Bromsproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by headline »

Hur menar du att du tömde systemet flera gånger??

Blev det bättre än tidigare?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#17 Post by Daniel E »

Så skulle man kunna säga. Vet inte om det är bra eller inte. Men när jag ändå hade tryck på så såg jag till att blåsa ur ordenteligt. Sen började jag liksom om från början. Men som jag sa. Jag är inte nöjd med pedalkänslan, även om det tar bra.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#18 Post by Mårten »

Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by headline »

Jag vet inte vad jag gjorde men jag fick ett stegsvar i pedalen (ett hack typ) och sen blev den kanon!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

headline wrote:Jag vet inte vad jag gjorde men jag fick ett stegsvar i pedalen (ett hack typ) och sen blev den kanon!

/Gustav
Kan det ha varit något skräp/avlagringar i huvudbromscylindern kanske som till slut flyttade på sig?! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#21 Post by Isse »

Skumt? Och ni luftar i samma ordningsföljd som det står rekomenderat i Haynes?

1: Vänster bak
2: Höger bak
3: Vänster fram
4: Höger fram

Jag tror nämligen att det har betydelse. Jag vill minnas att jag inte fick något bra resultat i sommras när jag höll på. Tänkta bara att det spelar väl ingen roll vilket hjul jag börjar med?!. Men när jag gjorde som bekrivet funkade det ypperligt. Håll kollen på nivån bara, så ni inte åker på att lufta kopplingen.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#22 Post by Pär Hylander »

headline wrote:Jag vet inte vad jag gjorde men jag fick ett stegsvar i pedalen (ett hack typ) och sen blev den kanon!

/Gustav
E det till att jobba med trimmning av regulatorer på jobbet månne.... :lol:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#23 Post by 944_968CS »

Isse wrote:Skumt? Och ni luftar i samma ordningsföljd som det står rekomenderat i Haynes?

1: Vänster bak
2: Höger bak
3: Vänster fram
4: Höger fram

Jag tror nämligen att det har betydelse. Jag vill minnas att jag inte fick något bra resultat i sommras när jag höll på. Tänkta bara att det spelar väl ingen roll vilket hjul jag börjar med?!. Men när jag gjorde som bekrivet funkade det ypperligt. Håll kollen på nivån bara, så ni inte åker på att lufta kopplingen.
Vänta nu. Jag har fått lära mig att börja med det ok som sitter längst bort alltså
1 höger bak
2 vänster bak
3 höger fram
4 och sist vänster fram

Lycka till /Bosse P

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#24 Post by Daniel E »

Kan det ha att göra med att Haynes ofta görs av engelsmän, och därför har referensobjektet varit högerstyrt? I så fall skulle det stämma. Sista inlägget från 944_968CS borde därför stämma .
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#25 Post by headline »

Pär Hylander wrote:
headline wrote:Jag vet inte vad jag gjorde men jag fick ett stegsvar i pedalen (ett hack typ) och sen blev den kanon!

/Gustav
E det till att jobba med trimmning av regulatorer på jobbet månne.... :lol:
Haha, nä håller inte på med sånt. Tyckte det var ett bra förtydligande bara! :D Sysslar hellre med annat rattvridande! :lol: Håller mest på med pappersarbete på jobbet...
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#26 Post by GLind »

Ang ordning på luftning. Detta hittade jag ur Clarks garage manualen:
For cars equipped with hydraulic clutches, the clutch should be bled at the slave cylinder as well.
Då som sista steg efter oken. Någon som gör detta?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#27 Post by headline »

Hur gör man det?
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#28 Post by Jon80 »

headline wrote:Hur gör man det?
Kollade i min Haynes, och där står det att man ska ta bort startmotorn för att komma åt(?)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#29 Post by GLind »

Först tar man som sagt bort startmotorn.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-02.htm

Sedan luftar man slavcylindern (Har alla bilar denna?)
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm

:?: Någon som vet vad som händer om man inte luftar? Riskerar man att inte trycka isär kopplingen helt då eller :?:
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

GLind wrote:Först tar man som sagt bort startmotorn.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-02.htm

Sedan luftar man slavcylindern (Har alla bilar denna?)
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm

:?: Någon som vet vad som händer om man inte luftar? Riskerar man att inte trycka isär kopplingen helt då eller :?:
Jag har precis (för någon vecka sedan) gjort detta så här kommer lite kommentarer:

Ja ta bort startmotorn underlättar betydligt... :) (jag lät min sitta kvar i kablarna och bara lossade den från motorn).

Lufta cylindern gick väldigt smidigt bara man ser till att ha fullt med bromsvätska i behållaren och att nivån inte sjunker under slangen till kopplingen (se upp här för den slangen sitter högt upp på behållaren!). Jag använde mig av en bromsluftningsslang med backventil köpt på biltema, funkade kanon!

Om du inte luftar (och det är så att det behövs) så riskerar du precis det du skriver dvs att kopplingen inte kopplar ur ordentligt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users