med samma problem.. Men jag tycker att när det skrivs mycket mellan just bara två personer kanske det är bättre att sköta det via pm eller icq.. eller .. ringa?!
Sen när ni kommit fram med en lösning så kanske skriva det då istället?
Jag vill inte sätta spärr på antal inlägg i en tråd, jag vill och tycker det är riktigt skoj att forumet används! Men när trådar blir långa kan det bli väldigt svårt (jobbigt) att gå igenom tråden för att hitta just det man kanske ville veta.. Så kanske med tanke på Nya medlemmar sen som ska söka igenom forumet kanske man skulle försöka hålla nere "löpande band" meddelanden..
Det är bara mina tankar...
Ps. 13 Pers har skrivit i tråden.. mig inräknad. Tar delvis tillbaka mitt påstående att tråden spårat ur, många kvalités inlägg av dig och ninetofour... vi gör så här... jag klistrar tråden längst upp, och ändrar topic.
Visst, ibland kommer det ut information som kan vara vettig för nästkommande person med samma problem.. Men jag tycker att när det skrivs mycket mellan just bara två personer kanske det är bättre att sköta det via pm eller icq.. eller .. ringa?!
Sen när ni kommit fram med en lösning så kanske skriva det då istället?
Jag vill inte sätta spärr på antal inlägg i en tråd, jag vill och tycker det är riktigt skoj att forumet används! Men när trådar blir långa kan det bli väldigt svårt (jobbigt) att gå igenom tråden för att hitta just det man kanske ville veta.. Så kanske med tanke på Nya medlemmar sen som ska söka igenom forumet kanske man skulle försöka hålla nere "löpande band" meddelanden..
Det är bara mina tankar...
Ps. 13 Pers har skrivit i tråden.. mig inräknad. Tar delvis tillbaka mitt påstående att tråden spårat ur, många kvalités inlägg av dig och ninetofour... vi gör så här... jag klistrar tråden längst upp, och ändrar topic.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Broberg wrote:Ps. 13 Pers har skrivit i tråden.. mig inräknad. Tar delvis tillbaka mitt påstående att tråden spårat ur, många kvalités inlägg av dig och ninetofour... vi gör så här... jag klistrar tråden längst upp, och ändrar topic.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tänkte använda den här tråden till min 924 lite också... hoppas det är OK?
Har meddelat i annan tråd att jag ikväll lyckades justera ventilerna (kommer guide för detta senare). Tur att jag kollade, inte nog med att flera hade för stort spel (t.ex 2 avgasventiler som verkade ha åtminstone 1 tiondel för stort spel) hade nämligen en insugsventil som var 1 tiondel för LITE spel på dvs ca 0,05 iställer för 0,15 m.m. Kunde slutat med bränd ventil med lite otur.
Hittade också orsaken till skramlet vid kallstart. Värmeskölden ovanpå grenröret satt bara fast i 1 av 3 fästen pga sönderrostat runt muttrarna. Lyckades få dit en bricka modell större under en mutter och kunde därmed få skölden att sluta skramla.
Hittade också varför avgassystemet verkar skramla och "klonka" ibland. Första skarven verkade inte sitta ihop ordentligt då det ena röret kunde skutas in och ut ur det andra några millimeter och då ge ett metaliskt ljud ifrån sig. Tänkte att det är väl bara att dra ihop bultarna lite till, började spraya 5-56 på dem. Fick lov att byta sida under bilen för att komma åt och upptäckte då att det helt sonika SAKNAS en av de 3 M8 bultarna (tror det är det, iaf 13 mm skallar). Tyvärr hade jag ingen bult hemma som gick att få dit. Men tänkte fixa det av farsan i morgon. Sen försvinner förhoppningsvis det skramlet också.
Det verkar kunna bli fint ljud i bilen iaf, lät redan bättre med de åtgärder som kunde göras ikväll. Hoppas jag hinner få bort sista skramlet innan träffen på sviesta.
Då låter den förhoppningsvis mycket snabbare än vad den är... 
Har meddelat i annan tråd att jag ikväll lyckades justera ventilerna (kommer guide för detta senare). Tur att jag kollade, inte nog med att flera hade för stort spel (t.ex 2 avgasventiler som verkade ha åtminstone 1 tiondel för stort spel) hade nämligen en insugsventil som var 1 tiondel för LITE spel på dvs ca 0,05 iställer för 0,15 m.m. Kunde slutat med bränd ventil med lite otur.
Hittade också orsaken till skramlet vid kallstart. Värmeskölden ovanpå grenröret satt bara fast i 1 av 3 fästen pga sönderrostat runt muttrarna. Lyckades få dit en bricka modell större under en mutter och kunde därmed få skölden att sluta skramla.

Hittade också varför avgassystemet verkar skramla och "klonka" ibland. Första skarven verkade inte sitta ihop ordentligt då det ena röret kunde skutas in och ut ur det andra några millimeter och då ge ett metaliskt ljud ifrån sig. Tänkte att det är väl bara att dra ihop bultarna lite till, började spraya 5-56 på dem. Fick lov att byta sida under bilen för att komma åt och upptäckte då att det helt sonika SAKNAS en av de 3 M8 bultarna (tror det är det, iaf 13 mm skallar). Tyvärr hade jag ingen bult hemma som gick att få dit. Men tänkte fixa det av farsan i morgon. Sen försvinner förhoppningsvis det skramlet också.
Det verkar kunna bli fint ljud i bilen iaf, lät redan bättre med de åtgärder som kunde göras ikväll. Hoppas jag hinner få bort sista skramlet innan träffen på sviesta.


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Givetvis är tråden ämnad för dig också. Min värmesköld var också rostangripen med skrammel som följd. Till en början misstänktes betydligt allvarligare fel. Det är illa då man sä väl känner igen symptomen från andras 924:or med erfarenhet av sin egen. Jag har dock övervägt att avlägsna skjölden helt, fyller den någon väsentlig funktion? 

Fredrik Ahlman
Porsche 924
Saab 900
Porsche 924
Saab 900
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Funderade också på att ta bort den... men vågade inte då jag tyckte det var väldigt nära mellan grenröret och hattarna till tändstiften. Nya kablar ju... då vill man ju inte att höljet ska smälta.ninetofour wrote:Givetvis är tråden ämnad för dig också. Min värmesköld var också rostangripen med skrammel som följd. Till en början misstänktes betydligt allvarligare fel. Det är illa då man sä väl känner igen symptomen från andras 924:or med erfarenhet av sin egen. Jag har dock övervägt att avlägsna skjölden helt, fyller den någon väsentlig funktion?
*gäsp, vad sjutton gör jag uppe nu... ska ju jobba imorgon (idag) och bör gå upp ca 05.30...*

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Kul kille.Broberg wrote: Tar delvis tillbaka mitt påstående att tråden spårat ur, många kvalités inlägg av dig och ninetofour... vi gör så här... jag klistrar tråden längst upp, och ändrar topic.
Eftersom Patand just anmälde sitt intresse ändrade jag topicen till
något lite mer allmänt.
/x
Last edited by notetoself on 2004-06-18 08:42:53, edited 1 time in total.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tror du missuppfattat Broberg lite Turbo-Puh... Broberg ville säkert inget illa och tycker nog det är kul att vi skriver mycket om våra bilar (och annat) jag uppfattade det bara som att han ville ha lite mindre "offtopic" i alla trådar...Turbo-Puh wrote:Kul kille.Broberg wrote: Tar delvis tillbaka mitt påstående att tråden spårat ur, många kvalités inlägg av dig och ninetofour... vi gör så här... jag klistrar tråden längst upp, och ändrar topic.
Eftersom Patand just anmälde sitt intresse ändrade jag topicen till
något lite mer allmänt. Tyckte det var lite fjantigt ärligt talat.
For your info... Det pågår rätt mkt konversationer IRL och telefon
oxå.
/x
De flesta trådar tenderar ju att balla ur efter ett tag (inte bara på detta forum, lika på ett annat forum som jag är mycket aktiv i (super moderator där)). Nu har ju denna tråd fått en mycket passande rubrik så nu blir det svårt att vara OffTopic i denna tråd vilket ju är bra.

Ni får inte bli ovänner över en sådan liten sak som detta Broberg och Turbo-Puh! Man ska kramas i trafiken! (men inte för hårt...)

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Appropå våra bilar Turbo-Puh. Om jag inte hinner få till guiden för ventiljustering innan det är dags för dig att göra detta moment så får du gärna slå mig en signal istället om du behöver hjälp. Jag PMar dig med mitt nummer.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Den här tråden byter namn numer lika ofta som jag byter skjorta, typ varje dag. Tycker dock att det var kul att vi fick en "egen tråd" klistrad högst upp i forumet, det tackar vi administratören för.
Turbo-puh skulle jag kunna låna lite verktyg för byte av belägg och skivor ikväll av dig eftersom jag i stort sett inte har några handverktyg hemma. Det gäller Saaben.
Turbo-puh skulle jag kunna låna lite verktyg för byte av belägg och skivor ikväll av dig eftersom jag i stort sett inte har några handverktyg hemma. Det gäller Saaben.

Fredrik Ahlman
Porsche 924
Saab 900
Porsche 924
Saab 900
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Turbo-Puh, du lånar väl inte ut verktyg till Saab meck... verktygen kan ju ta skada då ju!ninetofour wrote:Turbo-puh skulle jag kunna låna lite verktyg för byte av belägg och skivor ikväll av dig eftersom jag i stort sett inte har några handverktyg hemma. Det gäller Saaben.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tur att det är för ett gott syfte iaf!ninetofour wrote:För att kunna hämta vitala reservdelar till 924:an krävs att jag har bil som rullar. Därför måste saaben fungera, för den goda sakens skull...


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Patand jag noterade att du haft otur med ett bakhjulslager i någon av trådarna. Jag undrar bara hur yttrar sig detta "klonk"ljud om det skulle drabba en själv så man vet vad det är. Typ vad skiljer detta ljud från exempelvis en bakbroms som ligger lite an eller liknande. Hur kollar man att det är hjullagret som är orsaken? 

Fredrik Ahlman
Porsche 924
Saab 900
Porsche 924
Saab 900
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]