kupéfläkt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

kupéfläkt

#1 Post by maverick »

Hejsan!

Nu har min fläkt slutat att fungera men den fungerar på högsta läget dvs 4:an.
Vad kan vara fel?
MVH//Per

j.g
Turbo-Poster
Posts: 618
Joined: 2006-05-29 01:16:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: sthlm
Contact:

#2 Post by j.g »

jag har samma problem. fast ibland funkar det. sen så lever värmen ett eget liv med tror jag. ibland får den för sig att köra på max värme... gwack!

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#3 Post by Sahlle_9xx »

Låter som några brända motstånd eftersom strömmen går fram utan motstånd på maxfart.
Porschelös :-(

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#4 Post by maverick »

Sahlle_9xx wrote:Låter som några brända motstånd eftersom strömmen går fram utan motstånd på maxfart.
Hmm, enkelt att kontrollera?
Värmen fungerar i alla fall. Fläkten upphörde nog igår, har funkat perfekt tills dess!
MVH//Per

User avatar
austlich
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2006-06-25 19:06:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#5 Post by austlich »

Om det är tvärtom?
Porsche 944 N/A - 84 | Första bilen - Såld

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#6 Post by maverick »

austlich wrote:Om det är tvärtom?
va? Nu hänger jag inte med :oops:
EDIT: Du menar om den bara fungerar på ettan?
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#7 Post by maverick »

Ingen som vet? Vill gärna få det att fungera.
Har kollat på clarks garage utan resultat.
MVH//Per

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#8 Post by GLind »

Kan detta vara till någon hjälp?

Så fungerar knappen ivf. Där finns ett antal motstånd och fyran verkar gå mera direkt. Är inte direkt någon elkille så jag kan inte tyda allt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#9 Post by maverick »

Tack! Ska studera det närmare. Är ingen elkille jag heller.
Var sitter motstånden? Under instrumentpanelen eller i motorutrymmet?
MVH//Per

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#10 Post by GLind »

Det ser ut från PET som att motstånden sitter i samband med fläkten. Denna finns under den svarta kåpan i motorrummet närmast vindrutan. Art# 944 616 101 00

Obs att jag inte vet säkert. Det verkar finnas att annat motstånd också. Detta är inte med på bilden. Dock verkar det inte finnas något motstånd i samband med reglaget.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#11 Post by maverick »

Du menar Säkringsboxen/DME eller den långsmala plastkåpan som sträcker sig mellan Säkringsboxen och batteriet?
MVH//Per

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#12 Post by GLind »

Den långsmala plastkåpan... Du ser filter på sidorna dessa går till fläktarna.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#13 Post by maverick »

GLind wrote:Den långsmala plastkåpan... Du ser filter på sidorna dessa går till fläktarna.
Tack! Ska springa ut & kolla efter!
MVH//Per

dbss
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2006-07-01 23:31:24
Contact:

#14 Post by dbss »

I motståndet som reglerar fläktmotorvarvtalet sitter det en termosäkring som brukar sluta fungera vid 12-15 tusen mil klipp bort skiten och sätt en bit kabel där i stället så slipper du problemet för all framtid, Och jag vet att säkringar finns av en viss anledning men ........

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#15 Post by maverick »

I morse när jag skulle åka till jobbet så funkade alla lägen igen. Hmm. Glapp eller behövdes det lite fukt för att det skulle funka igen? (hade spöregnat mågra timmar innan)
Men ska jag fixa det så blir det på det riktiga sättet, dvs köpa ny "termosäkring" eller vad som är fel.
MVH//Per

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]