Bromsproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Bromsproblem

#1 Post by headline »

Var och provkörde en 944s idag med en kollega! Fint drag i motorn men den stora upptäckten var att min bromspedal är mycket slappare trots renoverade ok, nya stålomspunna slangar och ny vätska.

Jag har alltså något som strular med bromsarna. Den är inte alls stum så som den ska vara, det vet jag nu. Dessutom låser den upp på bakhjulen först vilket är lite väl spännande... :shock:

Jag har luftat flera gånger och senast trycksatte jag behållaren och luftade samtliga ok och började med hö bak, vä bak ,hö fram och sist vä fram. Kom stråle ur samtliga ok och jag såg inte en bubbla.

Vad är det för fel, huvudbromscylindern? Tycker luftningen är tillräcklig men det kanske behövs spolas rejält? Nån som har haft hela systemet tömt och vet hur man gör?

Som grädde på moset så börjar det låta från vä fram (tror jag) efter upprepade bromsningar. Det varierar om man svänger hö vä och försvinner om man lägger foten på pedalen.

Dessutom upplever jag en hack i känslan i pedalen och det ringer en klocka att Pär H haft problem med att oken skakar loss? Det lustiga är att allt verkar tajt när jag rycker och sliter i grejerna...

Snabba tips helst... hjälp!!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#2 Post by Daniel E »

Jag hänger på din tråd. Har samma probs. Också bytt skangar, gått igenom oken, m.m. Slapp känsla i pedalen fast jag luftat som en tok, har till och med använt mig av vakumsug vid lyftnipplarna för att få ut luften. Men det har inte hjälpt. Kan det ha med att klossarna inte kommer tillbaka på exakt samma ställe? Vill också ha svar.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

På förra långloppsbilen en volvo s40 så hade vi problem med ett hjullager, det visade sig så att man fick dubbeltrampa för att få bra bromsverkan (spännande under rejset...) och orsaken var att lagret var dåligt så att skivan vibrerade och tryckte ut bromsklossarna för mycket helt enkelt.

Kan det vara något liknande på era bilar? Skev skiva eller dåligt framhjulslager?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#4 Post by Daniel E »

Inte på min bil i alla fall. Jag har ännu inte kört den, bara luftat i garaget. Fler tips mottages tacksamt.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Läckande huvudbromscylinder? Dvs dåliga packningar så att vätskan läcker imellan kamrarna?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by headline »

Jag ska dubbelkolla lagrena. Det läcker inte ut någon vätska i allafall men visst kan det vara något internt kajko. Ska lufta mer och kolla om det händer nåt.

Daniel>> Kan du pumpa pedalen hård? Tappar den tryck om du pumpar upp den pch håller pedalen, sjunker den alltså?

Om pedalen inte håller trycket så är det huvudbromscylindern, annars luft säger jag. Kan iofs ha missat nåt... Vet inte hur det är på min kärra än, ska kolla idag!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

anders-f
Turbo-Poster
Posts: 729
Joined: 2004-04-05 17:51:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by anders-f »

Gustav!
Om jag inte är helt fel ute innehåller huvudcylindern två kolvar, en för resp krets. Om packningarna är dåliga på ena kolven ( t ex till främre kretsen ) kanske symptomen blir som du beskriver .konstig känsla i pedalen och att bakbromsarna tar först....
Bara en tanke....
Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#8 Post by BigR »

Jag hade också svampig känsla på mina bromsar. Jag spolade ur hela bromssystemet med ny bromsvätska och bromsluftningsverktyg (159:- mekonomen). Bromsvätskan var mörk och grumlig, ålder okänd. Jag var inte nöjd. Upptäckte att det sprutade upp bromsvätska i bromsvätskebehållaren när jag trampade på bromspedalen. Bytte tillslut huvudbromscylindern. Kändes som att bromsarna blev snäppet bättre/stummare. Besiktade igår och besiktningsmannen sa imponerat "Bromsarna tar superjämnt".
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#9 Post by Daniel E »

headline wrote:Daniel>> Kan du pumpa pedalen hård? Tappar den tryck om du pumpar upp den pch håller pedalen, sjunker den alltså?
Mvh Gustav
Nej, pedalen sjunker inte när jag har den under konstant tryck.
Men vid en provtur idag märkte jag att den låser upp bak först. Läskigt när man bromsar inför en kurva på ett krön. Få se vad SBP säger i övermorgon.
Antar att nästa sak att se över är huvudbromscylindern.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Sitter det ingen bromsreduceringsventil någonstans för bakhjulen? Det är inte den som strula ordentligt då?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#11 Post by Daniel E »

Nej, det sitter ingen reducerventil på bilen. Det är olika storlek på cylindrarna och kolvarna som gör att man får olika mycket kraft fram och bak.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Cédric »

Mina bromsar är också ganska svampiga, trots stålomspunna slangar, renoverade ok samt bytta packningar i huvudbromscylindern. Verkar som det inte går att få det bättre.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

Lyfter denna tråd lite, då jag fått på bromsok på bilen (lånade)
Bilen låser upp bak. Behållaren med bromsvätska var helt tom när jag skruvade på oken. Pumpade med bromspedalen tills ingen luft kom vid något av oken.

Kan det vara så att jag fortfarande har luft någonstans 'mitt i' systemet?

Gjorde bara en 10-minuters test igår på våt asfalt, så ännu är kanske läget lite osäkert, men finns det något mer att kolla?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#14 Post by Daniel E »

Var och besiktigade idag och var lite skraj att inte passera p.g.a. mina bromsproblem, se ovan. Men det gick überbra :D
I sista desperation så tömde jag hela systemet i går kväll och luftade igenom ordentligt, flera gånger. Använde mig av tryckvarianten som tar luft från ett hjul. Öppnade båda nipplarna på samma axel och kopplade sen på luften. På så vis luftades en "slinga" åt gången.
Jag är visserligen inte nöjd med pedalkänslan då den är alldeles för difus för min smak, men bromsar gör det. Och hos SBP fick jag värderna 2,3 & 2,1 fram och 1,4 på båda bak, vilket inte är helt fy skam. Tar som det skall med andra ord.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#15 Post by BigR »

Grattis! Visst är det en fröjd att lufta bromsar när man har ett bromsluftningsverktyg?
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]