Hur lossa påfyllningspluggen för växellådsoljan?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

Hur lossa påfyllningspluggen för växellådsoljan?

#1 Post by Notch »

Jaha, här hade man inhandlat tre dyra flaskor Redline MTL, fixat en 17 mm insexnyckel och åkt till gör-det-själv-hallen, men jag har forfarande samma gamla olja i växellådan.

Vilket verktyg ska man egentligen använda för att lossa påfyllningspluggen? Jag har en 17 mm insex från Biltema (bilden nedan) men den fungerar inte alls för att lossa pluggen. Med viss tvekan kan jag få dit insexverktyget, men ljuddämparen/värmeskölden gör det hopplöst att använda ett spärrskaft på verktyget. Massor av folk har skrivit om sina växellådsoljebyten, men vilket verktyg använde ni?

Image
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#2 Post by BigR »

men vilket verktyg använde ni?
Den satt hårt. Jag kapade av en insexnyckel och bankade in den i pluggen och drog loss med en blocknyckel.
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

17mm blocknyckel runt insex-bitsen brukar funka. Sedan handsläggan på det om det behövs. Oljespruta/pump är bra att ha också för att få i nått igen, redline's flaskor är odugliga att hälla ur när det är trångt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

OBS! Lossa påfyllningspluggen först, så att du är säker på att få i olja sen!!!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Som ett led i utvecklingen så vill jag byta mina nuvarande pluggar då en är smått runddrager (blir kul att få loss) och jag inte vill att den andra skall sympatistrejka så undrar jag om det till våra bilar finns andra dokumenterade alternativ? Likt denna lösning:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

Jag köpte nya pluggar från Porsche Center (när det fanns i Norrköping) och de vanliga pluggarna med invändig 17mm insex-fattning hade då utgått.

Ersättare är samma vx-lådspluggar som Audi har, i nåt plastliknande material med en invändig XZN "tamperproof"-fattning. Det är möjligt att de är bättre än 17mm insex men att hitta det specialverktyget var svårt och dyrt. Mekonomen fick specialbeställa en hylsa åt mig, och ville ha runt 270 spänn för den. O-kul.

Mina 2 cent i frågan. :)

Mvh
Mangan

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Ringde till PC Göteborg som sade mig att det var den vanliga med 17 mm insex som var den aktuella... Märkligt. Det kan ju visserligen skilja mellan 924 och nyare 944...
Jaja, beställde två sådana iaf för summan 45 kr/st så jag kan nog kosta på mig nya nästa gång det är dags för oljebyte...
Får se om jag orkar ringa och höra om det verkligen är insex modellen eller om jag väntar tills jag hämtar dom om 2 veckor.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#8 Post by FSN »

Karl Birgander wrote:Som ett led i utvecklingen så vill jag byta mina nuvarande pluggar då en är smått runddrager (blir kul att få loss) och jag inte vill att den andra skall sympatistrejka så undrar jag om det till våra bilar finns andra dokumenterade alternativ? Likt denna lösning:

Originalpluggen är en konisk M24x1,5 så en cylindrisk M24x1,5 plugg med tätning borde göra jobbet. Dom koniska skruvarna brukar sitta riktigt bra, kan vara en bra idé att spänna dom lite först så släpper dom lättare.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pake
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-06-13 19:34:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norberg
Contact:

Verktyg för oljepluggar växellåda

#9 Post by Pake »

Jag kapade ca 20 mm av kortändan på en vanlig 17 mm L-formad insex nyckel (kapningen kanske inte ens behövs, men jag tyckte det var så trångt) och använde ett 50 cm rör som förlängningsskaft. Mina pluggar satt extremt hårt första gången men gick att få loss med "verktyget", smorde gängan med lite alu-fett för att slippa ta i så mycket i fortsättningen.
Porsche 928 GT

User avatar
Pake
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-06-13 19:34:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norberg
Contact:

Verktyg för oljepluggar växellåda

#10 Post by Pake »

Jag kapade ca 20 mm av kortändan på en vanlig 17 mm L-formad insex nyckel (kapningen kanske inte ens behövs, men jag tyckte det var så trångt) och använde ett 50 cm rör som förlängningsskaft. Mina pluggar satt extremt hårt första gången men gick att få loss med "verktyget", smorde gängan med lite alu-fett för att slippa ta i så mycket i fortsättningen.
Porsche 928 GT

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#11 Post by Notch »

944_Driver wrote:17mm blocknyckel runt insex-bitsen brukar funka. Sedan handsläggan på det om det behövs.
Jo, det skulle kunna fungera, eftersom den sexkantiga delen är rätt lång.

En annan variant som jag funderat på är att helt enkelt kapa av en lämplig bit av sexkanten från verktyget och sedan stoppa in den i en vanlig 17 mm hylsa. Jag får mäta och se om det får plats.
Pake wrote:Jag kapade ca 20 mm av kortändan på en vanlig 17 mm L-formad insex nyckel (kapningen kanske inte ens behövs, men jag tyckte det var så trångt) och använde ett 50 cm rör som förlängningsskaft.
Den här varianten borde också fungera, men var hittade du en 17 mm L-formad insexnyckel i en prisklass som gjorde den "kapbar"? :D

Kvalitetsleverantören, dvs. Biltema, har också en sats med oljepluggsnycklar som verkar vara kortare än deras 17 mm insexnyckel för spärrskaft:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82378
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by A944T »

Jag har en betydligt kortare hylsa än den du visar på bilden.
Köpte den på Bauhaus här i Barkarby. Kom åt perfekt med spärrskaftet.
Bauhaus har du ju i Uppsala med. Kolla där.
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Är det något fel på min bil, eller har jag tappat något.. men för mig var det inte trångt alls!?! (har inte den undre bakspoilern.. ifall det är den som är ivägen?)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Det kan vara trångt kring ljuddämparen och värmeskyddet runt den. Har man en mindre dämpare och kanske inget värmeskydd blir det nog rätt lätt att komma åt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#15 Post by Jon80 »

Aha.. näe.. min ärtbössa var iallafall inte ivägen ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]