944 -90 Bruksbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

944 -90 Bruksbilen

#1 Post by mats ivarson »

Hej alla Porsche-ägare

Köpte kompisens projekt som han knappt kört med själv efter att han byggt ihop den. Bilen är från början en Porsche 944 turbo S - 90 som fått en hel del godis.

Väghållning

Bilstein coilover fram och stötdämpare med hjälpfjädrar bak (från Forza)
Grövre ställbara krängningshämmare fram och bak
Porsche Cup-1 17"
Michelin Pilot Sport

Motor

2.5liters 8V
Nya kolvringar
Nya ventilstyrningar
Grova turbostakarna
Portad topp
Vassare kamaxel från dBilas
3" rostfritt system med racekatt
1000cc MSD spridare
Haltech E6K sekventiell insprutning mappat av mig
Nya tryckrör samt inloppsrör med öppet filter framför vänster framhjul
Laddtryck 1.6 bar (håller än)
Massa bilsport ++ hästar

Exteriör

968 backspeglar och handtag
Snygg svart vinge (ingen äcklig gummiläpp)

Image

Image

Mvh Mats
Last edited by mats ivarson on 2006-05-12 16:20:40, edited 1 time in total.
www.boost242.se

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#2 Post by emm »

Välkommen!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by sweanders »

1,6 bar med K26/8?
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Trevligt åk!
(även om minnena från torslanda gamla flygfält med en rostig 242 med takräcke som körde från allt rakt fram är nog så kul! :D :D )

En liten grej som våra adminstratörer vill: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6694
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

kul :)

Välkommen hit mats, det är lika bra du säljer 242:an för nu har du fastnat i porsche träsket ;)

Den måste jag se live nån gång.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#6 Post by GLind »

Har du några bilder på motorrummet du kan lägga upp?

Riktigt snygg bil.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by mats ivarson »

sweanders wrote:1,6 bar med K26/8?
Jag vet inte exakt specifikation men det är en specialare från Christer Johansson på NLR Sverige som "äger" specen mer än att det i grunden är ett K26/K27. Aggregatet byggs av Svensk Turboservice. Skall klara av 40-50hk mer än vanliga kombinationen av K26/K27. Bromsar 460hk på drivhjulet på motorcykelturbos med samma setup av aggregat. Bör klara liknande siffror i motorn på bilmotorer som inte brukar vara lika effektiva som motorcykelmotorer.

Alla tror man är dum i huvudet som laddar på såpass i en 944 för alla har gått på myten att man inte kan ladda mer än 1.3 i en 944:a. Vi får väl se hur det går i längden. Har gått en bra stund på fullast sammanlagt.

Topplockspackningen är av standardtyp dock 1.4mm tjock (toppen planad). Ingen o-ringning eller annat.

Har legat långa perioder i sträck på fullast vid fullfartskörning, tex mot en M3 E46. Började accelerera i ca 140km/h och fick släppa av två gånger då det var andra bilar i min fil. Till slut fick han se sig omkörd i högerfilen när han hade 280kmh på mätaren (jag hade 300kmh). Fortare går det om man vill men jag vill inte fresta lyckan för mycket.. Har legat 290km/h + ett antal gånger.

Mvh Mats
Last edited by mats ivarson on 2006-05-12 16:39:19, edited 2 times in total.
www.boost242.se

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by mats ivarson »

Karl Birgander wrote:Trevligt åk!
(även om minnena från torslanda gamla flygfält med en rostig 242 med takräcke som körde från allt rakt fram är nog så kul! :D :D )

En liten grej som våra adminstratörer vill: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6694
Tack för tipset, borde läst innan.

Ligger lite filmer från den tiden på min hemsida.

Mvh Mats
www.boost242.se

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by mats ivarson »

Ägandet har hittills inte varit helt problemfritt. Skall se om jag kan lista dem:

1 Dumpventilen ville inte fungera riktigt, kvittrade oroväckande vid släpp. HKS SSQV är modellen av dump. Byggde om och monterade en Tial med samma resultat. Visade sig att det var skit i slangen till dumpen (hade loss slangen och det sög i den när motorn var igång men antagligen var arean kraftigt begränsad inuti). Byggde tillbaks till SSQV:n när jag lokaliserat felet.

2 Skjutit loss diverse vacuumslangar.

3 Klimatanläggnigen var trasig på standardsättet, dvs trasigt clips vid förarens högra knä.

4 AC:n har tappat tryck och skall konverteras. Väntar på torkfilter från Porsche. Bruksbilen måste ha AC.

5 Höger bakfälg började tappa tryck efter några dagars körande (hårt körande), visade sig vara en spricka i fälgkanten på insidan. Kommer sig troligen av en dålig "däckman-lik" renovering av fälgen där man bankat ut fälgen inifrån och sen svarvat ny löpbana. Bytt denna fälg.

6 Andra bakfälgen har däcket kanat ut på insidan och inte centrerat med konsekvensen att det vibrerat något ohejdat. Samma typ av fulrenovering av fälgen. Har lämnat in önskemål om ytterligare en ny fälg.

7 Halvljusen stod ner i backen, krävde justering av länkaget

8 Ena halvljuset var dött, kablarna har vikits av.

9 Dödat en uppsättning tändstift när det var extra varmt ute. Samma sak skedde förra året (BPR7E). Beställt race 8:or som det skall testas med.

10 Kopplat laddtrycksmätarens belysningsjord till annat ställe än till dörrkontaktens kabel som det var kopplat av förra ägaren, nu fungerar belysningen även när dörren är stängd Haha! Varje gång jag skulle felsöka fungerade lampan, nu vet jag varför.

11 Bytt dörrkontakten på högerdörren

Detta har hunnits med sedan 2:a maj då jag hämtade bilen :)

Mvh Mats
www.boost242.se

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#10 Post by DLS »

Det där var väl inte så farliga fel ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Re: 944 -90 Bruksbilen

#11 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-08-07 18:14:29, edited 2 times in total.

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Tord »

..
Last edited by Tord on 2006-08-07 18:14:47, edited 1 time in total.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Dea »

Onekligen en trevlig "bruksbil".... :D

Är det detta Forza-kitet du kör: http://www.forzasuspension.se/sidor/special/mitt2.html ?

Vilka är dom "grova" turbostakarna ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

mats ivarson
S-Poster
Posts: 62
Joined: 2005-05-19 12:29:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by mats ivarson »

Dea wrote:Onekligen en trevlig "bruksbil".... :D

Är det detta Forza-kitet du kör: http://www.forzasuspension.se/sidor/special/mitt2.html ?

Vilka är dom "grova" turbostakarna ?

/Dea
Hej

Ja, jag tror att det är det kittet. Får höra med förra ägaren.

Tror någon sa något i stil med "86-ans turbostakar" om de som numera sitter i. Kan det stämma?

Mats
www.boost242.se

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by Dea »

Hej

Noll koll när det gäller vevstakarna, har inte hört att dom skulle vara en svag punkt men så kanske det är ??

Trevligt kit, jag bytte till det fram häromdan (hade det redan bak) och det verkar lovande.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users