Däcktryck?
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Däcktryck?
Kollade däcktrycket idag och tyckte det var lågt så hade tänkt åka och pumpa dem.
Eftersom min fälg/däckdimension inte fanns med i Instruktionsboken så undrar jag nu vad jag bör ha för tryck. Måtten är 225/55 15" (V) och däcken är Michelin Pilot Sport HX.
Detta gäller alltså en Porsche 924 Turbo.
Eftersom min fälg/däckdimension inte fanns med i Instruktionsboken så undrar jag nu vad jag bör ha för tryck. Måtten är 225/55 15" (V) och däcken är Michelin Pilot Sport HX.
Detta gäller alltså en Porsche 924 Turbo.
Porsche 944 Turbo -87
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Allt är relativt & beror mest på hur man kör & hur man lastar.
En tumregel brukar vara att man skall öka rekommenderat däcktryck med 0,2 - 0.3 bar.
Antar att du vill ha lite mera buskörning med den så då skulle jag säga ca 2.5 fram & 2.7 bak men som sagt så beror det på hur du kör & hur du lastar.
Mvh
Sven
En tumregel brukar vara att man skall öka rekommenderat däcktryck med 0,2 - 0.3 bar.
Antar att du vill ha lite mera buskörning med den så då skulle jag säga ca 2.5 fram & 2.7 bak men som sagt så beror det på hur du kör & hur du lastar.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
Oj, det var ganska högt. Har ju knappt hunnit köra bilen men jag tyckte den va "svampig" i kurvorna, så jag kollade däcktrycket. Trycket låg på så lite som 1.6 runt om! :S
Jag pumpade dem till 2.0 (30 PSI) fram och bak så skillnaden blev ju grymmt stor! Du menar alltså att jag kan ha så högt tryck? Var ganska segt att få upp den till 2.0 med pumpen på statoil, men det kanske beror på att den va kass.
Brukar aldrig lasta bilen och det är klart att den ska busköras.
Jag pumpade dem till 2.0 (30 PSI) fram och bak så skillnaden blev ju grymmt stor! Du menar alltså att jag kan ha så högt tryck? Var ganska segt att få upp den till 2.0 med pumpen på statoil, men det kanske beror på att den va kass.
Brukar aldrig lasta bilen och det är klart att den ska busköras.

Porsche 944 Turbo -87
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
På min 931:a är rekommenderat däcktryck mellan 1.6 bar & 3.2 bar.
Snacka om att helgardera sig.
2.0 är vad jag brukar rekommendera till en Nissan Micra som körs av en äldre dam (läs över 70)
Har jobbat i däckverkstad innan men det betyder inte att jag alltid har rätt.
Mvh
Sven
Snacka om att helgardera sig.
2.0 är vad jag brukar rekommendera till en Nissan Micra som körs av en äldre dam (läs över 70)

Har jobbat i däckverkstad innan men det betyder inte att jag alltid har rätt.
Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Millen
- Turbo-Poster
- Posts: 957
- Joined: 2005-09-17 09:43:48
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Trollhättan
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Newbie varning.. jag tolkar inläggen här ovan, som att man ska öka ringtrycket om man buskör.. rätt uppfattat?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
225/55R15 V har samma diameter och samma "load index" som originalstorleken. Du ska därför använda samma däcktryck som rekomanderas för standard däcksstorleken.
Det gör inget att du öker trycket med 0,2-0,3 bar det får bara inte vara mindre tryck i däcken mot det som rekomanderas.
Däck producerar värme genom att däckssidan flexar in och ut samt genom friktion mot vägbanan. ôkes däcktycket kommer däckssidan att "flexa" mindre = lägra temp. och lägra rullmotstand och kanske också sämre väggreb. Detta gäller för gatdäck, för racing däck finns lite andre grejor som påvärkar.
Vet ej om det går att förstå. Har lite svårt att förklara på svenska.
Det gör inget att du öker trycket med 0,2-0,3 bar det får bara inte vara mindre tryck i däcken mot det som rekomanderas.
Däck producerar värme genom att däckssidan flexar in och ut samt genom friktion mot vägbanan. ôkes däcktycket kommer däckssidan att "flexa" mindre = lägra temp. och lägra rullmotstand och kanske också sämre väggreb. Detta gäller för gatdäck, för racing däck finns lite andre grejor som påvärkar.
Vet ej om det går att förstå. Har lite svårt att förklara på svenska.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Om du inte har R-däck... då brukar man SÄNKA trycket vid "buskörning" (dvs bankörning). På mina R-däck har jag ca 1,8 bar kalltryck vid slalom och Challenge körning, vid bankörning har jag 1,6 bar och vid gatkörning 2 till 2,2 kilo ungefär...Jon80 wrote:Newbie varning.. jag tolkar inläggen här ovan, som att man ska öka ringtrycket om man buskör.. rätt uppfattat?
I övrigt tycker jag Svens rekomendationer låter bra.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Ända grund att man sänker trycket ved bankörning är att temp:en p.g.a. belastningen kommer att bli mycket högra mot normal körning och dämed ökes också trycket. Om man börjer med "normaltryk" blir slut tempen för hög och man forlorar greb.
Det är också grunden att rekomenderad kaltryck på samma bil med R-däck är lägra mot gatdäck.
Det är också grunden att rekomenderad kaltryck på samma bil med R-däck är lägra mot gatdäck.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är nog sant som du säker Michael. R-däcken vill ju gärna ha högre temperatur än gatdäck. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Är Porsches däcktrycksmätare något att lita på. Jag har en 87.ans 924s och antar att mätaren är original. Den visar 0,3-0,4 bar mera än de flesta mätare som jag provat på olika mackar här i min hemstad. Jag förlitade mig på den i fjol somras och körde på 2,5 bar enligt den. Däckena har slitits välidigt jämnt och fint. Men man vill ju veta vilket tryck man har i däcken så därför skulle det vara viktigt att ha en tillförlitlig mätare.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Jag skulle då aldrig lita på mätarna på bensinstationerna.
Mig veterligen så finns det endast ett fåtal som är inkalibrerade & det är frågan när det var gjort.
Jämför med en större däckverkstad så får du se hur mkt som skiljer.
Sven
Mig veterligen så finns det endast ett fåtal som är inkalibrerade & det är frågan när det var gjort.
Jämför med en större däckverkstad så får du se hur mkt som skiljer.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Trygve, egentligen spelar det ingen roll vad du har för tryck i däcken, bara däcken slits jämnt med det tryck du har och den körning du gör. Så om du fortsätter använda dig av din originalmätare så vet du ju vilket tryck du ska ha för att få en jämn slitagebild.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- hårdrocka´n
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2005-07-23 22:14:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- Mike-DK
- Carrera-Poster
- Posts: 334
- Joined: 2004-03-29 21:28:23
- Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
- Årsmodell: 1992
- Location: Staffanstorp, Skåne
- Contact:
Speed och Load index och rulldiameter är samma som original. Rekomendationen är samma som original.hårdrocka´n wrote:men om man har 225/40 fram och 255/40 bak -17" då.
Vad för tryck då?? har inte kollat mina, så jag söker något att jämföra med när jag står
och ska kolla mina däck!!
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]