944 Turbo -90 | GTS-look....
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Två banmöten och en slalomkörning är avklarade.
Först var det Knutstorp i regn och med mina gamla och torra gatdäck var ingen höjdare, hade inget grepp alls... dags för nya gatdäck, sen var det Kinnekulle i solsken
och det gick betydligt bättre. Slalomen funkade också bra, har inte kört innan men tyckte det var grymt roligt, ska försöka köra resten av slalomeventen i år.
Nya chassiet funkar riktigt bra och det kommer att gå att åka riktigt fort med det när chauffören klarar av det...... nästa banmöte blir det iallafall R1 istället, får se om man får agera rundningsmärke...
Nya racigare beläggen är inte på än, ska köra slut dom som sitter på och passa på att byta skivor samtidigt (fram iallafall).
Funderar på vad som ska göras i vinter, hittills är det bara halvbur och nya hårdare bussningar på schemat, men det kanske kan räcka...
/Dea
Först var det Knutstorp i regn och med mina gamla och torra gatdäck var ingen höjdare, hade inget grepp alls... dags för nya gatdäck, sen var det Kinnekulle i solsken

Nya chassiet funkar riktigt bra och det kommer att gå att åka riktigt fort med det när chauffören klarar av det...... nästa banmöte blir det iallafall R1 istället, får se om man får agera rundningsmärke...
Nya racigare beläggen är inte på än, ska köra slut dom som sitter på och passa på att byta skivor samtidigt (fram iallafall).
Funderar på vad som ska göras i vinter, hittills är det bara halvbur och nya hårdare bussningar på schemat, men det kanske kan räcka...
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Det har gått trögt i vinter.... men lite har iallafall hänt.
Hade också ett gruppköp på halvbur/båge pågång men Heigo var lite struliga så det blev inget
Var och köpte lite plåt och rör och av det blev det:
Fjäderbensstag
Brandsläckarfäste
(Hmmm, hade visst ingen bild på detta men det kommer...)
Fäste för lårremmar till 6-pkt bälte
Nya fjädrar ska på plats också, blir lite hårdare bak också för att matcha
Vi får väl se hur det går med halvburen, nånting skulle jag vilja ha i innan första körningen.
/Dea
Hade också ett gruppköp på halvbur/båge pågång men Heigo var lite struliga så det blev inget
Var och köpte lite plåt och rör och av det blev det:
Fjäderbensstag
Brandsläckarfäste
(Hmmm, hade visst ingen bild på detta men det kommer...)
Fäste för lårremmar till 6-pkt bälte
Nya fjädrar ska på plats också, blir lite hårdare bak också för att matcha
Vi får väl se hur det går med halvburen, nånting skulle jag vilja ha i innan första körningen.
/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
La till bilder på släckarfästet.
Har lite fjäderångest.... ska sätta 50 N/mm fjädrar bak (stavarna kvar), har 30 N/M mm nu, men är osäker på vad det ska bli fram. Har 90 resp 115 N/mm att välja på, nu sitter det 70 N/mm.
Många snabba 944-åkare har rejält hårt fram med motsvarande sättning som jag har bak men det finns också dom som kör lite jämnare fram/bak.
Tror jag börjar med 115 N/mm så får jag byta om det känns för understyrt.
Halvburen är nog körd för iår
, får bli nya tag med det i vinter.
/Dea
Har lite fjäderångest.... ska sätta 50 N/mm fjädrar bak (stavarna kvar), har 30 N/M mm nu, men är osäker på vad det ska bli fram. Har 90 resp 115 N/mm att välja på, nu sitter det 70 N/mm.
Många snabba 944-åkare har rejält hårt fram med motsvarande sättning som jag har bak men det finns också dom som kör lite jämnare fram/bak.
Tror jag börjar med 115 N/mm så får jag byta om det känns för understyrt.
Halvburen är nog körd för iår

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Jag är helt grön när det gäller chassiesättningar. Men borde man inte kunna köra lite hårdare bak om man har diffbroms såsom du och jag?Dea wrote:La till bilder på släckarfästet.
Har lite fjäderångest.... ska sätta 50 N/mm fjädrar bak (stavarna kvar), har 30 N/M mm nu, men är osäker på vad det ska bli fram. Har 90 resp 115 N/mm att välja på, nu sitter det 70 N/mm.
Många snabba 944-åkare har rejält hårt fram med motsvarande sättning som jag har bak men det finns också dom som kör lite jämnare fram/bak.
Tror jag börjar med 115 N/mm så får jag byta om det känns för understyrt.
Halvburen är nog körd för iår, får bli nya tag med det i vinter.
/Dea
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Sådär så var den påställd och provkörd.
Nya fjädersättningen känns fin
. Tyvärr var 115 fjädrarna felaktiga med för liten innerdiameter så just nu sitter det 90 fjädrar fram men det funbkar bra det också (nya framfjädrar kommer om en vecka...).Med nya bakfjädrarna blev det lite terrängbil där bak men det ska förhoppningsvis fixas av Sandén (justeringsmöjligheterna är slut på svärden men det ska gå att lösa ändå).
Nu gäller det bara att hitta nån slalom eller liknande för att känna lite på chassit innan första banötet
Nu blev det ju inte mycket mekat i vinter .... så nya projekt kommer att planeras redan nu så det inte finns några ursäkter
/Dea
Nya fjädersättningen känns fin

Nu gäller det bara att hitta nån slalom eller liknande för att känna lite på chassit innan första banötet
Nu blev det ju inte mycket mekat i vinter .... så nya projekt kommer att planeras redan nu så det inte finns några ursäkter

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Efter ett lite trilskande ABS-system (ett relä hade gett upp, tog faktiskt lite tid att hitta....) och en 10000-milsservice är bilen nu redo för SVKG sprint #1
Ska bli spännande att se hur fjädersetupen funkar, finns ju lite olika åsikter om vilken fjäderbalans fram/bak man ska ha på 944:or. Nu blir det iallafall 90 fram och 50 hjälpfjäder bak till att börja med och sen 115 fram.
/Dea
Ska bli spännande att se hur fjädersetupen funkar, finns ju lite olika åsikter om vilken fjäderbalans fram/bak man ska ha på 944:or. Nu blir det iallafall 90 fram och 50 hjälpfjäder bak till att börja med och sen 115 fram.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]