944N/A - 968
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
944N/A - 968
Efter att "smygit" runt på det här forumet i några år så tänkte jag delge er mitt "lilla" projekt som pågår i de norrlänska mörka skogarna
Eftersom jag inte hade mage att köpa och "förstöra" en riktig 968:a för busbils ändamål så räddade jag istället en gammal 944:a N/A 83:a från att möta sitt öde på skroten.
Den var för priset i rätt skapligt skick, fast den har någon gång i tiden blivit påkörd bak (av plåtjobbet att dömma). Då jag ändå hade planer på att byta ut hela bakpartiet så gjorde det inte så mycket.
Det som gjorts i dagsläget är:
Skurit ut bakpartiet och plastat dit 968:ans "bak"
Bytt till 968 skärmar, huv, front allt i glasfiber & kolfiber (med alla modefieringar & ombyggnadtioner som det innebär).
Byggt om fjäderbenen fram med Utzon:s ombyggnads sats till ställbara.
Inhandlat 968 kjolar som ska dit. (klart)
Hitta på någon bra lösning för att slippa "pop" upp lysena. (nästan klart)
Kvar att göra:
Inhandlat 968 Turbo (ställbara) vinge.
Tanken är att göra klart "utseendet" på bilen och få den lackad.
Förhoppningsvis är det klart nu till sommaren -07
Nästa vinter går nog alla energi (och päningar) åt till att ändra inredningen och väghållningen..
Bilder kommer inom kort...
Eftersom jag inte hade mage att köpa och "förstöra" en riktig 968:a för busbils ändamål så räddade jag istället en gammal 944:a N/A 83:a från att möta sitt öde på skroten.
Den var för priset i rätt skapligt skick, fast den har någon gång i tiden blivit påkörd bak (av plåtjobbet att dömma). Då jag ändå hade planer på att byta ut hela bakpartiet så gjorde det inte så mycket.
Det som gjorts i dagsläget är:
Skurit ut bakpartiet och plastat dit 968:ans "bak"
Bytt till 968 skärmar, huv, front allt i glasfiber & kolfiber (med alla modefieringar & ombyggnadtioner som det innebär).
Byggt om fjäderbenen fram med Utzon:s ombyggnads sats till ställbara.
Inhandlat 968 kjolar som ska dit. (klart)
Hitta på någon bra lösning för att slippa "pop" upp lysena. (nästan klart)
Kvar att göra:
Inhandlat 968 Turbo (ställbara) vinge.
Tanken är att göra klart "utseendet" på bilen och få den lackad.
Förhoppningsvis är det klart nu till sommaren -07
Nästa vinter går nog alla energi (och päningar) åt till att ändra inredningen och väghållningen..
Bilder kommer inom kort...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maag on 2007-04-25 10:27:30, edited 11 times in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Spännande! Mycket jobb förstår jag!
Blir det billigare än en riktig 968 i slutändan...
Blir det billigare än en riktig 968 i slutändan...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
Mycket jobb är det.. mer än vad jag hade föreställt mig
I slutändan kanske det inte blir ekonomiskt försvarbart.. !!.. men man har fått något roligt att fördriva de mörka, kalla vinterkvällarna med & man har mage att göra "vad man vill" vilket jag inte skulle vilja göra med en riktig 968:a
I slutändan kanske det inte blir ekonomiskt försvarbart.. !!.. men man har fått något roligt att fördriva de mörka, kalla vinterkvällarna med & man har mage att göra "vad man vill" vilket jag inte skulle vilja göra med en riktig 968:a
Last edited by Maag on 2006-04-06 11:51:39, edited 1 time in total.
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
fler bilder..
Här har jag grovjusterat in skärmar, front så jag ser på ett ungefär vart och hur jag ska bygga fästen till dom.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Maag on 2006-04-07 21:07:23, edited 1 time in total.
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
Fjäder ben..
Någon som har erfarenhet av att använda "orginal fjäder koppar" till Utzon:s fjäderbens satts ??
Om det är värt att prova ?? eller om någon redan "gjort" det ??
Om det är värt att prova ?? eller om någon redan "gjort" det ??
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Peedster
- Addict
- Posts: 1170
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Kul bygge!!
Jag är F-n till att bygga om 944 baken till 968! Funderar själv på att göra detta så småningom!
Men, plastar du igen hela baken mot karossen, alltså blir det ingen glipa mellan kaross och bak som orginal?
Mvh Peter
Jag är F-n till att bygga om 944 baken till 968! Funderar själv på att göra detta så småningom!
Men, plastar du igen hela baken mot karossen, alltså blir det ingen glipa mellan kaross och bak som orginal?
Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Det ska väl inte vara några problem att göra som du beskriver med fjäderbenen...tänkte du använda orginalfjädrarna då eller har du några andra? Kan ju funka att bygga så så att den blir rullande om den nu är tanken med det. Om det ska bli permanent så röstar jag på riktiga fjädrar som satsen är ämnad för!
GRYMT bygge måste jag säga!!
Lycka till!
Mvh Gustav
GRYMT bygge måste jag säga!!
Lycka till!
Mvh Gustav
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
Peedster wrote:Kul bygge!!
Jag är F-n till att bygga om 944 baken till 968! Funderar själv på att göra detta så småningom!
Men, plastar du igen hela baken mot karossen, alltså blir det ingen glipa mellan kaross och bak som orginal?
Mvh Peter
Det plastas direkt mot karossen så det blir inte någon glipa mellan, så man får inte listen som sitter orginal. Det går säkert att bygga om så att man kan skruva bakdelen som orginal, men jag törs inte tänka på vilket jobb det innefattar.....
// Tobbe
- Maag
- S-Poster
- Posts: 176
- Joined: 2004-04-27 15:02:42
- Bilmodell: 944, 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Ånge
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users