Jaha, här hade man inhandlat tre dyra flaskor Redline MTL, fixat en 17 mm insexnyckel och åkt till gör-det-själv-hallen, men jag har forfarande samma gamla olja i växellådan.
Vilket verktyg ska man egentligen använda för att lossa påfyllningspluggen? Jag har en 17 mm insex från Biltema (bilden nedan) men den fungerar inte alls för att lossa pluggen. Med viss tvekan kan jag få dit insexverktyget, men ljuddämparen/värmeskölden gör det hopplöst att använda ett spärrskaft på verktyget. Massor av folk har skrivit om sina växellådsoljebyten, men vilket verktyg använde ni?
17mm blocknyckel runt insex-bitsen brukar funka. Sedan handsläggan på det om det behövs. Oljespruta/pump är bra att ha också för att få i nått igen, redline's flaskor är odugliga att hälla ur när det är trångt.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
OBS! Lossa påfyllningspluggen först, så att du är säker på att få i olja sen!!!
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Som ett led i utvecklingen så vill jag byta mina nuvarande pluggar då en är smått runddrager (blir kul att få loss) och jag inte vill att den andra skall sympatistrejka så undrar jag om det till våra bilar finns andra dokumenterade alternativ? Likt denna lösning:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Jag köpte nya pluggar från Porsche Center (när det fanns i Norrköping) och de vanliga pluggarna med invändig 17mm insex-fattning hade då utgått.
Ersättare är samma vx-lådspluggar som Audi har, i nåt plastliknande material med en invändig XZN "tamperproof"-fattning. Det är möjligt att de är bättre än 17mm insex men att hitta det specialverktyget var svårt och dyrt. Mekonomen fick specialbeställa en hylsa åt mig, och ville ha runt 270 spänn för den. O-kul.
Ringde till PC Göteborg som sade mig att det var den vanliga med 17 mm insex som var den aktuella... Märkligt. Det kan ju visserligen skilja mellan 924 och nyare 944...
Jaja, beställde två sådana iaf för summan 45 kr/st så jag kan nog kosta på mig nya nästa gång det är dags för oljebyte...
Får se om jag orkar ringa och höra om det verkligen är insex modellen eller om jag väntar tills jag hämtar dom om 2 veckor.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Karl Birgander wrote:Som ett led i utvecklingen så vill jag byta mina nuvarande pluggar då en är smått runddrager (blir kul att få loss) och jag inte vill att den andra skall sympatistrejka så undrar jag om det till våra bilar finns andra dokumenterade alternativ? Likt denna lösning:
Originalpluggen är en konisk M24x1,5 så en cylindrisk M24x1,5 plugg med tätning borde göra jobbet. Dom koniska skruvarna brukar sitta riktigt bra, kan vara en bra idé att spänna dom lite först så släpper dom lättare.
Jag kapade ca 20 mm av kortändan på en vanlig 17 mm L-formad insex nyckel (kapningen kanske inte ens behövs, men jag tyckte det var så trångt) och använde ett 50 cm rör som förlängningsskaft. Mina pluggar satt extremt hårt första gången men gick att få loss med "verktyget", smorde gängan med lite alu-fett för att slippa ta i så mycket i fortsättningen.
Jag kapade ca 20 mm av kortändan på en vanlig 17 mm L-formad insex nyckel (kapningen kanske inte ens behövs, men jag tyckte det var så trångt) och använde ett 50 cm rör som förlängningsskaft. Mina pluggar satt extremt hårt första gången men gick att få loss med "verktyget", smorde gängan med lite alu-fett för att slippa ta i så mycket i fortsättningen.
944_Driver wrote:17mm blocknyckel runt insex-bitsen brukar funka. Sedan handsläggan på det om det behövs.
Jo, det skulle kunna fungera, eftersom den sexkantiga delen är rätt lång.
En annan variant som jag funderat på är att helt enkelt kapa av en lämplig bit av sexkanten från verktyget och sedan stoppa in den i en vanlig 17 mm hylsa. Jag får mäta och se om det får plats.
Pake wrote:Jag kapade ca 20 mm av kortändan på en vanlig 17 mm L-formad insex nyckel (kapningen kanske inte ens behövs, men jag tyckte det var så trångt) och använde ett 50 cm rör som förlängningsskaft.
Den här varianten borde också fungera, men var hittade du en 17 mm L-formad insexnyckel i en prisklass som gjorde den "kapbar"?
Jag har en betydligt kortare hylsa än den du visar på bilden.
Köpte den på Bauhaus här i Barkarby. Kom åt perfekt med spärrskaftet.
Bauhaus har du ju i Uppsala med. Kolla där.
Är det något fel på min bil, eller har jag tappat något.. men för mig var det inte trångt alls!?! (har inte den undre bakspoilern.. ifall det är den som är ivägen?)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Det kan vara trångt kring ljuddämparen och värmeskyddet runt den. Har man en mindre dämpare och kanske inget värmeskydd blir det nog rätt lätt att komma åt.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Aha.. näe.. min ärtbössa var iallafall inte ivägen
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]