Försäkring

924/928/944/968
Carpe Diem
S2-Poster
Bilmodell: 944 S2

Försäkring

#1 Post by Carpe Diem »

Vad kan ni rekommendera för försäkring? Ni som följt min tidigare tråd (944 vs 944 S vs 944 S2) vet att jag är sugen på bil och är i köpartagen.

Då är det hög tid att hitta lämplig (billigaste?) försäkring. Eftersom det hetaste köpobjektet är en -89:a faller nyteckning av bilsport & mc-försäkringen. Vad har ni för erfarenheter/tips? (Jag bor i villa med garage, har många olycksfria mil, ingen under 25 kör bilen...)

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#2 Post by patand »

Porscheklubben har precis tecknat ett nytt avtal med SalusAnsvar (har för mig det var det bolaget de sa) om en försäkring som t.om skall gälla på banträffar och slalom anordnade av PCS.

Det kan vara ett tips att kolla upp iaf, om det är väldigt billigt eller ej vet jag inte. Vi fick lite kort information om detta vid slalomen på Malmby i söndags.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Chevalier
Carrera-Poster
Bilmodell: 968 -92

#3 Post by Chevalier »

Ska du inte rejsa så är det nog IF som är billigast. Om de är bäst vet jag inte, för jag har som tur är inte råkat ut för något.

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#4 Post by Maxx »

IF betalar ut för vagnskada som inträffat på PCS-banmöten, men till en rejält förhöjd självrisk. (Tror det rör sig om 15k eller något åt det hållet.)

Men ring runt! Premierna kan skilja något helt otroligt mellan bolagen.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#5 Post by Pär Hylander »

Chevalier wrote:Ska du inte rejsa så är det nog IF som är billigast. Om de är bäst vet jag inte, för jag har som tur är inte råkat ut för något.
Litet förtydligande, med "rejsa" avser man i normalfallet tävlign eller träning för tävling, med säkerhetsutrustad bil och chaffis, och chaffis med tävlingslicens. I dom lägena gäller aldrig en vagnskadefärsäkring eller så.

Men det du menar är väl typ banträffar/banmöten. Dvs vanliga gatbilar med chaffisar med vanlig körkort och inget tävlignsmoment. Tidigare såg försäkringsbolagen ganska snällt på det och betalade ut ersättning för vagnskada i många fall. På senare år har skärpts betydligt. Bäst är köra som om bilen är oförsäkrad, blir nog lite mer marginal i körningen då.
Pär Hylander

Maxx
Addict

#6 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:
Chevalier wrote:Ska du inte rejsa så är det nog IF som är billigast. Om de är bäst vet jag inte, för jag har som tur är inte råkat ut för något.
Litet förtydligande, med "rejsa" avser man i normalfallet tävlign eller träning för tävling, med säkerhetsutrustad bil och chaffis, och chaffis med tävlingslicens. I dom lägena gäller aldrig en vagnskadefärsäkring eller så.

Men det du menar är väl typ banträffar/banmöten. Dvs vanliga gatbilar med chaffisar med vanlig körkort och inget tävlignsmoment. Tidigare såg försäkringsbolagen ganska snällt på det och betalade ut ersättning för vagnskada i många fall. På senare år har skärpts betydligt. Bäst är köra som om bilen är oförsäkrad, blir nog lite mer marginal i körningen då.
Nu har jag iofs inte kört på bana, varken med PCS eller någon annan, men hur kul skulle det vara att bli känd som nybörjaren som satte sin bil i räcket? Bara det borde vara ett incitament till att ta det lite lugnt i början tycker jag. :roll:

Petrus
Addict
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987

#7 Post by Petrus »

En viktig grej att tänka på är dina andra försäkringar. Jag har försäkrad båda Porschar, båten och min och min dotters livförsäkringar hos IF. Då får man en mängdrabbatt som heter duga. Jag pröjsar ca 750kr/månad/bil och har då en heltäckande försäkring. Detta pris trotts att bilarna står inte i garage samt att jag bor i ett lagom oroligt område i Stockholm.

Fick en av mina gamla bilar rejält vandaliserad och IF var otroligt tillmötesgående och snabb. Kan rekommendera.

// Petrus

Lasse
Turbo-Poster
Årsmodell: 1991

#8 Post by Lasse »

Finns ett norskt bolag som heter Tennant som är helt ok. Har min vinterbil där..
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

sweanders
Turbo-Poster

#9 Post by sweanders »

Det lönar sig att ringa runt till bolagen, man kan spara flera tusen på 1-2 timmar i telefon. När man väl hittat de två billigaste/bästa kan det vara god idé att ringa till det näst billigaste och få dem att matcha det andra priset för att sedan ringa tillbaka till det andra och pressa lite till. När jag nyligen tecknade försäkring på min BMW sjönk månadspremien från 1100 till 800 (ca.) efter en timme i telefon..
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Maxx
Addict

#10 Post by Maxx »

När jag ringde runt efter en försäkringt till 944:an skiljde det 100% mellan dyraste och billigaste bolaget, och då ringde jag bara till de stora välkända. Lustigt nog visade det sig att jag dessutom fick en betydligt lägre premie på 931:an än vad vad jag hade fått tidigare ifrån bolaget som var billigast på 944:an (vilket i detta fall var IF). Så förutom mängdrabatten fick jag alltså en lägre premie än vad jag hade blivit erbjuden tidigare för 931:an. Där sparade jag ett par tusenlappar. Att IF dessutom ersätter skador som uppkommer i samband med PCS-banmöten gjorde det inte till något svårt val.

Inte så konstigt det är svårt att veta vilket bolag som är mest prisvärt ... :roll:

Nu rekommenderar jag inte IF generellt utan bara att det lönar sig att ringa runt.

Carpe Diem
S2-Poster
Bilmodell: 944 S2

#11 Post by Carpe Diem »

Jösses vad olika info man får...

Jag utgår från att prisfrågan hänger mycket på var man har hemförsäkring, andra bilar försäkrade osv (förutom det självklara med ålder, bostadsort mm). Ni som följt min andra tråd "944 vs 944 S vs 944 S2" vet att jag kommit till skott och köpt en S2.

Jag har valt IF som försäkringsbolag, tillsvidare iallafall. Jag hade två bilar försäkrade där sedan tidigare och kanske jag fick en bra (?) premie pga av detta. Däremot fick jag beskedet av dem att vagnskadegarantin inte gäller på bana vilket däremot trafikförsäkringen gör till ordinarie självrisk...

Vill man ha bilen fullt försäkrad på bana (ej tävling, såklart) får man vända sig till Salus Ansvar som Porsche-klubben slutit avtal med. Ordinarie självrisk gäller, men för min del hade premien blivit c:a 50% högre än IF:s.

Det verkar vara på plats att ta reda på vad som verkligen gäller för, i första hand, bankörning hos de olika bolagen. Man verkar få olika svar från samma bolag beroende på vilken person man pratar med. Därför föreslår jag att om ni pratar med något försäkringsbolag, kolla vad som gäller, TA NAMN PÅ DEN NI PRATAR MED, och lägg gärna ut infon på forumet så kan alla dra nytaa av den (dessutom kan vi lära dem vi pratar med reglerna för DERAS försäkringar...).

GLind
Turbo-Poster

#12 Post by GLind »

När jag närvarade på ett banmöte med PCS tidigare i år sades det tydligt från PCS att IF täckte skador (helförsäk) som uppkom i samband med PCS banmöten, dock inga andra banmöten. Självrisken var då förhöjd till 15 000:-

Kör försiktigt annars... Tror nog att det är rätt svårt att totalkvadda bilen om man använder huvudet.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Pär Hylander
Raceputte

#13 Post by Pär Hylander »

Om banåka
GLind wrote:Kör försiktigt annars... Tror nog att det är rätt svårt att totalkvadda bilen om man använder huvudet.
Nää, storkvaddningar kommer ofta efter att chaffisen blivit överraskad av något, inte sällan av ett abrupt bakhjulssläpp pga för mycket gas på "fel" ställe. Många 951:or har ju mycket pulver som gärna kommer lite försenat och abrupt. Jag tror grejen är det att man ser och har respekt för det som så att säga är rakt i körriktningen men kanske inte tänker så mycket på murar och andra hårda grejor vid sidan av banan. Det som med stor risk kan hända vid ett plötsligt bakvagnssläpp t.ex är att med kvickt som attan bär iväg i en annan riktning är det chaffisen tänkt sig.

Sån här verksamet är inte ofarlig, om man inte är beredd på att ens bil kan bli en skrothög i bokstavlig mening och att man kan slå sig så ska man kanske inte prova på det faktiskt.

Min helt oventenskapliga personliga minnesstatisk är att det är ca 0,5-1% risk att man får plåtskador under en banmötesdag. Det är ca 0,03-0,1% risk att man får så stora plåtskador att det knappast är lönt att reparera bilen. Detta är alltså sett över alla banmöteschaffisar och alla olika sorters banmöten jag varit på. Riskerna under träning för tävling och tävling är betydligt högre.
Pär Hylander

GLind
Turbo-Poster

#14 Post by GLind »

Pär Hylander wrote:Min helt oventenskapliga personliga minnesstatisk är att det är ca 0,5-1% risk att man får plåtskador under en banmötesdag. Det är ca 0,03-0,1% risk att man får så stora plåtskador att det knappast är lönt att reparera bilen. Detta är alltså sett över alla banmöteschaffisar och alla olika sorters banmöten jag varit på. Riskerna under träning för tävling och tävling är betydligt högre.
Frågan är vad risken är när du kör till/från banmötet. Vad ligger hur många olyckor sker per färdad mil i sverige? Subjektivt för mig känns rådjur och hundar farligare än banor & räcken.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#15 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Min helt oventenskapliga personliga minnesstatisk är att det är ca 0,5-1% risk att man får plåtskador under en banmötesdag.
Tycker det låter högt räknat... det skulle ju innebära att minst 1 bil på varje PCS banmötesdag fick plåtskador (det är väl runt 200 bilar med varje gång?) i snitt. Så illa kan det väl ändock inte vara?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply