944 Turbo -90 | GTS-look....

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by headline »

Ser mycket fint ut!

Grattis!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by Dea »

Så var dom nya fjäderbenen och krängarna på plats (några bussningar och bromsslangar byttes också), hann bara ta en kort runda men det blev stor skillnad :D

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#18 Post by Rikard »

Kanon! Då kan du ju prova hur bilen blev genom att köra slalom på lördag!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by Dea »

Kanske..... om vädret blir bra är det inte omöjligt. Hur långt är det från Göteborg till flygfältet ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#20 Post by Rikard »

Det skall bli bra väder. Avståndet är cirka 14 mil.

Klart du skall komma, blir lite extra körning så att "rosten" försvinner.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#21 Post by Dea »

Blir vädret bra dyker jag upp och kör fram till ca 14.00.

Behövdes det föranmälan ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#22 Post by Rikard »

Det behövs ingen föranmälan.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#23 Post by Dea »

En liten rättelse om fjäderbenen fram, huvudfjädrarna är 70 N/mm och inte 80 N/mm.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#24 Post by Dea »

Två banmöten och en slalomkörning är avklarade.
Först var det Knutstorp i regn och med mina gamla och torra gatdäck var ingen höjdare, hade inget grepp alls... dags för nya gatdäck, sen var det Kinnekulle i solsken :D och det gick betydligt bättre. Slalomen funkade också bra, har inte kört innan men tyckte det var grymt roligt, ska försöka köra resten av slalomeventen i år.

Nya chassiet funkar riktigt bra och det kommer att gå att åka riktigt fort med det när chauffören klarar av det...... nästa banmöte blir det iallafall R1 istället, får se om man får agera rundningsmärke...

Nya racigare beläggen är inte på än, ska köra slut dom som sitter på och passa på att byta skivor samtidigt (fram iallafall).

Funderar på vad som ska göras i vinter, hittills är det bara halvbur och nya hårdare bussningar på schemat, men det kanske kan räcka...

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#25 Post by Dea »

Det har gått trögt i vinter.... men lite har iallafall hänt.
Hade också ett gruppköp på halvbur/båge pågång men Heigo var lite struliga så det blev inget

Var och köpte lite plåt och rör och av det blev det:

Fjäderbensstag

Brandsläckarfäste
(Hmmm, hade visst ingen bild på detta men det kommer...)

Fäste för lårremmar till 6-pkt bälte


Nya fjädrar ska på plats också, blir lite hårdare bak också för att matcha

Vi får väl se hur det går med halvburen, nånting skulle jag vilja ha i innan första körningen.

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#26 Post by Dea »

La till bilder på släckarfästet.

Har lite fjäderångest.... ska sätta 50 N/mm fjädrar bak (stavarna kvar), har 30 N/M mm nu, men är osäker på vad det ska bli fram. Har 90 resp 115 N/mm att välja på, nu sitter det 70 N/mm.

Många snabba 944-åkare har rejält hårt fram med motsvarande sättning som jag har bak men det finns också dom som kör lite jämnare fram/bak.
Tror jag börjar med 115 N/mm så får jag byta om det känns för understyrt.

Halvburen är nog körd för iår :( , får bli nya tag med det i vinter.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#27 Post by GLind »

Dea wrote:La till bilder på släckarfästet.

Har lite fjäderångest.... ska sätta 50 N/mm fjädrar bak (stavarna kvar), har 30 N/M mm nu, men är osäker på vad det ska bli fram. Har 90 resp 115 N/mm att välja på, nu sitter det 70 N/mm.

Många snabba 944-åkare har rejält hårt fram med motsvarande sättning som jag har bak men det finns också dom som kör lite jämnare fram/bak.
Tror jag börjar med 115 N/mm så får jag byta om det känns för understyrt.

Halvburen är nog körd för iår :( , får bli nya tag med det i vinter.

/Dea
Jag är helt grön när det gäller chassiesättningar. Men borde man inte kunna köra lite hårdare bak om man har diffbroms såsom du och jag?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#28 Post by Dea »

Jo, man kan ju tycka det men t.ex Rikard kör riktigt hårt fram och får det att funka riktigt bra.
Jag börjar med 115 N/mmm så får jag backa av till 90 N/mm om det blir för understyrt.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#29 Post by Dea »

Sådär så var den påställd och provkörd.
Nya fjädersättningen känns fin :D . Tyvärr var 115 fjädrarna felaktiga med för liten innerdiameter så just nu sitter det 90 fjädrar fram men det funbkar bra det också (nya framfjädrar kommer om en vecka...).Med nya bakfjädrarna blev det lite terrängbil där bak men det ska förhoppningsvis fixas av Sandén (justeringsmöjligheterna är slut på svärden men det ska gå att lösa ändå).

Nu gäller det bara att hitta nån slalom eller liknande för att känna lite på chassit innan första banötet

Nu blev det ju inte mycket mekat i vinter .... så nya projekt kommer att planeras redan nu så det inte finns några ursäkter :roll:

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#30 Post by Dea »

Efter ett lite trilskande ABS-system (ett relä hade gett upp, tog faktiskt lite tid att hitta....) och en 10000-milsservice är bilen nu redo för SVKG sprint #1

Ska bli spännande att se hur fjädersetupen funkar, finns ju lite olika åsikter om vilken fjäderbalans fram/bak man ska ha på 944:or. Nu blir det iallafall 90 fram och 50 hjälpfjäder bak till att börja med och sen 115 fram.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users