Bromsproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
headline
Addict

#31 Post by headline »

Missade lite... trodde det menades huvudcylindern... Jag luftade med startmotorn på plats, inga större problem. Startmotorn är iofs inte svår att ta bort men inte så nödvändigt tycker jag. Alla har slavcylinder till kopplingen om den är hydralisk.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Daniel E
Carrera-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#32 Post by Daniel E »

Jag luftade inte kopplingen fast mina ok varit bortmonterade hela vintern. Har inte varit några problem att koppla över huvud taget.
Som jag förstår så finns ju vätska kvar i slangen till kopplingen, eftersom den inte är rörd. När sen vätskan fylls på igen så kommer den ju upp i samma höjd som den brukar vara, dvs över slangen. Inget konstigt alls egentligen.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

BigR
S-Poster

#33 Post by BigR »

Jag luftade senast kopplingen utan att ta bort startmotorn. Kröp in under bilen som jag bara hade hissat bak (klaustrofobiskt), glömde att lägga av minuspolen på batteriet och kotrslöt genast polerna med verktyget... Resultat: gnistregn mitt i ansiktet, slog i panik pannan i bilen och skrek av smärta (och ilska). kröp darrig ut under bilen med blodig panna och JÄTTEBULA, stjärnor och småfåglar kvittrande runt huvudet. Samtidigt rullar min nya granne in i garaget och presenterar sig....pinsamt.
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

GLind
Turbo-Poster

#34 Post by GLind »

BigR wrote:Jag luftade senast kopplingen utan att ta bort startmotorn. Kröp in under bilen som jag bara hade hissat bak (klaustrofobiskt), glömde att lägga av minuspolen på batteriet och kotrslöt genast polerna med verktyget... Resultat: gnistregn mitt i ansiktet, slog i panik pannan i bilen och skrek av smärta (och ilska). kröp darrig ut under bilen med blodig panna och JÄTTEBULA, stjärnor och småfåglar kvittrande runt huvudet. Samtidigt rullar min nya granne in i garaget och presenterar sig....pinsamt.
:lorh: Bland det roligaste jag läst. Vem har inte slagit sig i garaget? Ömma tummar, jack i pannan, ont i leder och olja i ögat.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Mats99
NA-Poster

#35 Post by Mats99 »

Klart man har slagit sig... Ett antal ggr dessutom!

Har precis bytt bromsolja, samt satt dit stålomspunna slangar.
Tycker att pedalen känns svampig fortfartande.
Första bromstrycket är ett låååångt tryck och pedalen åker ned en bra bit.
Trycker jag dit foten igen så är pedalen kanon. Stum och bromsarna biter ordentligt.
Har luftat alla ok och det är bara ny bromsolja som sprutar ut. (blå)
Har dock inte gjort nmgt med kopplingen men den kopplar kanon och alla växlar bara smeks i. Då kan det väl inte ha ngt med svag/svampig pedal att göra??

/mats

Drar ned till Ringen i övermorgon och vill gärna ha bra bromsar...
Winning May Have Pain
But Losing Has No Pleasure
95 Aero - 05 - Såld
S60 T5 - 01 - Såld
318i Touring - 03 - Såld
M3 -03 - Såld
993 C2 -97 - Såld
MINI Cooper -04 - Såld
V70 -00 - Såld
A4 1.8TQ -04 - Såld

Ronnie99t
NA-Poster

#36 Post by Ronnie99t »

Då jag har liknande problem som Mats99, lyfter jag en fruktat gammal tråd ihopp om att någon kan hjälpa mig. Vill ju ha ut bilen nu!! :)

Har alltså problem med att få ut all luft i systemet. Bytte huvudbromscylindern och luftade med den hederliga "pumpa tryck och öppna nippel-metoden". Funkade hjälpligt, men de två första trycken på pedalen är väldigt svampiga. Pumpar man tryck och håller pedalen där så sjunker den inte. Har även testat att trycksätta behållaren och luftat utan framgång.

Någon som har nått tips hur man ska få det bra?

EDIT: Bilen är en 944 '83 med iövrigt fräscha bromsdetaljer.

/Mvh Ronnie

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#37 Post by patand »

Har du gjort luftningen i rätt ordning? Dvs börjat med höger bakhjul, sen väster bakhjul, höger framhjul och sist vänster framhjul? Har märkt att det är ganska viktigt att ta det i "längts från behållaren" ordning för att få det bra luftat.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Anders Z
S-Poster
Bilmodell: Sportbilslös f.n.
Årsmodell: Vet ej

Re: Bromsproblem

#38 Post by Anders Z »

Gammal tråd men ämnet dör aldrig!
Pedalkänslan blev svampigare efter bromsoljebyte och luftning efter konstens alla regler, med Luftman. Nu såg jag att det läcker litegrann i slangen från behållaren ned till kopplingen, kan det vara orsaken? När jag byter den (eller kanske kapar den nedanför läckaget, den räcker nog ändå), antar jag att jag då måste tömma behållaren och sedan lufta hela bromssystemet igen? Och hur blir det med kopplingen, kan det komma in luft i den kretsen?

Hoppas någon kan hjälpa med svar.

Mvh
Anders Z
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

maverick
Addict
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988

#39 Post by maverick »

Anders Z wrote:Gammal tråd men ämnet dör aldrig!
Pedalkänslan blev svampigare efter bromsoljebyte och luftning efter konstens alla regler, med Luftman. Nu såg jag att det läcker litegrann i slangen från behållaren ned till kopplingen, kan det vara orsaken? När jag byter den (eller kanske kapar den nedanför läckaget, den räcker nog ändå), antar jag att jag då måste tömma behållaren och sedan lufta hela bromssystemet igen? Och hur blir det med kopplingen, kan det komma in luft i den kretsen?

Hoppas någon kan hjälpa med svar.

Mvh
Anders Z
Jag kapade precis slangen som går till kopplingen utan att tömma burken.
Ett sätt är att klämma ur lite vätska så vätskan ligger under slangen eller så är du helt enkelt bara snabb med att stoppa in en papperstuss i hålet.

Lufta kopplingen behöver du nog göra oavsett.
Glöm inte att palla upp bilen på höger sida (vänster är lättare, men då kommer den suga luft) om du kör med domkraft.
MVH//Per

Anders Z
S-Poster

#40 Post by Anders Z »

Hej Per,
Tack för svar. Jag håller på och fixar med bromsvätskebehållaren m.m. och hoppas jag hinner klart innan helgen, mitt första race med PCSR!
Ser att du bor i Norrtälje-trakten, det gör ju jag också. Var bor du?

Mvh
Anders Z
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

maverick
Addict

#41 Post by maverick »

Anders Z wrote:Hej Per,
Tack för svar. Jag håller på och fixar med bromsvätskebehållaren m.m. och hoppas jag hinner klart innan helgen, mitt första race med PCSR!

Mvh
Anders Z
Hoppas du får det att fungera!

Jag bor 15 min utanför, i Riala/Sättra (inte sthlms Sättra förstås :wink: )
Själv?
MVH//Per

Anders Z
S-Poster

#42 Post by Anders Z »

maverick wrote:
Anders Z wrote:Hej Per,

Mvh
Anders Z
Hoppas du får det att fungera!

Själv?
Då är vi ju nästan grannar, jag bor i Bergshamra. Vore kul att ses!
/Anders
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

maverick
Addict

#43 Post by maverick »

Anders Z wrote:
maverick wrote: Hoppas du får det att fungera!

Själv?
Då är vi ju nästan grannar, jag bor i Bergshamra. Vore kul att ses!
/Anders
Är du nyinflyttad? Har nämligen jobbat som lantbrevbärare för några år sedan i Bergshamra. Ja, en fika eller två skulle vara trevligt, speciellt med våra 944:or.
MVH//Per

Anders Z
S-Poster

#44 Post by Anders Z »

Näe, inte direkt nyinflyttad, vi har bott här på Norrgården sedan 1996! Fortsätter via PM.
/Anders Z
Mvh
Anders Zimdahl
Sportbilslös f.n.

Post Reply