Har bytt broms- och koblingsvädska men när jeg sätter på tryck (1,5 bar) i systemet pressas ut vädsken av behållaren direkt och sen är det bara luft. Det värker som att behålderen har ett litet "rum" för koplingen som inte fylls i tillräkligt snabt ifrån stora delen af behålaren.
Vad är korrekt sät att lufta utt? Måsta åke til Danmark imorgon eftermiddag och just nu åker pedalen direkt i botten och stannar der
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Om det bara är kopplingspedalen som fastnar så kan du ta bort slangen från behållaren sen sätter du dit en liten tratt på slangen sen fyller du på vätska i tratten/slangen. Lufta sen kopplingen som vanligt, håll bara koll på att tratten aldrig blir helt tom på vätska!
Kopplingslangen på min 924 Turbo ansluter högre upp på bromsvätskebehållaren än vad bromsslangarna gör, verkar som man måste se till att ha mycket bromsvätska i behållaren när man skall lufta kopplingen.
Jag verkar var helt oduglig att lufta koppling på traditionellt sätt, jag hade aldrig lyckats med trattvarianten.
Däremot har jag lyckats med metoden att trycksätta behållaren. Att det skulle vara en separat liten behållare, eller rättare sagt skvalpskott är ju rimligt. Om det är så gäller det ju att se till att det är vätska på alla sidor om skvalskottet så att luft inte pressas in. Kanske kan det funka att toppfylla behållaren och dessutom lute bilen åt vänster så borde man kanske kunna undvika att luft pressar in direkt eftersom vätskeytan är över skvalpskotten?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Fyllde upp bromsvätska rejält i behållaren. Tryckte på slangen på nippeln och ner med änden med backventilen i en gammal plastflaska. Öppna nippeln och sen dra/trycka kopplingspedalen några gånger upp och ner tills man är säker på att luften är borta (kolla hela tiden så att bromsvätskan har sin nivå över anslutningen för kopplingsslangen!!!) och sen var det bara att stänga nippeln och ta bort slangen.
(på 931an var det enklast att ta bort startmotorn för att komma åt kopplingscylinderns nippel ordentligt, men det vet jag inte hur det ser ut på övriga modeller)