kupéfläkt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#16 Post by maverick »

Kan någon vänlig själ kolla upp dessa nummer i PET:
944.628.101.00 och 944.572.015.00
EDIT: Nu sprayade jag lite på kontakterna under kåpan, slog på motorn och lät den gå i ca 30 sec, hade fläkten på 2:an. Funkade utmärkt tills den dog utan förvarning. Fungerar bara på 4:an just nu :(
EDIT2: För att inte spamma tråden så editar jag.
Fixade lite med bilen för en stund sen. Fläkten funkade inte tills jag slog på defrostern fram. Då började fläkten att fungera igen :?
MVH//Per

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Maxx »

944.628.101.00 är "cover viper motor"
944.572.015.00 är ett okänt reservdelsnummer.

944 616 101 00 är "series resistor", kan det vara vad du letar efter? Verkar sitta i framkant av hela kåpan som täcker fläkthjulen. Syns på illustration 813-05. http://www.porsche.com/international/ac ... inalparts/
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#18 Post by maverick »

Maxx wrote:944.628.101.00 är "cover viper motor"
944.572.015.00 är ett okänt reservdelsnummer.

944 616 101 00 är "series resistor", kan det vara vad du letar efter? Verkar sitta i framkant av hela kåpan som täcker fläkthjulen. Syns på illustration 813-05. http://www.porsche.com/international/ac ... inalparts/
Du har nog rätt, en liten miss av mej bara.
Tyvärr kan jag inget om det här, men vilken del är det som gör att fläkten ger upp? (på bilden alltså) Måste vara något motstånd eller relä av något slag eftersom den fungerar på 4:an
MVH//Per

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by Maxx »

Sitter väl motstånd i serie? Tror man ser det på elschemat. (Elschema hittar du i verkstadshandboken, del 5.)

Ah ... hittade.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#20 Post by maverick »

Tack, men var sitter dem?
Känner mej så korkad :)
MVH//Per

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#21 Post by GLind »

Det var denna motståndsradda jag misstänker finns under din svarta plastlist vid fläktarna. Är inte så tydligt i PET där jag kollade men kan ev sitta mellan fläktarna (dvs i mitten). Lyft av och kolla så blir du säkert klokare.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#22 Post by Maxx »

GLind wrote:Det var denna motståndsradda jag misstänker finns under din svarta plastlist vid fläktarna. Är inte så tydligt i PET där jag kollade men kan ev sitta mellan fläktarna (dvs i mitten). Lyft av och kolla så blir du säkert klokare.
Ungefär så tyckte jag att jag beskrev det lite tidigare. ;)
Maxx wrote: Verkar sitta i framkant av hela kåpan som täcker fläkthjulen. Syns på illustration 813-05. http://www.porsche.com/international/ac ... inalparts/
Del #13 på illustrationen för att vara exakt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#23 Post by maverick »

Tack! Då blir det att rota då. Gäller bara att få av kåpan också :roll:
MVH//Per

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#24 Post by Maxx »

Kolla PET innan du går loss på det hela så du vet på ett ungefär vad det är du letar efter.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#25 Post by maverick »

Maxx wrote:Kolla PET innan du går loss på det hela så du vet på ett ungefär vad det är du letar efter.
Redan gjort. Ska ut imorgon & kolla.
MVH//Per

vello
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2004-04-27 10:10:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#26 Post by vello »

dbss! var sitter termosäkringen? och hur ser den ut?
min fläkt beter sig också så, dvs funkar ibland bara på 4:an och ibland på alla lägena.
sitter den inuti "13 Ballast resistor" som nämns ovan eller?
//vello
Gentlemen, Start Your Engines

andersg
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2006-02-14 02:26:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Järfälla
Contact:

#27 Post by andersg »

vello wrote:dbss! var sitter termosäkringen? och hur ser den ut?
min fläkt beter sig också så, dvs funkar ibland bara på 4:an och ibland på alla lägena.
sitter den inuti "13 Ballast resistor" som nämns ovan eller?
//vello
Jag sprejade elektronikrengöring och tryckte lite på blecken med en liten mejsel sen fungerade mellanlägena igen.

Termosäkringarna syns under effektmotstånden i denna bild.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

vello
S-Poster
Posts: 154
Joined: 2004-04-27 10:10:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#28 Post by vello »

TACK!!!!
Ut och skruva/spreja/skruva
Gentlemen, Start Your Engines

CarlmHermansson
NA-Poster
Posts: 35
Joined: 2007-08-12 20:48:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#29 Post by CarlmHermansson »

Hej!
Jag verkar ha sama problem som alla andra här med att den bara funkar på fyran och ibland på 1-3. Nu undrar jag hur man kommer åt den där ballast resitorn? hur får man väck kåpan? Har varit ute och kollat på den och kan inte se några skruvar eller nåt.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#30 Post by Bosse »

CarlmHermansson wrote:Hej!
Jag verkar ha sama problem som alla andra här med att den bara funkar på fyran och ibland på 1-3. Nu undrar jag hur man kommer åt den där ballast resitorn? hur får man väck kåpan? Har varit ute och kollat på den och kan inte se några skruvar eller nåt.
Var resistorn sitter vet jag ej, men plastskyddet över fläkten har jag tagit bort.
Drag upp/av gummitätningen (listen) i framkant av plastskyddet.
Nu går det att vika upp lite. Skall du ta bort plastskyddet helt så måste också torkararmarna demonteras.
Bosse

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]